Gå til innhold

Prosjekt Sølvblokk - Avsluttet

Anbefalte innlegg

Som nevnt i vann- og ekstremkjølingforumet, fikk jeg (som mange andre ;) ) stor inspirasjon av den lange tråden om Diablito2k's hjemmesnekra vannkjøling.

Dette resulterte i idéen om å støpe egen kjøleblokk i sølv, da jeg har utstyr (og nok sølv liggende og slenge) til å gi dette forsøket en sjanse.

For dem som ikke er innvidd i hobbymetallstøpingens prosedyrer, kan jeg fortelle at det skjer omtrent slik:

1. Man hugger/skjærer til en modell i voks.

2. Denne voksmodellen festes til en eller flere vokstråder, og settes i en form (litt svevende forklaring, men bilder av dette kommer snart).

3. Spesialgips, såkalt 'investment', helles i formen, og settes til tørking.

4. Formen settes i ovn (ikke stekeovn), i flerfoldige timer, til voksen har smeltet, rent og brent ut. Man har da et hulrom i gipsformen der metallet snart skal inn.

5. Man smelter metallet og tvinger det inn i formen. Dette kan gjøres på flere forskjellige måter, jeg bruker en såkalt slynge til dette. Igjen - bilder kommer snart.

6. Metallet (i dette tilfellet sølv), vil ofte ha endel misfarging.. Jeg kjenner bare til støping av sølv, og her får jeg alltid et tynt svart/grått stoff på utsiden. Dette er visstnok oksydasjon av kobberet i sølvet (Sterling sølv 925 = 92.5% sølv, 7.5% kobber), men det kan hende jeg er på tynn is her.. :) Dette laget akter jeg å etse vekk med litt svovelsyre!

Dette er jo starten på workloggen min, så det eneste jeg har gjort til nå, er å lage voksmodellen. Jeg skal prøve å lage kjøleblokken i White water-stil... Mer eller mindre.. :blush: Det var meningen å lage en slags renne i blokka, og så feste langsgående finner nedi, men det var ikke lett, gitt... Her er bilder av blokk 1:

blokk1-01-liten.jpg blokk1-02-liten.jpg

Jeg fant fort ut at det ville bli lettere å lage en ny en, denne gangen _med_ finner fra starten av. Her er bilder av en nesten ferdig blokk nummer 2:

blokk2-01-liten.jpg blokk2-02-liten.jpg blokk2-03-liten.jpg blokk2-04-liten.jpg blokk2-05-liten.jpg blokk2-06-liten.jpg

Dette er så langt jeg har kommet med blokka til nå. Resten av vannkjølinga kommer til å bestå småmikk av slanger, nipler, klemmer osv fra Biltema, plexi fra Clas, en kupévarmer-radiator fra en gammel Citroën GS, samt en MaxiJet MJ1000 hadde jeg tenkt..

Denne log'en kommer til å bli oppdatert fortløpende de neste dagene. Har dere idéer eller tips til forbedringer, vil intet glede meg mer enn deres meninger! :yes:

Eivind

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et virkelig spennende prosjekt! Jeg har selv støpt div smykker og ringer i sølv, og jeg har diskutert muligheten av å støpe kjøleblokk med en kamerat.. Jeg gleder meg virkelig til å se hva du kan få til!

Når det gjelder designen din, ser jeg at du kanskje kunne ha gjort finnene litt tynnere og muligens også litt lengre.

Problemene du står ovenfor (eller det heter vel kanskje utfordringene) er å få nok sølv til hele blokka. Det er jo lett for at det kan oppstå luftlommer enkelte steder, spesielt i områder som er smale. Du burde derfor kanskje sette vokspinnene på den siden som skal vende mot cpu, slik at du kan plassere en eller to rett bak finnene.

Du er heldig som har tilgang til slynge, men jeg misunner deg ikke så mye selve pussejobben du vil få..

Som sagt, gleder meg stort til resten!

Lenke til kommentar

karamba: Jeg er klar over at jeg kjølemessig burde ha laget flere og tynnere finner. Grunnen til at det ble som det ble nå, var todelt. For det første er det vanskelig å lage såpass tynne, dype furer i voksen uten at finnene brekker ved "rota", og for det andre tenkte jeg på det du nevnte, nemlig at det kan bli vanskelig for sølvet å nå inn til alle finnene. Jeg skal følge rådet ditt, og lage et par ekstra kanaler til cpu-flata under finnene for å bedre flyten dit.

Jeg er fornøyd med å ha slynge, ja.. Det eneste negative er at jeg akkurat nå ikke kan finne den! :blush: Den sto i pappas garasje, der han lager og fikser utstyr til båten sin, og det virker som han har "ryddet" den bort ett eller annet finurlig sted.. :) Finner den nok, men støpinga kan nok bli en dag eller to forsinka, dessverre.

