Gjest Slettet+981234789 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hei. jeg har en partisjon på harddisken som jeg vil bruke som en ftp. jeg har adsl fra nextgentel og har en Cnet cgs-500 switch immelom. hvordan lager jeg en ftp på denne partisjonen? slik at folk kan laste opp og ned fra denne, med at de logger seg på med et ftp prog. med user name og pasword. er ganske ny på dette så hvis noen kan hjelpe hadde det vert fint! Takker for svar! Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) 1. Last ned GuildFTPd 2. Installer programmet. Følg instruksjonene på skjermen. 3. Start programmet. 4. Legg til brukere du skal ha. Les mer om dette i programmets manual. 5. For å teste om ftp-serveren fungerer slik du vil, går du inn i en ftp-klient (f.eks. FlashFXP, og kobl deg inn på adressen 127.0.0.1 eller localhost. 6. Hvis alt fungerer som det skal så er du klar til å gå videre. 7. Nå må vi kunfigurere ADSL ruteren. Logg deg inn på ruteren. (I windows: Start -> Kjør og skriv telnet 10.0.0.1) 8. a. Hvis du har Cisco gjør du følgende: Skriv inn disse kommandene: (går utifra at IP adressen til serveren er 10.0.0.2) set nat entry add 10.0.0.2 21 0.0.0.0 21 tcp write NB! Hvis du får feilmeldingen "Error: You entered an invalid port number" er det høyst sannsynlig at du har en gammel CBOS versjon, oppgrader denne til 2.4.2 eller høyere 8. b. Hvis du har netopia gjør du følgende: 1. Gå på Start menyen og velg kjør. Deretter skriver du telnet 10.0.0.1 og trykker OK.2. Nå blir spurt om brukernavn og passord. Brukernavn og passord er basert på kundenummeret ditt og aktiveringspassordet (begge fikk du når du mottok ruteren). Brukernavn er P (stor P) + (kundenummer - 10000) og passordet er aktiveringspassordet. Eks: Kundenummeret ditt er 35230 og aktiveringspassordet er 75435782 blir innloggings brukernavn P25230 og passord 75435782. 3. Hvis du tastet inn riktig brukernavn og passord vil du nå stå i hovedmenyen. Gå inn på System Configuration. 4. Nå står du i konfigurasjonsmenyen. Du skal nå inn på Network Address Translation (NAT). 5. Bla deg ned til Show/Change Server List. 6. Nå skal det høyst sannsynlig bare ligge en NAT server i listen, nemlig Easy-Servers. Klikk deg inn på den. 7. Vi skal legge til en ny(e) port(er) så vi går inn på Add Server. Hvis du skal fjerne porter går du inn på Delete Server 8. Først skal vi velge hvilken tjeneste vi skal kjøre eller hvilke porter vi skal åpne (alt etter hvordan du ser på det). Velg External Service. 9. Velg port 21 (FPT). 10. Nå skal vi fylle ut resten av informasjonen som trengs for å åpne porten(e): Server Privat IP Address: Her skriver du inn IP-adressen på maskinen i nettverket som skal kjøre tjenesten (den maskinene du åpner portene til). Vi antar at du bruker port 10.0.0.2 Public IP Address: La den stå på 0.0.0.0 som betyr alle IP adresser. Protocol: UDP and TCP Internal Port Start: Hvilken intern port på ruteren som skal brukes. Bare la den stå slik som den er. 11. Nå skal vi sjekke at porten er lagt til i listen. Går inn på Show/Change Server. 12. Nå skal porten stå på en egen linje. Hvis det stemmer kan du gå videre, hvis ikke så prøv igjen. Hvis du har skrevet feil kan du velge linjen og trykke enter, da kan du endre instillingene. 13. Siden porten vi la til var under 1024, må vi også legge til et filter. 14. Trykk ESC til du kommer tilbake til menyen System Configuration. Velg Filter Sets. 15. Velg Display/Change Filter Set. 16. Velg NGT. 17. Velg Add Input Filter to Filter Set. 18. Gjør forandringer der det passer. (Merk at skjermbildet vil forandre seg etter hvert som du forandrer på instillingene) Noen av egenskapene forandrer du ved å bruke TAB (tabulator/innryksknapp) knappen på tastaturet. Enabled: Om filteret skal være aktivert eller ikke. Velg YES Forward: Om trafikk på denne regelen skal stoppes eller sendes videre. Om du skal sperre trafikk velger du NO. Vi skal åpne for trafikk, velg YES. Source IP Address: La den stå på 0.0.0.0 Source IP Address Mask: La den stå på 0.0.0.0 Dest IP Address: La den stå på 0.0.0.0 Dest IP Address: La den stå på 0.0.0.0 Protocol Type: TCP Source Port Compare: No Compare Source Port ID: 0 Dest. Port Compare: Equal Dest. Port ID: 21 Established TCP Conns. Only: No Velg ADD THIS FILTER NOW 19. Gå inn på Display/Change Input Filter for å kontrollere at filteret er lagt inn riktig. 20. Som du ser er filteret plassert helt nederst på listen. Da er du ferdig. Hvis du skal åpne fler porter er det bare å gå tilbake og gjøre de samme stegene om igjen. Lukk vinduet for å avslutte. 9. Nå skal alt det tekniske være klart. Be en venn koble seg til ip-adressen din (som du finner her), og logg på med det/de brukernavn/passord du har angitt i programmet. Voilá. Du har nå satt opp din første ftp-server. GRATULRERER! cheers. Endret 28. mars 2004 av jallakim Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Jeg har ngt, men jeg kan ikke logge på ruteren min på den måten... Eneste måten d er mulig å gjøre d på er å gå inn på ngt sine kundesider... Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Alle kan logge seg direkte på routeren. Om NGT i så fall nekter å levere ut bruker/pass, er en annen ting. Lenke til kommentar
Herm Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Noen har default brukernavn "admin" og passord "noway" (Netopia) Endret 28. mars 2004 av Herm Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Se her http://www.relativt.net/ TaZ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 kommer meg bare hit: 1. Last ned GuildFTPd 2. Installer programmet. Følg instruksjonene på skjermen. 3. Start programmet. 4. Legg til brukere du skal ha. Les mer om dette i programmets manual. 5. For å teste om ftp-serveren fungerer slik du vil, går du inn i en ftp-klient (f.eks. FlashFXP, og kobl deg inn på adressen 127.0.0.1 eller localhost. når jeg prøver å logge på med en ftp-klient får jeg bare feil mld: Cannot set root dir Conction failed Lenke til kommentar
znapper Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 kommer meg bare hit: 1. Last ned GuildFTPd 2. Installer programmet. Følg instruksjonene på skjermen. 3. Start programmet. 4. Legg til brukere du skal ha. Les mer om dette i programmets manual. 5. For å teste om ftp-serveren fungerer slik du vil, går du inn i en ftp-klient (f.eks. FlashFXP, og kobl deg inn på adressen 127.0.0.1 eller localhost. når jeg prøver å logge på med en ftp-klient får jeg bare feil mld: Cannot set root dir Conction failed Dersom du har XP eller windows 2000 kan du installere internet information services (IIS) og sette opp ftp-tjenesten denne benytter også ... Søk litt på google da vel, det finnes da et vel av info der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 fikk det til å fungere. nå har jeg satt det opp slik: en for anonym da kommer det opp en download folder med ting man kan laste ned så har jeg en Upload men her er det både en download mappe og en upload mappe!! jeg vill bare ha en Upload mappe her! finner ikke ut hvordan jeg får fjerna den mappa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 jeg kunne ikke logge på slik. måtte gå innom ngt siden. men der var det mye rart jeg ikke skjønte meg på. finnees det en guide så man vet hva man skal gjøre der inne. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Tenkte du på en manual til GuildFTPd? Det er bare å bruke hjelpefila det... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 nei tenkte på når man logger seg inn på routeren via ngt side sider. jeg aner ikke hva jeg skal hjøre der inne. og det med mappa finner jeg ikke ut hvordan jeg fjerner i manualen til guildftp. jeg skal ha det sånn: anonym inlogging da kommer det opp en mappe som heter Download inni der er det masse rart. så. en upload inlogging da skal det bare vere en mappe som heter upload hvor folk kan laste opp ting. men saken er at her er måde download mappa og upload mappa hvordan får man vekk den derfra. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 nei tenkte på når man logger seg inn på routeren via ngt side sider. Klarer du seriøst ikke å logge inn via telnet? Kan noen der ute forklare meg hva NGT surrer med i så fall? og det med mappa finner jeg ikke ut hvordan jeg fjerner i manualen til guildftp.jeg skal ha det sånn: anonym inlogging da kommer det opp en mappe som heter Download inni der er det masse rart. så. en upload inlogging da skal det bare vere en mappe som heter upload hvor folk kan laste opp ting. men saken er at her er måde download mappa og upload mappa hvordan får man vekk den derfra. Se litt på denne, ganske basic setup av server'n; http://www.guildftpd.com/html/frm-basic-setup.htm Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 hvis jeg bruker telenet og skriver passord og slikt oh trykker enter lokker viduet seg bare og ingen ting skjer. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Huhm. Ukjent problem for meg. Hvis ingen andre her på forumet har en smart løsning, råder jeg deg til å sende mail til NGT og forklare problemet. Får du ikke svar, ringer du. Kom så tilbake til oss her og forklar hva som skjer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 hvordan fikser jeg så at ftp`en er FXP enabled ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå