Gå til innhold

Hvordan fjerne at htm's vises etter .no domenet ?


Anbefalte innlegg

BRuker Dreaweaver, og det jeg lurer på er hvordan jeg får vekk htm. adressen på de uklike sidene innen domenet folk besøker.

 

Eks. at det ikke står www.abcde.no/info.htm

Eller www.abcde.no/index.htm

 

Men at det står www.xxxx.no uasnett hvilken htm man går inn på !!

 

Håper noen forsto hva jeg mente :)

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et .no domene, med webhotell leid av telenor business solutions. Her har jeg en egen /admin side, jeg får ved å skrive /admin etter domenet. Men kan ikke se at jeg kan velge noe slikt her. None som vet noe mer om dette ?

Jeg mener å huske at jeg kan hake det på/av der jeg setter opp subdomenene.. :hmm:

Lenke til kommentar

Prøvde katalogrettigheter, og da kunne jeg sette LESE/SKRIVE/INGEN TILGANG på enten mapepr eller filer på serveren. Og når jeg satt index.htm til ingeng tilgang (som stod på lese) blir jeg bedt om passord og brukernavn når jeg skriver inn adressen (www.xxxxx.no)

 

Får vel ringe å betalr 24 kr minuttet eller hva disse gribbene tar betalt for "kundeservicen" sin

Lenke til kommentar

Den eneste løsningen er som Mikka nevner å lage en usynlig toppframe som holder adressen fra du går inn på siden. Så lenge man surfer rundt og skifter toppframen, er det ingenting serveren kan gjøre for å holde adressen. Adressen i toppbaren er det programmet som styrer og er ofte styrt av hovedrequeste man sender til serveren. Det finnes ingen HTTP-kode som sier: "BRUKE DENNE ADRESSEN I ADRESSEBAREN'a", og det er dermed umulig å slå på noe slik i kontrollpanlet. Om det finnes en slik funksjon i panelet, så gjør den ganske enkelt akkuratt det Mikka nevnte, altså oppretter en usynlig toppframe. Så desså!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke å "gjemme" addressen til hver side. Dette avhenger av frames, noe som ikke er w3c spec hvis jeg husker rett og det er umulig å lage bokmerke på en spesiel side. Feks. hvis en prøver å lage bokmerke på siden linker.htm, vil du egentlig lage bokmerke på siden index.htm.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler ikke å "gjemme" addressen til hver side. Dette avhenger av frames, noe som ikke er w3c spec hvis jeg husker rett og det er umulig å lage bokmerke på en spesiel side. Feks. hvis en prøver å lage bokmerke på siden linker.htm, vil du egentlig lage bokmerke på siden index.htm.

Et godt poeng!

 

Ser ikke vitsen med det jeg heller, men om han har interesse av det, må han vel få lov til det.

Lenke til kommentar
Ser ikke vitsen med det jeg heller, men om han har interesse av det, må han vel få lov til det.

Så klart. Men vil bare gjøre han oppmerksom på at noe som for ham kan virke bra, er noe en i realiteten vil unngå. Synest "cloaking" av internett addressen og bruk av frames er uproffesjonelt.

 

I dreamwaver deler du opp siden i 2 rammer horisontalt. Den øverste rammen skal gjøres så liten som mulig. Den nederste rammen er selve innholdet. Hvordan du bruker frames kan leses i manualen som kan lastes ned fra www.htmlhelp.com (se etter windows help fil under offline documents). Anbefalt som oppslagsverk, fordi w3c dokumentene kan ofte være litt vrien å forstå.

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
W3C støtter frameset like godt som IE støtter bookmarking av sider med frames. Likevel er jeg enig i at frames generelt er noe man kan greie seg foruten, og spesielt når det gjelder slike bagateller som dette.

Hvem sier at vi bruker IE? Bl.a. Mozilla støtter ikke bookmarking av sider med rammer.

Lenke til kommentar

Samme hvilken browser man bruker da. En god side fungerer like godt i alle, og da er frames mer eller mindre bortkastet tid. Nå mener jeg det samme om om URL cloaking og, men det får være opp til den som vil "være tøff". Kan for øyeblikket ikke komme på en eneste grunn til at man skal bruke cloaking...

Lenke til kommentar

Du kan imidlertid gjøre noe lignende som er mye mer elegant. Hvis du legger hver av sidene dine i mapper som kontakt, ommeg og linker og døper selve dokumentene om til index.htm.

 

Så kan du hente laste ned kontakt siden ved å skrive inn http://domene/kontakt/. Ved å skrive inn "/" etter mappen leter den etter en index fil og viser denne. Hvis en glemmer å skrive inn "/" etter mappen leter den først etter filen kontakt, og hvis den ikke finner en fil som heter kontakt antar web serveren at du mener mappen kontakt og går da inn i selve mappen (og henter ned index filen).

 

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...