Gå til innhold

HD sheduling


Anbefalte innlegg

Kjører fedora med 2.4-ntpl (hva nå enn ntpl er...) kernel på min 0.65 gHz maskin med 80 GB disk. Når CPU av en eller annen grunn kjører på 100% load (prelink etc.) fortsetter alt like jevnt og fint som før, men når f.eks. updatedb begynner å kverne, begynner rhytmbox automatisk å hakke pga. den høye HD aktiviteten. Er det noen måte jeg kan motvirke dette? Kommer dette til å bli bra med 2.6 kernelen? Noen som vet noen måte å øke rythmbox sitt buffer? (bruker gst så vidt jeg vet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det ville hjelpe i ditt tilfelle, men jeg bruker Constant Fair Queueing-algoritmen, istedenfor Anticipatory Scheduling som er default. Tror CFQ kun finnes i 2.6 (uten at jeg skal garantere det), og skrus på ved gi argumentet elevator=cfq til kjernen. NPTL står for Native Posix Threading Library forresten, og skal være en forbedring ved typisk desktop-bruk.

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det ville hjelpe i ditt tilfelle, men jeg bruker Constant Fair Queueing-algoritmen, istedenfor Anticipatory Scheduling som er default.

Vet du noe om forskjellen mellom disse? Ikke nødvendigvis i forhold til trådstarters spørsmål, bare generelt.

 

Ekstra poeng for mange l33t3 ord i en post forresten ;)

Lenke til kommentar

Mulig jeg tenkte litt mye i 2.6-termer her, sannsynligvis er deadline default i 2.4. Har brukt patchede kjerner så lenge at jeg har begynt å gå litt i surr. Men Fedora Core 2 vil bruke kjerne 2.6, korrekt? Så vidt jeg vet er AS default i 2.6, men det er fort gjort å legge til en elevator=cfq i konfig'en til din foretrukne bootloader.

 

Med mindre RedHat har patchet 2.4 en del, er det heller ikke umulig at du vil merke en del interaktivitetsforbedringer med 2.6.

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...