kyrsjo Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Kjører fedora med 2.4-ntpl (hva nå enn ntpl er...) kernel på min 0.65 gHz maskin med 80 GB disk. Når CPU av en eller annen grunn kjører på 100% load (prelink etc.) fortsetter alt like jevnt og fint som før, men når f.eks. updatedb begynner å kverne, begynner rhytmbox automatisk å hakke pga. den høye HD aktiviteten. Er det noen måte jeg kan motvirke dette? Kommer dette til å bli bra med 2.6 kernelen? Noen som vet noen måte å øke rythmbox sitt buffer? (bruker gst så vidt jeg vet) Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Jeg vet ikke om det ville hjelpe i ditt tilfelle, men jeg bruker Constant Fair Queueing-algoritmen, istedenfor Anticipatory Scheduling som er default. Tror CFQ kun finnes i 2.6 (uten at jeg skal garantere det), og skrus på ved gi argumentet elevator=cfq til kjernen. NPTL står for Native Posix Threading Library forresten, og skal være en forbedring ved typisk desktop-bruk. Endret 28. mars 2004 av A_N_K Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Jeg vet ikke om det ville hjelpe i ditt tilfelle, men jeg bruker Constant Fair Queueing-algoritmen, istedenfor Anticipatory Scheduling som er default. Vet du noe om forskjellen mellom disse? Ikke nødvendigvis i forhold til trådstarters spørsmål, bare generelt. Ekstra poeng for mange l33t3 ord i en post forresten Lenke til kommentar
drall Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 cfq er bedre for desktop, as gir bedre throughput. cfq er ikke tilgjengelig i en vanlig 2.6.x kernel tror jeg, men er med i mm-patchene til Andrew Morton. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Nå husker jeg ikke helt de spesifikke forskjellene mellom AS og CFQ, men AS tror jeg venter litt med å betjene neste forespørsel til fordel for suksessive forespørsler fra samme prosess. Altså passer AS sannsynligvis bedre for typisk serverbruk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 2.4, hva bruker det? AS? Kan vi regne med at fedora 2 kommer til å bruke CFQ? En enklere løsning er å gjøre noe med updatedb, men sånn genrellt Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Mulig jeg tenkte litt mye i 2.6-termer her, sannsynligvis er deadline default i 2.4. Har brukt patchede kjerner så lenge at jeg har begynt å gå litt i surr. Men Fedora Core 2 vil bruke kjerne 2.6, korrekt? Så vidt jeg vet er AS default i 2.6, men det er fort gjort å legge til en elevator=cfq i konfig'en til din foretrukne bootloader. Med mindre RedHat har patchet 2.4 en del, er det heller ikke umulig at du vil merke en del interaktivitetsforbedringer med 2.6. Endret 28. mars 2004 av A_N_K Lenke til kommentar
drall Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Verken deadline, as, eller cfq er vel tilgjengelige i 2.4. CFQ er ikke med i vanilla 2.6. Endret 29. mars 2004 av drall Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Ah, riktig. Scheduler-koden generelt ble vel radikalt omskrevet for 2.6. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 RedHat har jo for vane å patche en del. Vet at scheduler-koden ble radikalt omskrevet med 2.6. Men hva bruker 2.4? En litt annen ting: Er det mulig å stille inn at rhythmbox skal bufre mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå