Gå til innhold

Hjelp!!! HD Partisjon forsvunnet?

Anbefalte innlegg

Kan partisjoner bare plutselig forsvinne?

Jeg har en Western Digital 60 GB, 7200rpm HD. Det som er problemet er at Windows ikke finner den... HD'en står som D: , slik den gjorde før, men jeg kommer meg ikke inn på disken!?!

Det eneste jeg gjorde før dette skjedde, var å lagre en stor fil på HD'en (ca. 700MB, en .wav fil). Etter jeg hadde lagret den prøvde jeg å høre på fila: Den var ca. 60 min. før, men plutselig var den bare 2-3 sek. lang!?!

Hva kan være problemet her?

Har jeg mistet all dataen på disken for alltid??

PS: Disken finnes i BIOS. Jeg prøvde også å kjøre en test med "Data Lifeguard". Men det var ingen feil på disken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde for ca. 2 år siden en full 20gb som jeg skulle ta backup av. Hadde kommet til cd nr.2 i serien som jeg skulle brenne. Så fikk jeg strømbrudd, og partisjonen min bare forsvant. Brukte forskjellige opprettingsprogrammer, og fikk ca 15-20 filer tilbake (av kanskje 100 000 filer) :sad: Måtte bare gi opp, men kanskje det fins bedre recovery-programmer nå?

Lenke til kommentar

jeg hadde samme problemet som deg. hadde en hd på 8gb. hadde to partisjoner på den. c og d. disken ble funnet av bios, men etter en stund forsvant partisjon d. windows fant den, men da jeg skulle inn på disken fikk jeg en feilmelding som sa noe om read-error from media.

hvor gammel er disken som du har?

har du hatt maskinen på 24/7?

det varte ikke så lenge før hele disken tok kvelden etter at d: takket for seg.

men jeg tror at det var pga alderdom (den var nesten 4 år gammel), eller at jeg hadde maskinen på hele døgnet, uken igjennom.

dataene har jeg ikke prøvd å få ut av den. de var ikke så viktige.

Lenke til kommentar

Disken er ikke gammel i det hele tatt...

Jeg kjøpte den helt ny for ca. 3-4 uker siden

Jeg har heller ikke brukt disken 24/7...

Dataene på disken er veldig viktige for meg, så jeg vil helst prøve alt for å få dem tilbake.

Er det noen som vet om noen "recovery programmer" som Hellstorm snakker om?

[ Denne Melding var redigert av: HyperPhreak på 2002-03-28 13:06 ]

Lenke til kommentar

så noe på tv om noen folk som recoveret hd'er. det var noen proffer med skikkelig utstyr og sånt. de kunne recovere en hd med en spiker rett gjennom så jeg tror d skal gå med din også. men jeg husker ikke hva de het og det er sikkert ikke så billig. men hvis du har en ferdig versjon av et spill som er verdt mange milliarder inne på den hd'en så er d nok verdt d :smile:

Lenke til kommentar

Har du prøvd noe så enkelt som å kjøre chkdsk?

(er så mange år siden jeg kjørte Win9x at jeg har glemt hva det heter der). I w2k og XP høyreklikker du på disken, går inn på Tools og velger "Check now". Kryss av for begge valgene og kjør i vei.

Lenke til kommentar

Ja jeg vet om disse folkene som recoveret HD'er.

Men å sende disken inn til dem er siste utvei.

Det er svindyrt (ca. 2200 kr bare for å finne feilen)

Jeg har Windows 98 SE. Jeg prøvde chkdsk.exe men fikk bare denne meldingen: "Error reading from the drive"

Jeg har også prøvd Scandisk, men det enste som skjer er at jeg får beskjed om å formatere. Noe jeg helst ikke vil gjøre før jeg får dataene mine tilbake...

Lenke til kommentar

Hva slags operativ system er det du bruker??

Windows XP har en stygg tendeds til å "fjerne" forandre på partisjons informasjon slik at du ikke kan lese det.

Partition magic kan kanskje fikse det..

Norton system works kan kanskje..

Det som jeg vet har skjedd i 3 tilfeller som jeg har repartert er at XP fjerner en informasjon snutt som sier at det er en extended partition der.

Linux, kan noen ganger lese det.

Win 2000 kan ikke.

Win ME kan noen ganger..

Skriv litt mer om hva slags partiosjoner du har og med hva du laget det med.. Hvilken Fdisk versjon eller annen informasjon.

PS Det finnes mange gratis programmer som kan fikse det..

Lenke til kommentar

aner ikke om dette hjelper deg men jeg har hatt problemer med en 20 gb hd. den virket helt fint så plutselig kom d masse sektorfeil og fing som ikke kunne rettes på. så jeg formaterte noen ganger (vet at du ikek vil gjøre det) og ordnet litt med ledninger, sånn at nå er hd deaktivert i bios, men likevel så finner win den. jeg bare brukte ranish partition manager og lagde en raw partisjon, og lagde win til å lage en annen. og hvis jeg går in i partition manager og ser er det masse feilmeldinger, men det virker ihvertfall så da er det jo greit å bare ha d sånn :smile:. kanskje du kunne prøvd å starte den med en boot-diskett og sett om den finner den i dos og så kopiere d du vil ha fra hden over til en annen hd.

noe annet som jeg såvidt har hørt om er laplink, der du "kloner" en hd over til en annen, men windows må vel finne hd'en før du kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Hadde et problem jeg også for ikke så lenge siden. Jeg hadde da bestemt meg for å formatere hardisken siden det hele tiden kom en del feilmeldinger i OS'et og den brukte lang tid på å starte opp. Derfor bestemte jeg meg for å flytte alt av viktig info over til den andre hardisken. Gjett om jeg ble overrasket da jeg skulle starte maskina opp i dos for å formatere, der ble jeg møtt at et snodig bilde. Se for dere matrixskjermeskytteren, bare med litt andre tegn og massevis av farger som stod å blinket. Dette problemet fortsatte i tre dager og jeg kom meg ikke lengre en til der OS skal starte å loade i oppstarten (HDD'en står oppført at den er der). Den fjerde dagen så kommer jeg av en eller annen merkelig grunn inn i OS, men til min forundring så finnes ikke HD'en i min datamaskin, men den står oppført i bios og i "device manager". ETt par dager etter det igjen så ser jeg under oppstarten at HD'en ikke lenger finnes i bios eller "device manager". Det merkelige er at da finner jeg HD'en i min datamaskin. SLik har det vert siden....

Litt merkelig da men...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...