Gå til innhold

Prosjekt Sølvblokk - Avsluttet

Anbefalte innlegg

Gratulerer med vel gjennomført prosjekt. Resultatet ble over all forventning må jeg si. Var innom og tittet på den voksblokka du startet med, og så ansolutt ikke for meg en slik skjønnhet som resultatet faktisk ble!

Regner med du har postet dette på engelskspråklige boards osso? Hvis ikke så må du jo med en gang bringe det glade budskap ut! :D

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ble sinnsykt bra. Jeg var egentlig litt skeptisk om dette ville gå i begynnelsen, men dette ble over all forventning!

Da du ødla den andre blokken tenkte jeg med meg sjøl, han gir opp! men det gjorde du ikke!! kjempe bra jobbet...

Lenke til kommentar

jevel: Har ikke posta noe annet sted enn her foreløpig.. Kan sikkert lage en engelsk versjon av sakene også, men tror i så fall jeg venter til jeg har systemet (med radiator) oppe og går som en helhet. Hvilke(t) engelsk board tenkte du på, forresten?

Lenke til kommentar
jevel: Har ikke posta noe annet sted enn her foreløpig.. Kan sikkert lage en engelsk versjon av sakene også, men tror i så fall jeg venter til jeg har systemet (med radiator) oppe og går som en helhet. Hvilke(t) engelsk board tenkte du på, forresten?

HardOCP sitt board er en veldig fin plass å poste. Da er du garantert masse feedback, og hvis du lager en bra post risikerer du å havne som nyhet på forsiden deres. Det betyr masse PR for prosjektet. :) Vil i tillegg anbefale at du poster på dette boardet. Cathar som startet tråden jeg henviser til er en kløpper innen hjemmelagde vannblokker. Jeg "møtte" ham første gang i 2000, og han holdt på med hjemmelaget kjøling allerede da. ;)

-KJ

Lenke til kommentar

Mini-update:

Har laget en tank av plexi (slett ikke forseggjort, men tett og fin), og koblet den til resten av systemet.

I tillegg har jeg gitt Skrues radiator en behandling kanel-vann (!) for en provisorisk tetting - dette funker sånn passelig, litt lekk er den ennå, men pytt pytt, hva gjør man ikke for litt testing! Vifta på den kjøres på 12v.

Så nå, uten bøtte og med raddis, får jeg et litt bedre inntrykk av kjølinga, da det kun er radiatoren som kjøler vannet, ikke bøtta! :)

testing-av-system-03-liten.jpg testing-av-system-04-liten.jpg testing-av-system-05-liten.jpg

(Raddisen har ca 1,5 cm klaring til bordet, det kommer ikke så godt frem av bildet)

Kjører nå på 1900 MHz, 1.6v (iflg MBM5). MBM5 sier også at CPU-temp er 39 grader idle, 42 grader load. Vanntemp har jeg ikke noe termometer å måle, men den kjennes ut til å være omtrent like varm som hånda mi, hvilket vil si rundt 28+ grader eller noe slikt, kan det stemme?

Synes ikke dette var noe å feire så hardt, men.. Romtemp'en er nok litt høy nå da, det må sies.. (Dæven, må se å skaffe meg noen termometere! :blush:)

Hmm.. 3 grader forskjell mellom idle og load også? :hmm: Har som sagt liten tiltro til de innebyggede målerne. Får dere temperatur-eksperter noe ut av dette? :p

Flere tester med dette oppsettet coming up...

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Kjører nå på 1900 MHz, 1.6v (iflg MBM5). MBM5 sier også at CPU-temp er 39 grader idle, 42 grader load. Vanntemp har jeg ikke noe termometer å måle, men den kjennes ut til å være omtrent like varm som hånda mi, hvilket vil si rundt 28+ grader eller noe slikt, kan det stemme?

Synes ikke dette var noe å feire så hardt, men.. Romtemp'en er nok litt høy nå da, det må sies.. (Dæven, må se å skaffe meg noen termometere! :blush:)

Hmm.. 3 grader forskjell mellom idle og load også? :hmm: Har som sagt liten tiltro til de innebyggede målerne. Får dere temperatur-eksperter noe ut av dette? :p

:wow::wow::wow::wow:

NICE!! :thumbs::thumbs::thumbs:

Lenke til kommentar

Vel hvis den er like varm som hånden din, så er vannet 37 grader, og det er nok feil. ;)

Enormt bra, selvom jeg kanskje hadde sett et litt bedre design i vannblokken.

Men likevell, veldig bra, og et godt resultat også. Kan vel ikke forvente mer med Skrues gamle raddis fra loftet? ;)

Lenke til kommentar

Altså, bamsefar - huden på hånda er langt i fra 37 grader - dette er 'kjerne'-temperaturen hos mennesket, men tempen er lavere i armer og ben, og på huden.

Ingen leger eller noen som har peil her? :p Neida, et termometer vil nok løse dette snart!

