Gå til innhold

Partisjons info på hardisk borte

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her med en maskin med tre disker og en plextor CD Brenner.

En 40gb liten bootdisk som jeg i forbifarten ikke husker hvilket merke er (oppgitt til IC35L040AVER07-0)

En Samsung Spinpoint SP1604N og tilslutt disken med problemer :

Maxtor 6Y160P0 - 160 gb disk.

Det som nå plutselig har skjedd, er at da denne maskinen skulle startes i dag tidlig - så finner den ikke partisjonen "skynet2" (Ja, maskinen heter skynet :-) )

Denne partisjonen er lagt til HELE Maxtor disken.

Nå ser det ut som om tilsynelatende hele partisjons info på disken er blitt borte. La inn Partition Magic 7, og får opp unallocated.

I gamle dager, da jeg syslet med Amiga, lå partisjons informasjonen i RDB blokken på disken, så hvis man ved et uhell fikk slettet eller ompartisjonert den, var det bare å putte de originale partisjons tallene inn, og vips var alle filene der igjen.

Noen som vet på hvilken måte jeg skal gå frem for å redde noe av data'ene?

Noen gode verktøy som kan skanne disken?

Disken er (var) forøvrig NTFS formatert.

Takk for alle forslag, alt hjelper!

Hvis mer info om maskinen kan hjelpe, skriv hva dere trenger om info, så skal jeg skru av lokket og finne ut av det.

Kjartan :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om noen windows-programmer som kan gjøre dette, men prøv Partition Magic. Dette skjedde nettopp meg, og jeg hadde 7 partisjoner jeg ikke husket noe om.

Gjett hvem som måtte installere Gentoo om igjen :(

Edit: Husk å ikke omformatere, men bare lagre de nye tabellene. Det er ofte det smarteste om man har lyst til å beholde alle dataene sine. :)

Endret av Tubamann
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

du kan bruke diskprobe til å endre MBR, master boot record, der aprtisjonsinfo ligger. Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det skal se ut, men hvis du hadde en nesten identisk på den samsung disken, kan du bruke dmdiag -v (-v for verbose modus)

disse verktøyene er en del av windows 200 resource kit, download

hvis jeg ikke husker feil er 0x0B vanlig fat32 primary partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...