inzyr Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Jeg kom over en gammel pc som jeg tenkte jeg kunne sette opp som server. Har noen pc'er som kobler seg opp gjennom en switch, til en router og deretter til det store nettet. Så jeg tenkte jeg skulle koble routeren direkte til servere og serveren til switchen (har 2 nettverkskort i serveren). Slik at det skulle være lettere å kontrollere hva som kommer ut, hvor mye bandwidth hver av pc får etc... Jeg tenkte også på å installere en firewall på serveren slik at jeg kunne uninstallere firewallene på pcene. Til sist så tenkte jeg at jeg skulle koble printeren til serveren slik at alle kunne bruke den. Jeg bestemte meg for å gå for debian siden jeg liker den og har brukt den såvidt (veldig lite!!!). PC er gammel med: P3 500 MHz CPU 256MB Ram 2Gb Hard disk Radeon 8500 skjermkort AOpen 440BX chipsett hovedkort Problemene oppstår når jeg har installer Debian, men greier ikke å få XFree86 til å kjøre (både i ati mode og vga mode) og derfor har jeg ikke en desktop manager (vil ha KDM, men har prøvet med GDM og XDM). Selv om mange er glad i command line, så er andre folk ikke det som må kunne bruke serveren (minimalt). Har prøvet debian stable med 2.2 og 2.4 kernel, og debian unstable med 2.4 kernel, men der hang den ved "Select packages to install". Nå har jeg prøvet og nesten gitt opp, hva kan problemet være? Btw. finnes det noen annen distro med så god pakke system som debian, like stabilt og rask, ikke kommersielt, vel egentlig debian, men som ikke er debian. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 kjør inn smoothwall, eller clarkconnect - men debian med egen kernel er jo smooth det og - men da må du belage deg på å lese en del Lenke til kommentar
inzyr Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Vel, jeg vil egentlig ha en linux distro som ikke spesialiserer seg på akkurat dette siden jeg også vil prøve ut linux i seg selv, lære om det og kanskje om jeg liker distro starte å bruke den som default på min desktop Endret 28. mars 2004 av inzyr Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Problemet er altså at du ikke får startet x? Du må paste inn hele feilmeldingen du får når du prøver å starte x (f.eks med xinit), så kan vi kansje hjelpe deg. Utifra hva du sier nå høres det ut som du har skjerminstillingene feil i XFconfig. Lenke til kommentar
inzyr Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Det som skjer er at den søker for ati skjermkort men finner ingen (No Devices detected) så får jeg denne feilmeldingen: Fatal Server Error: No Screens Found Var det dette du var ute etter? Endret 30. mars 2004 av inzyr Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Ja og nei. Vi trenger linjene over det for å si hva feilen er. Men noe du kan prøve er å forandre i /etc/XFconfig (eventuelt XFconfig-4). Der kan du gå til Section "Device" og forandre driver vesa. Lenke til kommentar
inzyr Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Takk for hjelpen Klarte å komme inn og byttet fra ati til vesa drivere og nå fungerer det. Nå har jeg et annet problem. Når jeg starter pc får jeg dette vinduet hvor jeg skal velge bruker og logge in. Der funker musa, men når jeg prøver å logge in starter KDM å loade så kommer plutselig slutter den. Problemet er at den ikke finner musa (selv om musa fungere hele tiden) får meldingen : No input device found Hva can være galt nå? Jeg er ganske ny til linux og vet ikke hvordan jeg kan få opp loggen med melding som du trenger Endret 31. mars 2004 av inzyr Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Tror du må sette opp en mus i XFREE-86... Lenke til kommentar
inzyr Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 Jeg har satt opp en mus i XFree86, en P/S 2 mus på /dev/psaux porten. KDE loader helt opp til "initializing peripherals" det er da den går tilbake til consol og jeg får denne feilmeldingen: (II) Keyboard "Generic Keyboard" handled by legacy driver (**) Configured Mouse: Protocol: "ImPS/2" (**) Configured Mouse: Core Pointer (==) Configured Mouse: Buttons: 3 (**) Generic Mouse: Protocol: "ImPS/2" (**) Generic Mouse: always reports core events (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice No such device. (EE) Generic Mouse: cannot open input device (EE) PreInit failed for input device "Generic Mouse" (II) XINPUT: Adding extended input device "Configured Mouse" (type: MOUSE) Fatal server error: Caught signal 4. Server aborting Det funker med Gnome 1.4 men ikke med KDE (vet ikke hvilken version, men den kommer med Debian stable) Må få fikset denne pc snart. Hva kan være problemet? Lenke til kommentar
