Howiey Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Går det an og koble nettverk med en switch? Eller går det kun an og sette opp et nettverk med hub og router? Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Kort og greit; ja. En switch er ikke ulikt en hub, bare at switchen er "smartere". Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Går det an og koble nettverk med en switch? Ja. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 bare lurer...hva trodde du ens switch ble brukt til? Lenke til kommentar
Howiey Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 bare lurer...hva trodde du ens switch ble brukt til? At du har en linje inn på switch'en og får flere ut. Altså en "deler" eller noe... At den deler linjen opp i flere... Grunne til at jeg spør er at jeg prøver og sette opp et nettverk med en switch, og det går rett i dass... Så begynte og lure på om det faktisk ikke gikk... Og hvorfor har vi da tre forskjellige "ting" som gjør samme nytten? Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Forskjellen på en hub og en switch er jo at på en hub deler alle de la oss si 100 Mbit, mens på en switch er det 100 Mbit per port... Så du deler ikke båndbredden mellom alle hele tiden... Bare av din og den du henter noe fra sin port... Har du en switch med full duplex er det i tillegg 100 Mbit hver vei, altså 100 Mbit ned og 100Mbit opp (hvis nettverkskortet ditt støtter det). Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Kort og greit; ja. En switch er ikke ulikt en hub, bare at switchen er "smartere". Hub Opererer på lag 1 i OSI-modellen. All trafikk som kommer inn på en port blir sendt videre på alle de andre portene. Switch Opererer på lag 2 i OSI-modellen, og benytter MAC-adresser for å dirigere trafikken. Trafikk som kommer inn på en port sendes kun videre til den porten hvor den aktuelle mottakeren befinner seg. På den måten slipper man at all datatrafikk "forstyrrer" andre maskiner unødig. Da switchene kom, savnet jeg nesten "collision"-lampen Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 prøv å kjør xp sin wizard det sparer deg for mye bry husk -begge maskiner må ha samme arbeidsgruppe - begge maskiner må ha samme subnet - skal du ha tilgang til en mappe på den andre maskinen så må den deles først Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Og hvorfor har vi da tre forskjellige "ting" som gjør samme nytten? Det er ikke tilfellet. En switch var neste generasjons hub'er da den kom ut. Altså en oppgradering. En "ren" router har bare èn inngang og èn utgang (nettverk & internett). Men mange routere leveres med innebygget switch - men det er fremdeles to seperate ting. - begge maskiner må ha samme arbeidsgruppe Nope, de må ikke, men det funker bedre om de er det. Endret 28. mars 2004 av jallakim Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) en HUB kan også brukes som Repeater hvis man skal strekke kabler over lengre distanser (eller om man har dårlige kabler). Endret 28. mars 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Og hvorfor har vi da tre forskjellige "ting" som gjør samme nytten? Det er ikke tilfellet. En switch var neste generasjons hub'er da den kom ut. Altså en oppgradering. En "ren" router har bare èn inngang og èn utgang (nettverk & internett). Men mange routere leveres med innebygget switch - men det er fremdeles to seperate ting. - begge maskiner må ha samme arbeidsgruppe Nope, de må ikke, men det funker bedre om de er det. man må ikke men man må trykke et ****** mange ganger ekstra for å finne de andre maskinene , så jeg syntes det var greit å nevne det Lenke til kommentar
Howiey Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Nå har jeg satt opp nettverk på alle pc'ene... Jeg har brukt samme arbeidsgruppe, MSHOME, på alle... Alle maskinene har en eller flere mapper som er delt. To av maskinen har XP(den ene har PROFESSIONAL og den andre HOME EDITON) og den tredje har Windows ME. Jeg har også en fjerde maskin med Windows 98 på, men det skal vist vere nokså komplisert og få den i nettverk med XP har jeg hørt så den gidder ikke jeg og bry meg om enda. Fra ISDN boksen går det nettverkskabel til en hub som vi har fått fra Telenor(Online ADSL). Fra hub'en går den inn til en router jeg har kjøpt selv. Fra routeren går det en kabel til den maskinen med 98 på, og så går det en kabel til fra routeren til switch'en som står i en annen etasje. Fra switch'en går det kabel til hver av de tre maskinene jeg prøver og sette opp i nettverk. Alle fire maskinen har Internett. Jeg har brukt en sån hjemmenettverk "wizard" på de to maskinen med XP og brukt XP cd'en på den med windows ME. Hvordan kan jeg finne en maskin fra en annen maskin og hente data fra hverandre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå