Gå til innhold

Billig surround-anlegg


Anbefalte innlegg

Leste akkuat om det nye billigsettet fra GALE, har selv gode erfaringer med dette budsjettmerket fra Hifi-klubben. Med en ok receiver som Cambrigde Azur 540R bør du kunne få et komplett anlegg til 8800,-.

 

Ikke så verst dette tror jeg... :hmm:

Ja, Cambridge har generelt fått veldig mye skryt både her hjemme og internasjonalt for sin kvalitet/pris ratio.

 

Jeg vil ellers legge til at hvis man i praksis skal bruke anlegget like mye til musikk som til film, ville jeg aldri kjøpe en ferdig surroundpakke hva gjelder høyttalere. I denne prisklassen ville jeg i stedet gått for noen rimelige med gode monitorhøyttalere til front først. Jeg ville så bygget ut til surround med en sub og satelitter utfra dette.

 

noruego

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil ellers legge til at hvis man i praksis skal bruke anlegget like mye til musikk som til film, ville jeg aldri kjøpe en ferdig surroundpakke hva gjelder høyttalere. I denne prisklassen ville jeg i stedet gått for noen rimelige med gode monitorhøyttalere til front først. Jeg ville så bygget ut til surround med en sub og satelitter utfra dette.

 

noruego

:yes:

Lenke til kommentar

Tror jeg ender opp med å kjøpe alt på en gang. Har kommet frem til at det er viktigre å ha et ok fullt anlegg nå fremfor å vente en stund bare for å få det noe bedre. Vil tro det funker for meg ettersom jeg ikke har veldig stor erfaring og kunnskap om lyd.

 

Akkurat nå ser det ut som jeg ender opp med dette:

 

Høytalersystem: GALE Junior

(vet at Gale ikke er av de aller beste merkene, men tror jeg har funnet ut at det er det beste i min prisklasse, og ettersom jeg ikke har kjennskap til Dali og bedre systemer, så vil jeg neppe bli så skuffet. Har hørt andre har gode erfaringer)

Link: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|121|121|4974|pdetail

Pris: 4 788,00

 

Receiver: DENON AVR-1404 Hjemmekinoreceiver

(Også en ganske billig variant, men tror det holder. Denon bør jo uansett være kvalitet. Ville gjerne hatt 6.1 mulighet, men ingen nødvendighet. Receiveren har egentlig det jeg trenger)

Link: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|196|196|49|pdetail

Pris: 2 998,00

 

DVD-spiller: DENON DVD-700 DVD-spiller (i sølv som receiveren)

(Mer enn grei nok. Ser at de har egen pris for sonefri, men noen som vet om det er mulig å gjøre selv slik at jeg slipper ekstrakostnader her?)

Link: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|96|96|337|pdetail

Pris: 1 998,00

 

 

Samlet sum for dette: 9784,-

 

Egentlig er dette litt i overkant av hva jeg ønsket å bruke, men tror jeg kanskje får det til.

 

Det jeg lurer på er om jeg bør ta med forsikring på de ulike delene. Det vil i såfall bety nesten 2000 kroner ekstra, og det tror jeg ganske enkelt jeg ikke har råd til. I tillegg kommer jo kabler som er ganske dyrt...

Lenke til kommentar

Virker ikkse halvgalt det der. Har ikke hørt de høyttalerene, men de gjør sikkert jobben. Vil nok bli mye bedre enn hvilket som helst alt-i-ett anlegg til 7-8000.

Tror fremdeles at det passer best til film.

Reagerte litt på at det var ulik følsomhet på stativ og senter høyttaler. Skulle tro det var likt når det er tilpasset et sett?

