bluet Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 Takk for mange svar lærer selv masse Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Klokkehastighet - Hvor rask en prosessor er, eller hvor mange komandoer den kan utføre på en sekund. Hmm... Blir vel litt feil å si komandoer? Det er hvor mange klokkepulser den kan behandle per sekund - høy/lav - 0/1 og derav; overklokke/underklokke! Lenke til kommentar
Duran_Dragonheart Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Hz er jo egentlig hvor mange ganger strømmen snur i sekundet da... (vekselstrøm) Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Hz er jo egentlig hvor mange ganger strømmen snur i sekundet da... (vekselstrøm) Hz brukes ikke bare på strøm vettu. Er flere ting som kan beregnes med svingninger, feks. tv'er. 100hz tv betyr 100 bildeskift i sekundet... Lenke til kommentar
bluet Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 eller på høyttalere Lenke til kommentar
Acid Burn Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) OK dere har glemt den Viktigste: PC= Personal Computer!!! her de jeg kommer på i farta: Cache = Internminne i en av komponentene (f.eks CPU og HD) HD= harddisk PSU= power Suply Unit (strømforsyning) HK= hovedkort NAT= Network Address Translation (en type brannmus som brukes på rutere som gjør at de utenfor nettverket ser bare 1 pc tilkobling. dette gjør det vanskelig å hacke seg inn på netverket) PDA= Personal Digital Assistant ROM= Read-Only Memory (mange chipper rundt om på HK'et. CD'er og DVD'er blir også omtalt som ROM fordi de kun leses av). ADSL= Asymmetric Digital Subscriber Line IP = Internett Protokoll (om jeg ikke tar helt feil) WiFi= Trådløst nettverk IDE= Integrated Drive Electronics ATA= AT Attachment ok jeg har sett at dere har skrevet mange RAM typer før men jeg skriver alike vel alle jeg veit om:SRAM= Static random access memory DRAM= Dynamic random access memory FPM DRAM= Fast page mode dynamic random access memory EDO DRAM= Extended data-out dynamic random access memory SDRAM= Synchronous dynamic random access memory DDR SDRAM= Double data rate synchronous dynamic RAM RDRAM= Rambus dynamic random access memory MPDRAM= multiport dynamic random access memory (annet ord for VRAM= VideoRAM) SGRAM= synchronous graphics RAM Jøss! kanskje jeg faktisk lærer noe av å sitte forran PC'en Endret 30. mars 2004 av Acid Burn Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Ja, veit det høres teit ut, men Ordbok på komputer for alle. Den er faktisk veldig bra, og hjelpsom Der står det hva de forskjellige forkortelsene står for Enjoy med å føre inn Endret 30. mars 2004 av Jerix Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 En gjennomsnittlig ny pc er utstyrt med en prosessor med en arbeidshastighet på 500 til 800 MHz. Litt gammelt Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 En gjennomsnittlig ny pc er utstyrt med en prosessor med en arbeidshastighet på 500 til 800 MHz. Litt gammelt Hmmm, ja... Men Forkortelsene er der, og det er det topic er om, right ? Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 haha.. i matteboka mi i 10. klasse (omtrent 5 år siden) stod det at internminnet på en datamaskin "kan variere fra 0,5 og helt opp til 4 megabyte ram" Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Denne posten er dømt til å feiles egentlig. Har dere tenkt til å samel opp all informasjon eller bare lage en slags stikkordordbok? Det kan kanskje fungere... Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 usb - universal serial bus ups - uninterrupted power supply scsi - small computer system interface (?) hdd - hard disk drive fdd - floppy disk drive det var de jeg kom på i farten, som samtidig ikke var oppdaget av meg som oppført... Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Skal bare rette på noen små feil. Hz (ikke hz) = antall svingninger pr. sekund. Hvor mye arbeid som blir utført pr Hz i en CPU kommer an på arkitekturen (der er jo AMD/Intel et bra eksempel). khz skal da være "kHz" mhz skal være "MHz" (ellers blir det milli hertz) ghz skal være "GHz" Lenke til kommentar
clinton Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Finner mye bra i ordforklaringen på http://www.hardware.no/guider/ord03/index.html også Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 scsi - small computer system interface (?) Står ikke SCSI (uttales skøssy) for Single Channel Serial Interface eller noe sånt? Anyway: Web: HTML: HyperText Markup Language XHTML: eXtensible HyperText Markup Language CSS: Cascading StyleSheets HTTP: HyperText Transfer Protocol FTP: File Transfer Protocol TP: Twisted Pair, en type nettverkskabel UTP: Unshielded Twisted Pair PHP: PHP: Hypertext Preprosessor (rekursivt akronym) SQL: Structured Query Language ASP: Active Server Pages Lenke til kommentar
Kalle_^ Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Det er jo en egen side med ordforklaringer på hw.no, den trur jeg har de fleste av ordene her og det er mulighet for å tipse dem om ord som ikke er der. Ordforklaringer på hw.no Lenke til kommentar
TDK Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hz (ikke hz) = antall svingninger pr. sekund. som om jeg skulle skrevet det selv...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå