Gå til innhold

CPU, hovedkort og minne

Anbefalte innlegg

Hei,

hører så mye fra forskjellige kanter nå, så tenkte det var best å spørre her:

Hva burde jeg kjøpe av prosessor, hovedkort og minne til en PC som skal brukes til videoredigering?

Noen sier AMD er best, andre Intel.

Jeg ser at mange Intel-prosessorer har flere GHz enn AMD sine, men likevel mener mange AMD er bedre?

Og det er vel slik at Intel-CPU'er ikke passer i AMD-hovedkort og vice versa?

Mye å holde styr på >_<

Så, hva ville dere anbefalt til en PC som skal hovedsakelig brukes til videoredigering, litt spilling og litt musikkredigering?

Kan bruke en del, så lenge det ikke er usannsynlige summer.

Trenger vel også 1024MB Ram, om ikke mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slikt som dette har blitt diskutert masse av fra før her på forumet. Bruk søke funksjonen!

Men jeg svarer fordet :

Hovedkort : Asus P4C800-E Deluxe

CPU : Pentium4 3.0 eller 3.2 Ghz (3.4 Ghz saken er bortkastet penger)

RAM : Corsair Twinx1024LL (1GB kit)

En 400W strømforsyning burde du også ha. Og nok lufting i kabinettet (store vifter som flytter mye luft, men bråker lite).

PS : 2 stk WD Raptor 74 disker i RAID 0 også :green:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Altså grunnen til at jeg anbefalte deg 2 stk Western Digital Raptor 74GB disker er forde du får ikke noe raskere uten å måtte kjøpe SCSI disker.

RAID 0 er ett oppsett der de to diskene blir som ên disk, og med bedre ytelse. Såkalt "striping". Man øker da skrive og lese ytelsen over hva ên enkelt disk klarer. Vanskelig for meg å forklare, men ytelsen i de programmene du skal bruke blir da bedre. Les deg til dette selv kanskje hvis du ønsker.

Lenke til kommentar
Altså grunnen til at jeg anbefalte deg 2 stk Western Digital Raptor 74GB disker er forde du får ikke noe raskere uten å måtte kjøpe SCSI disker.

RAID 0 er ett oppsett der de to diskene blir som ên disk, og med bedre ytelse. Såkalt "striping". Man øker da skrive og lese ytelsen over hva ên enkelt disk klarer. Vanskelig for meg å forklare, men ytelsen i de programmene du skal bruke blir da bedre. Les deg til dette selv kanskje hvis du ønsker.

Det at RAID-0 skal gi så mye bedre ytelse er bare en myte, så jeg anbefaler at dere leser dette:

SingleDriveVsRaid0

"...if the primary purpose of one's machine is to start Windows XP, RAID 0 offers overwhelming performance benefits."

;)

Lenke til kommentar

Det at RAID-0 skal gi så mye bedre ytelse er bare en myte, så jeg anbefaler at dere leser dette:

SingleDriveVsRaid0

"...if the primary purpose of one's machine is to start Windows XP, RAID 0 offers overwhelming performance benefits."

;)

vel nå var jo denne pcen tengt til video redigering. Og men raid 0 vil man jo få støre oveførings hastighet til hd

Bare se hær

http://hardware.no/art.php?artikkelid=3223

Lenke til kommentar

Med Raid 0 dobler man jo også sjangsen for hardisk kræsj, med tap av data. Dersom en av diskene ryker, er alt tapt.

Men dersom man er flink til å ta BackUp er det vel ikke det store problemet.

Er enig med "betroz" i at du bør satse på Intel, siden du har tenkt å drive med videoredigering.

Lenke til kommentar
Hei,

hører så mye fra forskjellige kanter nå, så tenkte det var best å spørre her:

Hva burde jeg kjøpe av prosessor, hovedkort og minne til en PC som skal brukes til videoredigering?

Noen sier AMD er best, andre Intel.

Jeg ser at mange Intel-prosessorer har flere GHz enn AMD sine, men likevel mener mange AMD er bedre?

Og det er vel slik at Intel-CPU'er ikke passer i AMD-hovedkort og vice versa?

Mye å holde styr på >_<

Så, hva ville dere anbefalt til en PC som skal hovedsakelig brukes til videoredigering, litt spilling og litt musikkredigering?

Kan bruke en del, så lenge det ikke er usannsynlige summer.

Trenger vel også 1024MB Ram, om ikke mer.

Til videoredigering så er AMD og Intel prosessorer rimelig likestilt mhp. ytelse, men prisene er til tider veldig forskjellige. For valg av rett prosessor til ditt formål så anbefaler jeg at du tar en titt på noen av testene her:

http://www.hardware.no/tester/cpu/index.html

Det stemmer at Intel sine prosessorer har høyere GHz enn AMD sine, men det betyr ikke at AMD sine prosessorer er noe tregere enn Intel sine da de får gjort mer arbeid på en lavere klokkehastighet. En god analog for å forklare dette bedre er to vifter der den ene er dobbelt så stor som den andre. Den lille viften snurrer raskere rundt enn den store, men likevel så klarer den store viften å dytte like mye eller mer luft enn den lille viften. Skjønner du hvor jeg vil med dette? :)

Til ditt bruk så holder det meste, men la meg likevel komme med et meget bra forslag fra Komplett jeg også:

Shuttle SN85G4 Barebone PC Socket 754 nForce3 150, LYD, AGP,USB2.0, Firewire

Varenr.: 121226

2998.44 inkl. mva.

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

Varenr.: 122903

1795.00 inkl. mva.

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Varenr.: 118737

1906.44 inkl. mva.

Seagate Barracuda 7200.7 120GB 8MB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 118031

817.12 inkl. mva.

NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

Varenr.: 122610

955.49 inkl. mva.

Sapphire Radeon 9600PRO AIW 128MB DDR AGP, ATI AIW9600PRO, RemoteC,Full-Retail

Varenr.: 123273

2334.14 inkl. mva.

Logitech OEM Internet Keyboard Black (Norsk) Tastatur PS-2, Bulk

Varenr.: 114461

168.34 inkl. mva.

Logitech MX310 Optisk mus USB & PS-2, Retail

Varenr.: 120101

368.55 inkl. mva.

Samsung 17" Syncmaster 173T TCO99" Skjerm, Multimedia, Silver

Varenr.: 122390

5455.44 inkl. mva.

Totalt: 16848.96 inkl. mva. :thumbup:

Lenke til kommentar

Man skal ikke tro blindt på alt man leser .

Jeg har kjørt RAID-0 på Nforce2 kort i lengre tid .

Og ingen kan overbevise meg at systemet ikke er vesentlig raskere .

Dette da det er benyttet både med raid-0 og uten på

samme disker.

Egne erfaringer for min del veier 2 ganger mere enn hva en artikkel sier .

Mange gjør gjerne den feilen med å sette stripe sizen til å

ikke passe til systemets bruk .

Og alle rakker ned på raid 0 hvis en disk går feil .

Javel men uten raid kan vel den samme disken bli feil

og har man uflaks er det den med os'et installert på .

Eller kansje den med mp3 samlingen .

Og til de som påpeker dette , har jeg bare en ting å si .

Man er komplett dataukyndig hvis man ikke tar backup

av de data man føler er for viktige til å miste .

Å aldri tro at noe kan gå galt med PC'en enten det er disker,

hovedkort,partisjonstabeller,powersupply e.l er rimelig naivt .

.....................

Lenke til kommentar

:yes:

RAID-0 er lynkjapt med riktig store filer, slik som video.

Men når det er sagt, så er det vel også lurt å ha videofilene på en disk, og kjøre redigeringsprogrammet fra en annen. En bør definitivt ha 2 disker, men er usikker på om RAID-0 vil gi noe ekstra totalt sett.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Mener at Intel har et lite overtak når de kommer til å rendere video. De fleste programmer til dette har også støtte for HT.

Tja, jeg har prøvd både P4 med Hyper-Threading og Athlon 64 med Pinnacle og Canopus og merket liten forskjell så det stemmer ikke. Athlon 64 har nesten like stor fordel med sin integrerte minnekontroller som P4 har med Hyper-Threading på slike ting etter min mening. Men ser man litt fremover i tid, ca. 1/2 år, så vil Athlon 64 bli et enda klarere valg for da kommer det 64-bits versjoner av både Canopus og Pinnacle :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...