Blib Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hmm, jeg mener å huske at dette løses via HTML - så jeg poster her. Er det feil så flytter jeg den til programvare eller noe Altså - jeg tenkte jeg skulle sette i gang igjen med ny hjemmeside - http://blib.is-a-geek.com. Men jeg får ikke til å ha norske tegn på hjemmesiden. en "Å" blir til en "ĺ" slik at ordet "på" blir til "pĺ". Hvordan fikser jeg dette? Jeg vet at jeg kan drive på å bytte ut "Å" med en eller annen kode ala &dvds; eller noe, men det blir for tungvindt. Jeg vet jo at det ikke er en nødvendighet. Så, kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 hvis du har satt riktig content-type så skal det egentlig ikke være noe problem... evt så tror jeg du finner ascii koder til bokstavene på asciitable.com Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-9" /> Stemmer ikke det? Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 De fleste WYSIWYG editorer skulle vel fikse å bytte ut æ, ø, å med æ, ø og å? Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Æ=Æ , Ø=Ø og Å=Å æ=æ , ø=ø og å=å Tungvint måte å skrive æ,ø,å på, men da får alle det, i stedet for de rare tegnene som du nevnte... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 De fleste WYSIWYG editorer skulle vel fikse å bytte ut æ, ø, å med æ, ø og å? Det kan være, men så benytter jeg meg ikke av WYSIWYG heller da Og jeg vet jo at det er en mulighet for å slippe unna det der tungvindte greiene. Noen må vel vite hvordan...? :/ Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-9" /> Stemmer ikke det? Så lenge du bruker dette tegnsettet, er det ikke noe vits i å erstatte de særnorske bokstavene med ascii-koder, siden de vises uansett. Edit: iso-8859-1 funker hvertfall, vet ikke hva som er spesielt med -9. Endret 28. mars 2004 av satyrium Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Så lenge du bruker dette tegnsettet, er det ikke noe vits i å erstatte de særnorske bokstavene med ascii-koder, siden de vises uansett. Hvis du nå igjen ser på siden så ser du at de ascii-kodene (Hvis det er det det er?) fungerer fint. Men ÆØÅ bli allikevel vist som helt andre tegn. Og jeg har nå prøvd med både 1 og 9, uten å få noe bedre resultat av den grunn.. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) De fleste WYSIWYG editorer skulle vel fikse å bytte ut æ, ø, å med æ, ø og å? Det kan være, men så benytter jeg meg ikke av WYSIWYG heller da Og jeg vet jo at det er en mulighet for å slippe unna det der tungvindte greiene. Noen må vel vite hvordan...? :/ OK, men du kan jo også kjøre koden din gjennom et php include-script som også har med en str_replace funksjon som bytter ut alle æ'er, ø'er og å'er til html språk. Men det er vel sikkert ikke denne metoden du vil bruke har jeg skjønnt... Endret 28. mars 2004 av the_lynx Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 prøv det her: skift fra xhtml 1.0 strict til html 4.01 strict... det har gjort underhverker på min side ihvertfall... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Skjedde ikke noe her når jeg byttet til HTML 4.01, hverken Strict eller Transitional :/ Endret 28. mars 2004 av Blib Lenke til kommentar
Mandible Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) En venn av meg hadde samme problemet. Da lå det config'en på servern. Ser ut som at problemet er at nettleseren ikke får riktig beskjed om hvordan siden er kodet. Du kan også forsøkeå slenge på en sånn: <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?> Bruk ISO-8859-1, 9'ern er for tyrkisk... Endret 28. mars 2004 av Mandible Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Niks, det hjalp heller ikke noe :/ Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Nei men hvorfor ikke gjøre som jeg sa da, og skrive inn dette i stedet: Æ=Æ , Ø=Ø og Å=Å æ=æ , ø=ø og å=å Så får su i hvertfall ting rikitg med en gang! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hvis du hadde gidda å ta "view source" på sida hans hadde du sett at han bruker Æ koder med samme resultat. Bare rare bokstaver. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Hvis du hadde gidda å ta "view source" på sida hans hadde du sett at han bruker Æ koder med samme resultat. Bare rare bokstaver. Uhm, nei? Når jeg bruker de tegnene ser det fint ut. Problemet er bare at det er alt for tungvindt! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hvorfor ser jeg bare kråketegn på sida di da? Så jo i koden at det sto Æ og de andre kodene der. Er det noe med VÅRE innstillinger? Det nekter jeg å tro... Lenke til kommentar
Mandible Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Tør vedde på at server'n har skylden. Er det din egen server, eller et eller annet hotell et sted? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Hvorfor ser jeg bare kråketegn på sida di da?Så jo i koden at det sto Æ og de andre kodene der. Er det noe med VÅRE innstillinger? Det nekter jeg å tro... Paste fra sida mi, slik jeg ser den: Test:Ć=Æ , Ř=Ø og Ĺ=Å ć=æ , ř=ø og ĺ=å Og serveren kjøres lokalt her. Vet du hvordan å fikse det hvis den er problemet? Lenke til kommentar
Mandible Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hva slags server? Apache? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå