Gå til innhold

Systemet viser mindre RAM enn jeg har!

Xantix

Anbefalte innlegg

Kjøpte et nytt hovekort for ikke så lenge siden og med det 256 mb ram brikke. Da alt var på plass viste det seg at både systemet når det teller opp minnet og windows også sa at jeg hadde ca. 220 mb ram (husker ikke lenger nøyaktig tall), noe som jo ikke stemte da det var en 256 mb ram brikke!!! Ringte til butikken og fortalte om dette og de sa at jeg fikk bare bytte. Vel siden jeg først skulle bytte tenkte jeg at det var like lurt å gå for 512 først som sist. Da den var på plass så fikk jeg opp ikke 512 men 480 mb ram!!!!! Mye tyder på at det kan være hovedkortet, men alt er på plass (bruker som server) og for å være helt ærlig vil jeg heller leve med at jeg har 480 enn å begynne å skru opp hele greia. Det kan jo også muligens være noe annet enn hardware feil og det er her dere kommer inn i bildet :) som har opplevd dette og funnet en løsning.

Xantix

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehhe genialt enkelt svar, har faktisk ikke slått meg :) Er vel 99.9% sikker på at det stemmer, fordi JA, har innebygd skjermkort. Ga bort en rambrikke på 512 mb til en venn som fortsatt sitter med en 650 mhz maskin og han får vel bare opp ca. 320 mb men der er nok svaret at det er brikka som ikke er helt god tror jeg. Den er jo sikkert minst 3 - 4 år gammel og har misstanke om at noen av "minnecellene" har gått fyken.

Lenke til kommentar
Ga bort en rambrikke på 512 mb til en venn som fortsatt sitter med en 650 mhz maskin og han får vel bare opp ca. 320 mb men der er nok svaret at det er brikka som ikke er helt god tror jeg.

Vel, hvis han har et 440BX-chipsett i P3 650 maskinen sin så vil han vanligvis bare finne "256MB" av en 512-brikke, så hvis han fra før har en 64MB brikke så er også dette naturlig ;)

Lenke til kommentar
Hehehhe genialt enkelt svar, har faktisk ikke slått meg :) Er vel 99.9% sikker på at det stemmer, fordi JA, har innebygd skjermkort. Ga bort en rambrikke på 512 mb til en venn som fortsatt sitter med en 650 mhz maskin og han får vel bare opp ca. 320 mb men der er nok svaret at det er brikka som ikke er helt god tror jeg. Den er jo sikkert minst 3 - 4 år gammel og har misstanke om at noen av "minnecellene" har gått fyken.

512MB minnemoduler er "double-sided", dvs. at det er minnebrikker på begge sider av modulen og mange gamle chipsett klarer kun "single-sided" minnemoduler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...