Gå til innhold

skal legge inn mandrake..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det går nok fint det :)

det du også kan gjøre er å sette opp i urpmien din 10 som main, og ta en ftp upgrade av 9.2. Ellers kan du bruke 9.2 inntil videre, og vente til mai når 10 kommer ut i stable versjon (tror det er da de slipper den som stable og trykker opp platene sine).

TimeTwister

Lenke til kommentar

hmm vel..

nå har jeg installert 9,2, og fikke en ganske så fin boot loader, men..

når jeg velger linux, så blir bare skjermen svart, og av og til, så tror jeg jeg hører hdd jobbe..

nåre jeg da prøvde linux-nonfb, så ser jeg alle de linjene med koder, det er jo greit nokk, men nederst, så står det:

Looking for DSDT in initrd ... not found!

etter det, så står det ikke mer...

det samme kommer når jeg velger failsafe..

når jeg da valgte windows, så fikk jeg opp den gamle bootloaderen hvor jeg kan velge mellom min total vræka ME, og min litt mindre vræka XP..

jeg regner med at den nye og ubrukte XP ligger under windows2, som jeg hadde tenkt å begynne å bruke snart..

men hva skal jeg gjøre med dette linux problemet?

bare installere på nytt, og prøve noen andre instillinger?

i så fall, kan jeg installere over, eller må jeg slette partisjonen først?

Lenke til kommentar

ok, nå har jeg installert på nytt, og kommet meg inn..

jeg ser også at jeg trenger et nytt skjermkort.. jeg kan jo ikke spille tux :cry:

men jeg synes det går litt sakte til tider, er det fordi at min pentium 3 800MHz prosessor er litt vel treg for dette operativsystemet?

og når jeg skal legge inn opera, er det like lett som i windows?

*edit* tydelig vis ikke.. hva i huleste er det jeg skal velge når jeg skal laste ned?

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Grunnen til at det hakker er at du ikke har 3D drivere til skjermkortet ditt. selv sitter jeg mer min pentium 650 mHz SPU og trives utmerket. Eneste jeg føler at jeg ønsker oppgradert er mit vodoo 3 PCI - HW feil gjør at det fryser delevis inimellom (glemmer å oppdatere deler av skjermen). En "myk restart" av X fikser det (kontroll alt f1, kontroll alt f7), men utrolig irriterende, da det plutselig kan komme 5 ganger på rad i et minutt. Virker som det blir overopphetet eller noe sånt - lar jeg pc'n stå ET PAR MINUTTER AVSKRUDD går det over - en stund. Har ikke sett det så mye i det siste da...

Lenke til kommentar

hmm...

kan jeg bare gå til produsentens hjemmeside og laste ned slik som på windows, eller er det litt verre her?

jeg har også tenkt å laste ned elecric sheep greiene, men hva skal jeg velge,

den versjonen for redhat, debian eller free bsd?

jeg har jo som topic sier, mandrake..

og hva med opera, jeg fikk jo opp en drøss av valgmuligheter når jeg skulle laste det ned, hva skal jeg velge der da?

hmm... jeg fant heller ikke ut hva jeg skal velge av drivere.. noe ala det samme som kom opp som på electric sheep :cry:

jeg kan velge mellom free BSD,

linux IA32

linux AMD64 (<-denne er jeg ganske sikker på at jeg ikke skal velge)

og

linux IA64

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Hvis du har vanlig 32-bit CPU, er det IA32 du skal ha (IntelArchitecture 32)

Opera: Gå inn på siden, klikk på "download", siden oppdager automatisk at det er Linux du er ute etter, og så finner du en MDK-rpm. Last den ned og klikk på den...

Hva er electric sheep?

Lenke til kommentar

jeg har nå fått lagt inn opera, men hvordan skal jeg få laget en snarvei på skrivebordet?

jeg klarer heller ikke å installere driveren til skjermkortet, noen som har en step by step guide her? electric sheep har jeg ikke prøvd enda..

Lenke til kommentar

det er vel ikke noe problem med selve nettleseren, bare med å få til en snarvei til den på skrivebordet...

jeg tror jeg begynner å få til driverne også, for når jeg trykket på egenskaper, så var det ikke krysset av på kjør...

jeg skal prøve å logge inn som root nå, og prøve på nytt, for jeg fikk beskjed om det, men det hadde vært fint om du hadde hjulpet med med electric sheep fila (hvilken skal jeg laste ned) og opera (hvordan lage snarvei)...

*edit* opera snarveien er nå fikset, men hvordan logger jeg inn som root, alt jeg har er passordet, og når jeg prøver å kjøre installeringsfila til skjermkort driverne, så får jeg en feilmelding som sier: Error nvidia-installer must be run as root

jeg prøvde å gå inn på system instillingene, for å få opp en boks hvor jeg må skrive passordet til root, men det hjalp ikke.. :cry:

hvordan logger jeg inn på root?

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

for det første må NVIDIA driverne legges inn uten at X kjører også, så du kan kjøre igang en terminal, skifte bruker til root (kommandoen <su>), og skrive <init 3>

hvis du da må logge inn på nytt, skriver du root istedenfor vanlig bruker, og vips er du pålogget som root...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...