Over til pussing.. Tidligere har jeg alltid pussa blankt smykkene jeg har støpt, men leste her forleden at et lite bad i svovelsyre visstnok skal være bra for å få bort mesteparten av den stygge oksydasjonen. Prøvde å utsette et upussa smykke for litt eddik og salt (som jeg leste skulle rense kobber her på forumet), og dette hjalp litt, smykket ble helt klart blankere. Så jeg har troa på svovelsyre. Endel pussing på cpu-sida vil det likevel bli, det er klart! :)

Hvordan metode har du brukt til støpinga, forresten, karamba? Vakuum?

Eivind

Lenke til kommentar

Jeg brukte også slynge.

Den svovelsyra som du nevner er jeg litt skeptisk til.. Det eneste jeg har brukt syre til i en støpeprosess er til å løse opp gipsen i forma etter støpinga. Jeg tror ikke at du klarer å unngå pussinga. Etter støpinga er jo blokka som du sier helt svart/koksgrå. Fargen er jo èn ting, strukturen på overflata er en annen. Etter støping vil overflata også være litt ruglete. Kanalene som du har hellt sølvet gjennom står jo også opp som noen svarte pinner hvor du absolutt ikke vil ha dem.. Jeg tror ikke at du får en fullgod snarvei til et vellykket produkt uten tolmodig pussing, dessverre. Er det bare å få den blank til å se bra ut på bilder du vil, kan du jo også bruke en slik "Silverstar" eller hva den nå heter den som de selger på TV-shop. Den gjør jo sølv blankt hvis du setter sølvet på den i saltvann. Bakdelen med den saken, er jo at den gjør slik at molekylstrukturen i overflaten blir svakere, og dermed vil oksydere raskere, slik at effekten blir ganske kortvarig.

En bakdel ved å ikke skulle ha blokken pusset, er jo at kontaktflatene blir mindre effektive, slik at blokken vil kjøle dårligere.

Det kan så absolutt bli svært bra hvis du lager en design som kombinerer den oksyderte og den blanke overflaten, men du må helt klart pusse de kritiske overflatene som skal ha kontakt med cpu eller topplokket (pga tettinga).

For all del, stopp ikke prosjektet selv om du må gnikke litt på blokka! Dette blir helt sikkert et knallprosjekt!

Lenke til kommentar

Hehe nå skjønner jeg hvorfor innbruddstyver tar sølvtøy :p

:hmm: Kan du ikke bruke modell leire å brenne det som form ?

For å få bra mellomrom der du har finner kan du kanskje bruke hyssing som er litt grov og sette det på en "tanntråd gaffel" (sprettert Y formet) og sage deg ned?

Lykke til, det blir sikkert bra! :thumbup:

Lenke til kommentar

fUsiOn: Slapp av, mann! :p

karamba: Jeg har ingen illusjoner om ikke å måtte pusse, tro meg, pussing har jeg gjort før! :) Tenkte bare jeg skulle prøve denne syrebehandlinga for å renske litt opp og få bort det grå ****skapet i alle små kriker og kroker..

Leste litt om dette på nettet nå, å bade sølvet i en svovelsyreblanding (ikke så sterk - 10% konsentrert syre bare) for å fjerne oksydasjon kalles på engelsk 'pickling', og er visst ganske vanlig. Jeg hadde ikke hørt om det da jeg lagde smykker, men for all del, jeg har bare laget littegrann på hobbybasis, så jeg bare pussa og var fornøyd, jeg! :) Prøv å finne litt ut om 'pickling' du også, kanskje vi kan bli kloke på det her!

Hoax: Modelleire? Tror nok ikke det altså.. Har aldri hørt om å lage former av modelleire - metoden min fungerer glimrende som den er nå! :)

Ang. tanntrådmetoden din; det hadde nok fungert, men denne voksen er fandenivoldsk hard, så dette ville vel tatt dager og uker!

Og til alle som måtte lure: sølvet jeg har liggende er støpesølv kjøpt på Nogusra (NOrsk GUll og Sølv RAffineri), _ikke_ familiens arvesølv! :D

Jeg har forresten fått gjort finnene littegrann tynnere nå, men nå må jeg passe på å ikke brekke dem! Flere bilder og gipsstøpinga mm. kommer i morgen!

Morro med interessen!

Eivind

Edit: tanntråd-info!

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Gamla har så mange sølv fiskespader...Lurer på om hun vil savne en :D

Hva er råvare prisen på sånn støpe sølv?

Edit: Du sier voksen smelter hvis du bruker varme...kan det funke å bruke varmekniv for å utforme ribber?

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...