Gå til innhold

Prosjekt Sølvblokk - Avsluttet


Anbefalte innlegg

Tja i front om du har uttak der må du lage nytt uttak kan du jo ha den i bunnen, dette hadde jeg før og det funket fint , når det gjelder de slangene du nevner er de helt ok, bare at de er litt stive , de beste er nok Tygon men de må du ikke kjøpe hos Microplex da den typen de har er så tynne i godset, Netconnection har sikkelige Tygonslanger, de annbefales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kommer vel til å satse på en annen radiator, ja.. traskas her på forumet har ymtet om at jeg kan få overta en 120mm-sak av han når han får noe über-bra greier han venter på fra junaiten. Da blir det vel i såfall vifte-rett-på-raddis metoden, og hvor ville du plassert den da, Skrue? Er det ikke kjølemessig best å montere den i bånn av kabinettet?

Nede i front ja, som allerede foreslått av Snekkern, du bør kunne få plass til en 120mm radiator der.

Og skal du gjøre det optimalt, så lager du en åpning i bunnen av kabinettet, for inntak av kaldluft. En åpning på 10x6cm er mer enn nok. Så lager du en kanal i plexi, som forbinder åpningen med radiatoren.

Den varme luften fra radiatoren sender du ut i fronten, de fleste kabinetter har mulighet for det.

Om du vil, kan jeg jo sende deg noen bilder av et par slike løsninger.

 

Edit; Ser at Snekkern allerede har svart på spørsmålet om slanger! :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt om dette stemmer i ditt kabinett, men dersom du er heldig gjør det det.

 

Borr 4hull med hovedkortet som mal gjennom hovedkortbrettet (de fire festehullene til blokken). Sett festene til blokken på hovedkortbrettet istedet for i hovedkortet (da kan du skru til uten at hovedkortet bøyer seg). Dersom du har alu kabinett (det har du vel?) så kan det lønne seg å legge noe imellom hovedkortet og hovedkortplaten. Vet ikke helt om det går med 8mm plexi, jeg har ikke testet det på mitt RaidMax Alu kabinett enda (har høye hovedkort skruer).

 

Skal legge ut bilder når jeg er ferdig med mitt stålkabinett så kan du se hva jeg mener.

 

Ble seriøst bra dette her :thumbs:

 

Tror det er noe å hente på å gjøre dette, har hørt folk snakke om det før. La merke til at mitt hovedkort så litt banan ut når jeg skrudde skikkelig til...

Lenke til kommentar
The processor die on the OPGA package is exposed at the top of

the package. This feature facilitates heat transfer from the die

to an approved heat sink. Any heat sink design should avoid

loads on corners and edges of die. The OPGA package has

compliant pads that serve to bring surfaces in planar contact.

Tool-assisted zero insertion force sockets should be designed so

that no load is placed on the ceramic substrate of the package.

Table 20 shows the mechanical loading specifications for the

processor die. It is critical that the mechanical loading of the

heat sink does not exceed the limits shown in Table 20.

Table 20. Mechanical Loading

Location Dynamic (MAX) Static (MAX) Units Note

Die Surface 100 30 lbf 1

Die Edge 10 10 lbf 2

Notes:

1. Load specified for coplanar contact to die surface.

2. Load defined for a surface at no more than a two-degree angle of inclination to die surface.

 

 

Dersom noen kan tolke disse data, kan de kanskje gi ett utfyllende svar på det. Jeg har hittil ikke klart å knuse en CPU ved å stramme for hardt (så sant kjøleren er plan). Hovedpoenget med dette er å sørge for at hovedkortet ikke må bære belastningen alene. Samt gi litt bedre kontakt da en kan skru litt hardere til på denne måten.

Lenke til kommentar

Lag deg en plate av plexi og bor hull i denne slik at de passer med hullene i hk sett så boltene i denne og tre den på hk fra baksiden, dermed kan du teite til temmelig kraftig.

Denne løsningen leveres jo med alle A64 hk i dag.