drall Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 (endret) Kanskje du har konfigurert mus dobbelt i XF86Config? En riktig for /dev/psaux og en feil for /dev/input/mice? edit: eller kanskje ikke... Fikk ikke med meg at det skjedde under lastingen av kde, noe som er ganske sært. Endret 4. april 2004 av drall Lenke til kommentar
dionysus Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Kanskje du har konfigurert mus dobbelt i XF86Config? En riktig for /dev/psaux og en feil for /dev/input/mice? edit: eller kanskje ikke... Fikk ikke med meg at det skjedde under lastingen av kde, noe som er ganske sært. can somebody please translate this in english? i've got the same problem. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Kanskje du har konfigurert mus dobbelt i XF86Config? En riktig for /dev/psaux og en feil for /dev/input/mice? edit: eller kanskje ikke... Fikk ikke med meg at det skjedde under lastingen av kde, noe som er ganske sært. can somebody please translate this in english? i've got the same problem. Maybe you've configured the mouse double in XF86Config? One right for /dev/psaux and one wrong for /dev/input/mice? <translation end> -- I don't think that was very useful tough But there you go... Lenke til kommentar
dionysus Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Kanskje du har konfigurert mus dobbelt i XF86Config? En riktig for /dev/psaux og en feil for /dev/input/mice? edit: eller kanskje ikke... Fikk ikke med meg at det skjedde under lastingen av kde, noe som er ganske sært. can somebody please translate this in english? i've got the same problem. Maybe you've configured the mouse double in XF86Config? One right for /dev/psaux and one wrong for /dev/input/mice? <translation end> -- I don't think that was very useful tough But there you go... hmm.. so u people haven't got the answer on what Fatal server error: Caught signal 4. Server aborting means? Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 hmm.. so u people haven't got the answer on whatFatal server error: Caught signal 4. Server aborting means? I think that's a pretty generic error message, it just means it doesn't work. Why it doesn't work is probably very different in each case (and in this case it seems related to the mouse configuration). On a side note: This is a Norwegian site (as you've noticed ), so I'd recommend you to start a thread on your favourite tech-site, and they'll help you there. (You could of course start a thead here, english is our second language after all, but I'm not sure how people would respond to international users on this site. And besides, if you find an internatinal/english site you'd be able to partisipate in other discussions as well, instead of just posting questions as you would here.) Lenke til kommentar
dionysus Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 hmm.. so u people haven't got the answer on whatFatal server error: Caught signal 4. Server aborting means? I think that's a pretty generic error message, it just means it doesn't work. Why it doesn't work is probably very different in each case (and in this case it seems related to the mouse configuration). On a side note: This is a Norwegian site (as you've noticed ), so I'd recommend you to start a thread on your favourite tech-site, and they'll help you there. (You could of course start a thead here, english is our second language after all, but I'm not sure how people would respond to international users on this site. And besides, if you find an internatinal/english site you'd be able to partisipate in other discussions as well, instead of just posting questions as you would here.) hehe well thanks anyway, but i thought you ppl were danish well i got to this site by googling for Caught signal 4. Server aborting hehe i've already started a new post at another site, a dutch one but.. well.. thank you and all!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå