Gå til innhold

Artifacts som følge av CPU oc

Aetius

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har da altså en P4C 2.8 og et R9600XT, hhv klokket til 3.3 og 625/710. Problemet er bare at jeg får artifacts i ymse spill, som f.eks Neverwinter Nights og Far Cry - og det ser ut som om det er CPU-klokkingen som forårsaker dem!

Har prøvd CPU på 2.8, 3.0, 3.2, 3.3, og 3.4 - alle gir artifacts, untatt default (2.8), uansett om skjermkortet er klokket eller ikke. CPU kjøles av en Zalman CNPS7000Cu som jeg er temmelig fornøyd med.

Skjermkortet kan klokkes langt, og gir ikke artifacts verken ved standard hastighet eller ved klokking til 625/710 (Core/RAM), så lenge CPU ikke er klokket. Skjermkortet kjøles av en zalman heatpipe og en vifte som suger varmluft fra kortet og ut av kabinettet.

Utelukker at det kan være RAM. Jeg har 2xTwinMOS med Winbond 512MB PC3200 som jeg har testet på alle mulige dividere med samme resultat: Nix boot, eller nix artifacts.

Hovedkortet er forresten et Gigabyte 8IPE1000 Pro, men Neverwinter Nights oppførte seg på samme måte med mitt gamle IC7 også. Har ikke fått testet Far Cry på det hovedkortet, fordi det har avgått med døden. :cry:

Eneste konklusjon jeg kan komme med, er at overklokking av CPUen min fører til artifacts i enkelte spill. Delta Force Team Sabre er for eksempel helt kurant på 3.2 og 625/710.

Noen andre som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...