 

Edit: Forsikring virker for meg som litt bortkastede penger, så sant du ikke veit at sakene lett kan få litt røff behandling ;)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
Sorry, men så mye penger har jeg ikke. 10 000 er egentlig allerede mer enn jeg har råd til. Er student som bor dyrt i Oslo, lite penger inn og har også andre hobbyer og prioriteringer.

oki da anbefaler eg ein Surround pakke fra Sony eller Pioneer... dei er kjend for og gi ganske bra lyd :thumbup:

Lenke til kommentar
oki da anbefaler eg ein Surround pakke fra Sony eller Pioneer... dei er kjend for og gi ganske bra lyd :thumbup:

Han kommer nok ganske sikkert bedre ut med det oppsettet han har valgt ut på hifi-klubben.

Jeg ville riktignok valgt større fronthøyttalere og sløyfet subwoofer. Den Gale sub'en spiller jo ikke lavere enn 40Hz likevel. Klikket inn på noen Gale fronthøyttalere til rundt 2000, og de stod oppgitt med frekvensområde fra 35Hz.

(Er lat. gidder ikke linke)

Et par slike og noen små bakhøyttalere og en senter så skulle det sikkert bli bra, uten å koste noe mer enn 10.000. Det er ihvertfall et greit startpunkt, og så kan de forskjellige tingene oppgraderes etterhvert som interessen og økonomien tillater det. :) Slik gjør jeg det. Valgte først gode fronthøyttalere, ok receiver, grei nok dvd spiller, ok senter, og litt kjipere bakhøyttalere.

Nå har jeg byttet ut receiveren til en som er mye bedre, og til sommeren kommer kanskje en skikkelig subwoofer eller ny senter og bakhøyttalere i samme serien som fronthøyttalerene mine. Dvd spilleren er også erstattet av en bedre som spiller både SACD og Dvd-audio.

Syns det begynner å bli virkelig bra etterhvert :)

Lenke til kommentar

Latskapen rant visst av meg, så jeg tok meg frihetet til å sette sammen et annet høyttaler oppsett basert på det billigeste som var. Fortsatt Gale :p

 

Front: Gale 3040 kr 1996 pr par

 

Senter: Gale 3050c kr 1098

 

Bakhøyttalere: Gale 3060b kr 1396 pr par

 

Tilsammen blir det 4490 kr. Ergo litt mindre enn det settet, og jeg tror at de vil spille litt bedre. Bare spekulasjoner. Men du kan jo gå og høre på de :)

Lenke til kommentar
Latskapen rant visst av meg, så jeg tok meg frihetet til å sette sammen et annet høyttaler oppsett basert på det billigeste som var. Fortsatt Gale :p

 

Front: Gale 3040 kr 1996 pr par

 

Senter: Gale 3050c kr 1098

 

Bakhøyttalere: Gale 3060b kr 1396 pr par

 

Tilsammen blir det 4490 kr. Ergo litt mindre enn det settet, og jeg tror at de vil spille litt bedre. Bare spekulasjoner. Men du kan jo gå og høre på de :)

dette settet ser ganske greit ut... gå for det og kansje gå til ein elkjøp, expert eller euronics butikk og se etter ein bra surround-forsterker...

Lenke til kommentar

Eksempel på god og rimelig receiver:

Yamaha Rx-v440rds. Knallgode de Yamaha receiverene, og denne fikk vel eisa pris i fjor også- Jeg har selv en større utgave og er veldig, veldig godt fornøyd.

Men dersom du vil spare penger finnes det vel billigere saker også, men da går kvaliteten vel mye ned etter min smak.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
Du kan jo også se deg om etter noe brukt, sånn som jeg gjorde.

Fikk komplett infinity surround anlegg med
SM 155 front høytalere, 1x15" + 2x6,5" + 1"
SM 105 bak høytalere, 1x10" + 1x1"
SM Video senter høytaler, 2x6,5" + 1x1"

Affrey DVD-spiller (billigsak) som tar det meste..

Fikk alt for 3500kr, og hele anlegget var strøkent.
Spiller sinnsykt bra og er veldig fornøyd med det :green:

Bruker det også som sceneanlegg på noen datapartyer og fyller lett
lokaler på 200m2 med lyd..

Det gir litt digg følelse når man sitter å ser på film i stua med storskjerm og det hele :thumbs:
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har noen gale høttalere,

 

front : http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|124|124|353|pdetail De spiller utroligt fint syntes jeg og bassen er heller ikke gal til og vere en så liten høyttaler. :cool:

 

center: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|123|123|356|pdetail denne henger seg gått på med front høyttalerne

 

Bak: Jamo D45, skall oppgradere til GALE GALE 3010S. ;)

 

og jeg skal snart kjøpe meg en 8" eller 10" sub, fra Gale sef :devil::devil:

 

reviveren jeg bruker til dette er en sony str-de495 http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

denne er jeg åkkså veldig fornøyd med :thumbs:

 

Jeg har hørt en del eltax høyttalere og gale er helt overlegene nor det gjeller lyd kvalitet. :w00t:

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
Er litt usikker på om jeg enten skal:

 

1) Koste på meg et solid og dyrt surround-anlegg som er garantert kvalitet (vil da få vesentlig mindre penger å bruke på andre ting)

 

eller

 

2) Kjøpe et anlegg til relativ lav pris i tro om at det holder mer enn nok til min filmseeing og musikk.

 

Jeg tror jeg heller mot sistnevnte. Dvs. at jeg ikke ønsker bruke mer enn kanskje 5000 totalt sett. Aller helst bør dette også inkludere ny dvd-spiller siden den jeg har skrangler litt, men det er ingen nødvendighet.

 

Var av alle steder innom Claes Ohlson hvor jeg så dette tilbudet:

 

Hjemmekino med DVD/MP3-spiller og AM/FM radio, Philips LX3600D med høy effekt, 6x50W RMS. Inneholder DVD/MP3-spiller med fjernkontroll, 6 stk høyttalere. Innebygd DTS-, Dolby Digital 5.1-, og Dolby Pro Logic II-dekoder. DVD/MP3/CD/VCD/SVCD-kompatibel. SCART og S-videotilkobling m.m. Størr;DVD/MP3-spiller 360x54x316 mm, surroundhøyttaler 89x162x70 mm, senterhøyttaler 234x96x70 mm og subwoofer 220x230x360 mm.

 

Pris: 3495,-

 

 

Jeg har som dere kanskje har skjønt ikke veldig peil på hi-fi - så spørsmålet er enkelt: ER DETTE SØPPEL?

 

Vet jeg kan stikke på hi-fi klubben om jeg skal ha kvalitet, men da er det jo også vanskelig å få ting til under 8-10 000 kroner. Og det tror jeg altså at jeg ikke tar meg råd til nå. Har også andre utgiftsposter! Derfor: kanskje bedre å kjøpe et billig anlegg å ha noen år til jeg får spart opp til å kjøpe noe virkelig bra om noen år?

 

Tips?

Nå har jeg valgt å IKKE lese alle svara før jeg svarer, så mulig jeg sier noe som alt er sagt.

 

Men slike oppsett, kan mange tillfeller lyde greit, og stille de krava som mange har.

Men holdbarhet er noe annet.

 

Ei på jobben kjøpte et slikt på Claas Olson, det gikk i filler etter kun 2 år. Dårlig greier, og garanti tiden er jo over. Hun prøvde likevell, og Claas hyggelig som bare det, tok i mot for å kontakte fabrikant. Men dem aviste og kom med visse ting som hun kan ha gjort feil. Claas tilbøy ett nytt til nedsatt pris.

 

Så butikken er fin som bare det dem. Men.

 

 

Kjøp heller. (eller har du kjøpt alt)

 

 

Antall Webpris Totalt

JVC DVD-spiller XV-N316 Sølv Progressiv PAL, DivX, 10bit, JPEG, MP3

 

- Miljøgebyr 0 pr stk kommer i tillegg.

