Gå til innhold

Pc`n hakker og går litt tregt!

above

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har et lite problem og det er at pc`n har begynt å gå hakkete og går tregere. Merker det spesielt når jeg går ut av spill og andre program. Når jeg går ut av spill så hakker det og det tar en god tid før skjermbildet blir hel skikkelig igjen!

Jeg så på cpu temperaturen i Bios og der stod det 54 grader på cpu :scared:

Er ikke dette for mye og litt uvanlig?

Hva må jeg i så fall gjøre?

Håper på gode svar!

Mvh

Ostebu :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kjører cpu helt default (ingen overklokking), så er 54grader ganske mye! Like mye som når min pc jobber for fult etter at jeg har overklokka 500mhz!

Sjekk om kjøleribben står godt på på og fyr på ny kjølepasta "Artic Silver 5" om du har.

Hvor mye minne har du?

EDIT: Skrivefeil

Endret av O_neal
Lenke til kommentar

Minnar om maskina mi for litt sidan. Hadde litt for lite minne så ho brukte sideveksling og etter nokre rundar med W3 gjekk maskina veeeeldig treigt. Eg er ganske så uerfaren, så vent på andre forklaringar og.

Lenke til kommentar
Kanskje prøve å formatere? :hmm:

Nei det orker jeg ikke! har formater 12 ganger siden jeg fikk pc`n i oktober 2003!

Tror ikke det hjelper, for å være ærlig så har jeg 6 GB ledig av 120 GB!

Alt det jeg har på pc`n er jo nødvendig!

kansje jeg burde overføre noe til den andre disken og kansje kjøpe meg en 2-300 GB harddisk som jeg bruker til hoveddisk for installasjon for programmer osv?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
kansje jeg burde overføre noe til den andre disken og kansje kjøpe meg en 2-300 GB harddisk som jeg bruker til hoveddisk for installasjon for programmer osv?

Altså, jeg bruker 20gb som C:\ hvor jeg bare har programmer, windows.

Og alle de gangene jeg har vært hos venner\bekjente for å fikse pc siden de klager så er det en typsik "familie PC" hvor de har installert 100programmer, mange spill og unødvendige ting.

Jeg tror feilen din ligger i minne og alle programvarene som ligger på pcen! :ermm:

Det er min teori.

Lenke til kommentar

1. Tørk bort støvet fra kjøleribben/viften (eventuelt sjekke om kjølepasta er riktig påført).

2. Pass på at du har nok plass slik at swapfilene får et lite "headrom".

3. Defragmenter maskinen jevnlig (pass på å ha min 10-15% HD kapasitet ledig for at defrag skal arbeide effektivt).

4. Sjekk om du har noe virus/ormer/spyware osv. på maskinen om du ikke har antivirus/firewallprog.

Endret av norrick
Lenke til kommentar

er så mye

1. sjekk at du har nok minne

2. 54 grader er ingenting jeg har 54 nå og den stiger sikkert til 60 grader når sola skinner skikkelig

3. Sjekk at du har noen gb til overs på disken

4. prøv å kjør adaware (vær forsiktig)

5. Sjekk for virus

6. skriv msconfig i kjør og under oppstartsfanen fjerner du programmer som ikke trengs å startes opp. Husk at antivirus ol må starte opp hvis ikke mister du realtime scan

Har du en litt eldre maskin så klart dette kan skje, men det kan også være mye tull med windows

Lenke til kommentar

Har fjerna 6,1 GB nå, så nå har jeg 12,1 GB ledig, men dette holder vel ikke! :roll:

Skal søke etter virus, holder på med ad-aware, og skal defagrementere harddisken når jeg tar kvelden ;)

Har også fjerna noen undøvendige programmer!

Takker for svar!

Bare kom med flere tips osv! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...