Lenke til kommentar

Fint at "kanel-trikset" fungerte! :green:

Har akkurat målt min egen håndtemperatur med et IR-termometer her, og den viser 32grader, som en indikasjon.

Har du en romtemp på 23-25grader, så vil antakelig vanntempen ligge rundt 30-32grader, om vifta går på fullt øs.

Og det kan jo passe ganske bra i forhold til CPU-temp, som igjen ligger 8-10grader over vanntemp.

Ellers er jeg den første til å hyle med om at avlesningene i MBM ikke helt er til å stole på! Øker du vcore til 1,9 til 2v, så skal du se at tempen virkelig ryker i været! Du kan glatt regne med mellom 5 og 10grader høyere CPU-temp. Da får du se hva blokka virkelig er verdt........

En diff på bare 3grader mellom idle og load er faktisk veldig bra, og helt på linje med det jeg oppnår med WhiteWater-blokka! Ser jo i så måte lovende ut!

Men bamsefar da! "ikke forvente mer med Skrues gamle raddis fra loftet"? Da kan jeg jo fortelle deg at den ga vel så gode resultater som den Black-Ice 120mm jeg for øyeblikket kjører på nå, så den er slett ikke til å kimse av! :p

Hovedårsaken til at den ble plukket ut av maskinen, var at den ikke tålte luft med minusgrader....

Btw; Du kan jo heve raddisen en cm eller to til over bordplaten, det vil antakelig øke luftgjennomstrømninga noe.

Nók en sak: Trekk vifta litt lenger ut av plexitrakta. Slik den nå står, så tror jeg den dekker over noen lameller i enden....

Enda mere: Prøv å gjøre slangene kortere, det vil øke vannhastigheten i systemet.

Lenke til kommentar
Vel hvis den er like varm som hånden din, så er vannet 37 grader, og det er nok feil. ;)

Husk på at en menneskekropp genererer varme som avgis til omgivelsene. Hvis du tar på noe som er varmere enn kroppstemperaturen din (om det nå er hudtemp eller "kjernetemp"), vil varmen overføres andre veien, og tingen du berører vil oppleves som mye varmere enn den egentlig er. En temp på rundt 30 grader (give or take a few) vil mest sannsynlig oppleves som ca samme temperatur som deg.

Lenke til kommentar

2400 MHz, 1.85v (iflg MBM5, ikke BIOS-innstillingen), 47 grader idle, 48-49 load.

Vannet er også betydelig varmere enn ved [email protected]

Kom forresten på at jeg bare bruker AS2.. Mulig jeg kunne senka tempen litt med AS5? Ser det er flere forbedringsmuligheter her - det liker vi! :yes:

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Altså, bamsefar - huden på hånda er langt i fra 37 grader - dette er 'kjerne'-temperaturen hos mennesket, men tempen er lavere i armer og ben, og på huden.

Ingen leger eller noen som har peil her? :p Neida, et termometer vil nok løse dette snart!

Glad jeg ikke valgt å bli lege da. Hehe, husket bare noe i fra et par år tilbake på heimkunnskapen. (Som åpenbart var feil)

Så lenge kroppen virker og er frisk, så bryr jeg meg lite om resten.

Skrue: Tviler ikke på evnen til den raddisen, men følte meg i det spøkefulle hjørnet.

Gleder meg til å se alt presset sammen i et kabinett. :D

Lenke til kommentar

Heh, jeg husker faktisk det samme fra heimkunnskapen selv! Merkelig egentlig, at arm/finger temperaturen liksom skulle være 37 grader! På tide med et lite kunnskapsløft i skolevesenet, kanskje? ;)

Jeg gleder meg også til å få smekka alt sammen i kassa! Bare noen få ting står mellom meg og dette målet.. For det første er jeg ikke sikker på om jeg tør å sette Skrues delvis-lekke raddis inni der, og for det andre må jeg modde kabinettet litt; noe jeg slett ikke vil begynne med før jeg har funnet ut hvilken raddis jeg skal bruke!

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Njaaa, Arachn0, var jeg deg ville jeg nok heller satset på en annen radiator, i og med at den fortsatt lekker. Dessuten kan jeg jo tipse deg om litt mindre plasskrevende løsninger også, om du ønsker det.

Jeg husker ikke nå om du kikket på Pro-Core prosjektet mitt, men var jeg deg ville jeg nok heller satset på en slik løsning.

For når du først lager hull i et såpass kostbart kabinett, så bør det være veloverveid.....

Lenke til kommentar

Jeg kommer vel til å satse på en annen radiator, ja.. traskas her på forumet har ymtet om at jeg kan få overta en 120mm-sak av han når han får noe über-bra greier han venter på fra junaiten. Da blir det vel i såfall vifte-rett-på-raddis metoden, og hvor ville du plassert den da, Skrue? Er det ikke kjølemessig best å montere den i bånn av kabinettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...