Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RESULTAT COMPO #2

Arve:

Bidrag 1: 4 poeng

Søkedelen var logisk plassert, og var det første som lyste opp når eg såg bildet. Dessuten var det lett å finne seksjoner for forskjellige typer søk. En enkel meny til høgre med forskjellige linker var fint plassert, og tok akkurat den oppmerksomheten den skal ta. Designet var nytenkande, behagelig å sjå på, og rett og slett stilig! Litt for tamme farger, dog - det kunne vert bedre. Ellers, sida var godt balansert, og eg trur den ville gitt en behagelig søkeopplevelse.

Einaste er vel "logoen" oppe til høgre, den braut vel litt med resten kanskje, men det får gå for denne gang.

 

Design: 4+/6

Oversiktlighet: 5+/6.

 

Totalt: 5/6

 

 

Bidrag 3: 2 poeng

Førsteinntrykket var at "ooh, RYDDIG!", og slik fortsatte det. Veldig fint bygd side, ryddig, fine farger (sjøl om blått er litt oppbrukt). Linker på forsida - ryddig, nyttig plassert, enkelt å finne fram. Fin og logisk plassering av søkefeltet, det tok akkurat passelig med oppmerksomhet. Litt "vanskelig" å finne dei andre typer søk, dog, pga. lav kontrast tekst-vs-bakgrunn. Designet var enkelt, behagelig å sjå på, men ikkje for fantasifullt.

 

Design: 3+/6

Oversiktlighet: 6/6

 

Totalt: 4+/6

 

 

Bidrag 6: 1 poeng

Det aller første som slo meg var at alt var litt rotete, og det var vanskelig å finne fram. Når eg hadde sett meg litt rundt, derimot - blei alt litt bedre. Når du har lært deg å kjenne dette designet/layouten, fungerer det nok strålande, men, desverre må eg trekke for førsteinntrykket. Egentlig er alt ganske greit plassert, ting med høg prioritet plassert øverst, og ting med mindre prioritet plassert meir anonymt. Designmessig: enkelt, greit - relativt fint å sjå på, sjøl om grønnfargen i header braut litt med resten av det som var "sjarmen" her.

 

Design: 4/6

Oversiktlighet: 4/6

 

Totalt: 4/6

 

 

 

PoleCat:

Bidrag 5: 4 poeng

Meget behagelig og harmonisk fargevalg, der det som skiller seg ut, faktisk gjør det på en veldig god og fin måte. Med det tenker jeg på søkefeltet som er uthevet med en sterk rødfarge, og at seksjonene ellers er meget pent og anonymt inndelt, men at en enda faktisk kan se skillene.

Oppsettet er helt enkelt og greit, der man omtrent på forhånd vet hvor man skal finne det man er på jakt etter. Brukervennligheten får 9/10 mulige hos meg, eneste jeg kan peke på, er at skriften i arkfanene kanskje var i minste laget (med dette tenker jeg f.eks på eldre som liker større tekst, og siden dette er tekst i bildeformat er den ikke skalerbar.)

Savner en overskrift over "registerere, kontakt oss og hjelp", slik som det er over de andre seksjonene i den inndelingen.

Plass til annonser (den som allerede er der, og også mulighet for det andre steder), er frigjort, noe som også er viktig.

 

Det jeg mislikte med dette forslaget er fargen på linjen på sidene. Det ble rett og slett litt for mange av dem, og fargene var veldig "blasse". Nesten samtlige av fargene bryter også med fargeschemet til hoveddelen.

 

 

Bidrag 1: 2 poeng

Til forskjell fra de fleste andre forslagene, bryter dette med den tradisjonelle og enkle "kvasir-stilen", med en fullt ut grafisk header og ellers grafikkbaserte detaljer. Det er en syltynn balansegang mellom overdrevet/passelig i denne sjangeren, men her føler jeg at akkurat det traff spikeren på hodet.

Bildet viser "søkeresultater", og her er det tatt med BÅDE søkeresultatene i seg selv, og en enkel og grei navigator til venstre for kjapp browsing. Når det er sagt, synes jeg kanskje at teksten (som faktisk er det viktigste her) på de mørkeste resultatene kanskje skilte seg litt for lite ut, på grunn av fontfargen. Synes også at selve innholdet i søkeresultatene kunne vært formatert på en slik måte at alt under "overskriften" på søkeresultatet skiller seg bedre fra hverandre (url + "arkivert side").

Plasseringen av "nyhetsagenten" var i mine øyne litt "rar", men jeg er sikker på at jeg hadde blitt vant til den over tid. Hvorvidt en nyhetsagent skal oppta så mye av plassen på en søke/browseside er en annen ting. Men kreativt var det iallefal.

 

Dette forslaget får også et STORT pluss for en stilig og egenmekka logo.

 

 

Bidrag 3: 1 poeng

Uten tvil det "simpleste" forslaget, men den formidler så absoulutt det den skal.

Fargene traff øyet mitt med et stort smil, og gjør en veldig godt jobb i å utheve det som skal utheves.

Søkedelen (som er det viktigste) kommer meget godt frem, og er oppsettsmessig perfekt plassert.

Setter spørsmålstegn ved plasseringen av logoen i toppen, er sikker på at den hadde gjort seg bedre om den ble flyttet ned til venstre.

I kategoriene under, faller det mer naturlig at valg som "alle tjenester" og "alle tema" kommer markert til slutt i listen, uten at jeg har satt noe minus ved det.

Det jeg mislikte mest med denne, er de nesten usynlige valgene "firmasøk, telefonkatalogen osv...", her er og blir en arkfaneløsning det beste for å markere bedre både hvor en er, og hvilke valg en har.

 

 

 

Alt i alt, veldig mange gode forslag denne runden, og mange som kjempet om 3.plassen hos meg. 1 og 2.plass kunne jeg var så og si selvskrevne, da disse var ekstremt bra, og besvarte oppgaven riktig.

 

 

 

enden:

Bidrag 1: 4 poeng

Jeg var litt usikker på dette bidraget på grunn av headeren og logoen. Begge deler var smellfine, men passer de til kvasir?

Det var derimot en smal sak å plukke dette bidraget som vinner da jeg scrollet ned så headeren ble skjult :)

Siden, med fargevalg og oppsett er veldig bra gjennomført, og å ta med litt katalioginnhold selv etter søk passet veldig bra. Det er et skarpt skille mellom de to delene, men flyten i designet er der allikevel

 

 

Bidrag 3: 2 poeng

Da en logo gjerne er det siste man kvitter seg med gir jeg denne siden et stort pluss for å benytte orginallogoen, og bygge siden rundt denne. Både lauout og fargevalg passer godt

Siden har et godt skille mellom søk og kataloginnhold.

Katalogdelen er luftig, men jeg savner muligens litt mer definerte rammer.

Siden er uansett stilren, og helt klart det jeg forbinder med kvasir

 

 

Bidrag 6: 1 poeng

En litt kjedelig header - den rake motsetningen av vinneren, men denne passer bedre i mine øyne.

Har aldr vært noen stor fan av reklame på toppen av siden, men lar dette gå denne gangen :)

Siden har et godt definert skille mellom søk og kataloginnhold, men søkedelen kan virke litt forvirrende. Direktesøket kommer ikke godt nok fram, da jeg mener at det er dette og dette alene som bør ha fokus i søkedelen

Det er ikke en fargesprakende side, men det mener jeg er et riktig valg. Fargene er nøytrale og skaper en go flyt i designet

 

 

Slet stort med å velge mellom bidrag 6 og 7 til tredjeplass, men det ble bidrag 6 rett og slett fordi det har litt mer kvasir look over seg :)

 

 

 

Bidragene var som følger:

 

Bidrag 1 HalTan

Bidrag 2 Arve87

Bidrag 3 TiMMi-

Bidrag 4 danielP

Bidrag 5 Dunestar

Bidrag 6 PoleCat

Bidrag 7 Marvil

 

Stilling

 

Denne runden

Vinner: HalTan med 10 poeng

 

Andreplass: TiMMi- med 5 poeng

 

Tredjeplass: Dunestar med 4 poeng

 

Fjerdeplass: PoleCat med 2 poeng

 

Totalt

HalTan med 16 poeng

PoleCat med 12 poeng

TiMMi- med 5 poeng

Dunestar med 4 poeng

Smidt med 2 poeng

Marvil med 1 poeng

 

 

 

(der skal det være riktig :p )

Endret av enden
Lenke til kommentar

Jaja.