Varenr.: 124558

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: dager) 1349.99 1349.99

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

JVC Receiver RX-5030V Sort Dolby Digital,DTS, 5 x 100 Watt

 

- Miljøgebyr 0 pr stk kommer i tillegg.

Varenr.: 117184

Lagerstatus: 1 stk på lager 2270.45 2270.45

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Eltax Discovery Surround Bøk Front, Bak og Center-høyttalerer

 

- Miljøgebyr 0 pr stk kommer i tillegg.

Varenr.: 117683

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 995 995

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Miljøgebyr: 0

Best.ref.: Totalt: 4615.44

 

 

 

http://www.komplett.no

 

Horror

Lenke til kommentar
Tror jeg ender opp med å kjøpe alt på en gang. Har kommet frem til at det er viktigre å ha et ok fullt anlegg nå fremfor å vente en stund bare for å få det noe bedre. Vil tro det funker for meg ettersom jeg ikke har veldig stor erfaring og kunnskap om lyd.

 

Akkurat nå ser det ut som jeg ender opp med dette:

 

Høytalersystem: GALE Junior

(vet at Gale ikke er av de aller beste merkene, men tror jeg har funnet ut at det er det beste i min prisklasse, og ettersom jeg ikke har kjennskap til Dali og bedre systemer, så vil jeg neppe bli så skuffet. Har hørt andre har gode erfaringer)

Link: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|121|121|4974|pdetail

Pris: 4 788,00

 

Receiver: DENON AVR-1404 Hjemmekinoreceiver

(Også en ganske billig variant, men tror det holder. Denon bør jo uansett være kvalitet. Ville gjerne hatt 6.1 mulighet, men ingen nødvendighet. Receiveren har egentlig det jeg trenger)

Link: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|196|196|49|pdetail

Pris: 2 998,00

 

DVD-spiller: DENON DVD-700 DVD-spiller (i sølv som receiveren)

(Mer enn grei nok. Ser at de har egen pris for sonefri, men noen som vet om det er mulig å gjøre selv slik at jeg slipper ekstrakostnader her?)

Link: http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|96|96|337|pdetail

Pris: 1 998,00

 

 

Samlet sum for dette: 9784,-

 

Egentlig er dette litt i overkant av hva jeg ønsket å bruke, men tror jeg kanskje får det til.

 

Det jeg lurer på er om jeg bør ta med forsikring på de ulike delene. Det vil i såfall bety nesten 2000 kroner ekstra, og det tror jeg ganske enkelt jeg ikke har råd til. I tillegg kommer jo kabler som er ganske dyrt...

 

Jeg syntes du skal kjøpe deg det du nevner her. og heller opgradere til større front etterpå. ;) og eltax er for de som vill ha det enda billigere :cool:

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du har bestilt ennå, men jeg tror at Logitech Z-680 og Asono's DVD/DivX-spiller lager bra nok lyd for de fleste... Jeg har ikke testet noen av delene, men jeg får snart DVD-spilleren, og vurderer å bestille Z-680. Har lest veldig mye bra ang. Z-680 ;)

Hei.

Har selv Logitech Z680.Og som du sier,så holder lyden i massevis for oss vanlige dødelige.Du kommer ikke til å angre et sekund på å kjøpe det.Jeg bruker det til stuebruk,og jeg syns lyden er meget god.Hvis man spiller musikk,er det lurt å kjøre i StereoX2(en innebygd instilling)Da får du lyden likt ut rundt hele.Helt vanvittig trøkk.Og ikke tar de store plassen heller....Et godt og rimelig kjøp..syns jeg da. :)

 

MVH Mpeg

Lenke til kommentar

Tror nok jeg velger å gå for den løsningen jeg skisserte senest. Har ikke kjøpt ennå, men skal gjøre det før sommeren hvert fall.

 

Angående Logitech Z680 så har jeg forhørt meg en del om det, lest og sett på det, og kommet fram til at jeg styrer unna.

 

Er det forresten noen som har tips på gode, men ikke så dyre, stativer for å ha høytalerne på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...