 

Slik ser den ut på et A64 hk

bilde.jpg

 

Mellom hovedkortet og senne plata kan det vere lurt å legge noe mykt feka litt av den plast/skumguummisaken som hk ligger på npr du får det.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

 

Dersom noen kan tolke disse data, kan de kanskje gi ett utfyllende svar på det. Jeg har hittil ikke klart å knuse en CPU ved å stramme for hardt (så sant kjøleren er plan). Hovedpoenget med dette er å sørge for at hovedkortet ikke må bære belastningen alene. Samt gi litt bedre kontakt da en kan skru litt hardere til på denne måten.

Skal i farten ikke gjøre noen forsøk på å tolke de verdiene, men presset mot core på en AMD-CPU skal ligge rundt 7-8kg.

Det sier seg selv at det blir litt "drag" i hovedkortet da, så en plastforsterkning er nok på sin plass.......

Lenke til kommentar

Status:

 

Ikke så mye nytt nå, men en liten statusrapport..

 

For det første har jeg satt pc'n og, viktigere, radiatoren på gulvet like ved et vindu. Lufta ved gulvet like ved vinduer er som kjent ganske kald, og jeg kjører nå på 31 grader load på 2200 MHz @ 1.65v.

 

testing-av-system-06-liten.jpg

 

I tillegg har jeg tenkt å prøve å minimere støyen fra pc'n endel, dette er jo litt av vitsen med vannkjøling, rent bortsett fra overklokking selvsagt! :D

Dette innebærer en Zalman ZM80A-HP passiv GPU-kjøler (veit, veit, teit med passiv GPU-kjøler i et vannkjølingssystem, men den er stille og jeg har ingen GPU-blokk ennå), og et harddiskoppheng for å minske vibrasjoner.

 

testing-av-system-07-liten.jpg testing-av-system-08-liten.jpg testing-av-system-10-liten.jpg testing-av-system-09-liten.jpg

 

Til harddiskopphenget bruker jeg systrikker (eller hva det nå heter) - altså strikk som brukes for å stramme opp i klesplagg. Dette ser ut til å funke bra! Jeg la også litt skumgummi bak dekselplata foran, for å dempe støyen ytterligere (aner ikke om dette har noen effekt, men?)

 

TODO-lista nå blir å:

 

- skaffe tilveie en annen raddis (traskas vil hjelpe meg her), skjønt den jeg bruker nå faktisk har vært tett en stund nå.. skulle gjerne hatt en garanti mot lekking fra den! :p Og montere hele vannsystemet inni pc'n selvsagt

 

- Skaffe AS5, og bruke det! duh..

 

- Bytte den jeevligt irriterende NB-kjølern fra Abit som bråker og hviner med en passiv en fra Digital Impuls.

 

- Feste noen 80mm vifter på 5v rundtom i kabinettet.

 

- Få tak i silikon- / tygonslanger, pvc-skrapet jeg kjøpte på Biltema er ikke lett å jobbe med! Dessuten lever jeg i konstant frykt over at en av slangene plutselig vil løsne! :scared:

 

- Sikkert noe mer også, kommer vel på mer etterhvert! Kom gjerne med forslag!

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Etter prosjektene dine å dømme, er du da slett ikke tapt bak en vogn du vel, Stig-Arne!

 

Selve støpinga (som jeg vel er alene om å bruke her på forumet, og som de fleste blir mest imponert over), er faktisk ikke så vanskelig som det kan virke! Problemet de fleste vil møte med støping er rett og slett å få tak i det rette utstyret! Og så kreves det selvsagt litt skills og ikke minst tolmodighet med å lage voksmodellen... Men ellers er det lett! :D

 

Snekker`n: Joa, dette kan jeg jo vurdere! Hvordan fikser man viftestyring på mange vifter samtidig med en spak/knapp/hjul whatever a? Dette har jeg null erfaring med altså! :p

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Vel selv bruker jeg denne

silver2.jpg

Den er så kraftig at den klarer mange vifter, på kanal 1 har jeg koblet begge 120 mm viftene som står på radiator, på kanal 2 har jeg begge viftene som står oppe bak i kab, på kan 3 har jeg viftene som står nede bak og på kanal 4 har jeg begge viftene som står nede i front.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...