 

Uansett; Er det noe manisk med at folk ikke kan venstre/høyre her på forumet..?

 

Søkedelen var logisk plassert, og var det første som lyste opp når eg såg bildet. Dessuten var det lett å finne seksjoner for forskjellige typer søk. En enkel meny til høgre med forskjellige linker var fint plassert

Nå har det seg slik at på HalTans forslag er menyen til venstre.. :hmm:

Han er ikke den første som surrer med det, for å si det slik.. :roll:

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Jaja.

 

Uansett; Er det noe manisk med at folk ikke kan venstre/høyre her på forumet..?

 

Søkedelen var logisk plassert, og var det første som lyste opp når eg såg bildet. Dessuten var det lett å finne seksjoner for forskjellige typer søk. En enkel meny til høgre med forskjellige linker var fint plassert

Nå har det seg slik at på HalTans forslag er menyen til venstre.. :hmm:

Han er ikke den første som surrer med det, for å si det slik.. :roll:

høgre,venstre - potato, potatoe...

 

har så vidt lært meg alfabetet, så slutt å klag!

Lenke til kommentar

Så, da var denne runden over. :)

 

Har noen forslag å komme med, håper det går greit at jeg tar opp de med offentligheten:

 

1. For at alle bidragene skal være minst mulig gjennkjennbare på "forfatter", bør det innføres en regel mot å legge til ©-tekst, navnetrekk osv, ting som gjør at forslaget kan kobles opp mot en person. Vet at det også lett er mulig å se dette på selve designet, men det må vel iallefall være et steg i riktig retning.

 

2. Dommerne være personer som selv ikke deltar i konkurransen. Hvorfor er vel selvsigende.

 

3. Vinneren av runden kan f.eks få 3 poeng ekstra i sammendraget, som en vinnerbonus.

 

Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
3. Vinneren av runden kan f.eks få 3 poeng ekstra i sammendraget, som en vinnerbonus.

Selve tanken er i teorien god, men jeg ville vært imot en slik regel. ;)

Den enkle grunnen er at nå i starten har allerede noen rykket kraftig ifra de andre. Dette skyldes enkle grunner som at folk rett og slett ikke har tid av og til. Da vil en slik regel "straffe" dem. Kan bli håpløst å ta igjen enkelte, selv om man designer best de gangene man deltar.

Det er en kjent sak at enkelte er bedre enn andre. Dersom de "enkelte" vinner gang på gang blir det håpløst for de "midt på treet".

 

Litt vondt å formidle den tanken jeg har, men jeg er imot.

De andre forslagene er mye bedre. :thumbup: Jeg stemmer for begge to.

 

EDIT: Zethyr; 29 bokstaver. ;)

EDIT2: Gratulerer så mye, HalTan! :woot:

Endret av Dunestar
Lenke til kommentar

*knegg* :woot::dribble::cool:

 

Bare for å kommentere litt: når det gjelder logoen jeg brukte på siden: jepps, jeg VET den var et helt sinnsykt stilbrudd, og nei, jeg villa _aldi_ levert en slik logo til en søkemotor. Men, har man det gøy når man lager side, ja da bør man fortsette med det, og slik ble den bare :mrgreen:

 

PoleCat: Forslag 3 var utrolig teit, en vinner har allerede sanket noe sinnsykt med poeng (stor forskjell på 2 og 4 poeng...), dette vil bare bidra til å gjøre det alt for vanskeilig å "ta igjen" en person.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...