Gå til innhold

Billig surround-anlegg


Anbefalte innlegg

Er litt usikker på om jeg enten skal:

 

1) Koste på meg et solid og dyrt surround-anlegg som er garantert kvalitet (vil da få vesentlig mindre penger å bruke på andre ting)

 

eller

 

2) Kjøpe et anlegg til relativ lav pris i tro om at det holder mer enn nok til min filmseeing og musikk.

 

Jeg tror jeg heller mot sistnevnte. Dvs. at jeg ikke ønsker bruke mer enn kanskje 5000 totalt sett. Aller helst bør dette også inkludere ny dvd-spiller siden den jeg har skrangler litt, men det er ingen nødvendighet.

 

Var av alle steder innom Claes Ohlson hvor jeg så dette tilbudet:

 

Hjemmekino med DVD/MP3-spiller og AM/FM radio, Philips LX3600D med høy effekt, 6x50W RMS. Inneholder DVD/MP3-spiller med fjernkontroll, 6 stk høyttalere. Innebygd DTS-, Dolby Digital 5.1-, og Dolby Pro Logic II-dekoder. DVD/MP3/CD/VCD/SVCD-kompatibel. SCART og S-videotilkobling m.m. Størr;DVD/MP3-spiller 360x54x316 mm, surroundhøyttaler 89x162x70 mm, senterhøyttaler 234x96x70 mm og subwoofer 220x230x360 mm.

 

Pris: 3495,-

 

 

Jeg har som dere kanskje har skjønt ikke veldig peil på hi-fi - så spørsmålet er enkelt: ER DETTE SØPPEL?

 

Vet jeg kan stikke på hi-fi klubben om jeg skal ha kvalitet, men da er det jo også vanskelig å få ting til under 8-10 000 kroner. Og det tror jeg altså at jeg ikke tar meg råd til nå. Har også andre utgiftsposter! Derfor: kanskje bedre å kjøpe et billig anlegg å ha noen år til jeg får spart opp til å kjøpe noe virkelig bra om noen år?

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du blir fornøyd eller ikke med lyden på den pakken hos Claes Ohlson eller ikke er vanskelig å svare på for meg.

 

Du må nesten sette deg ned og tenke nøye igjennom hvilke krav du stiller, også se om den pakken inneholder enheter som i alle fall er teknisk gode nok til å nå de kravene. Også får du heller sjekke om det holder mål i din stue/rom etterpå.

 

Jeg ville aldri i livet ha kjøpt en pakke på den måten, og i alle fall ikke til en så lav pris, men da igjen, kravene mine er skyhøye, og langt over det som er fornuftig til vanlig hjemmebruk.

 

Eventuelt kan du høre om du har noe form for returrett på pakken om du ikke blir fornøyd. Det viktigste er dog uansett at du bruker mye tid på å finne ut hva du vil ha, og til hva.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg kjøpte meg nytt surround høytaler sett fra Logitech til stua.Trenger ikke forsterker,bare koble til DVD spilleren.De heter Logitech Z680.og er på hele 505 Watt RMS.De gir en helt utrolig lyd,både til musikk og film.Og er dessuten THX godkjent .Det vil si at de har den ultimate annerkjennelse av kvaliteten på høytalersystemet.Med andre ord,en bekreftelse på at de gjenskaper den samme lydopplevelsen som i en kinosal.Og du kan koble alt mulig av lydkilder til det.Jeg angrer ikke ett sekund på kjøpet av disse.Og så koster de ikke mer en 3500-4000,kr på nettet.Du kan lese hva DIN SIDE skriver om dem her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=34005&=katnav

 

MVH MPEG.

Lenke til kommentar
...

Og er dessuten THX godkjent .Det vil si at de har den ultimate annerkjennelse av kvaliteten på høytalersystemet.Med andre ord,en bekreftelse på at de gjenskaper den samme lydopplevelsen som i en kinosal.

....

 

 

THX høytalere er vel og bra det... men alt utstyr(dvd-forsterker-kabler) og faktisk romkonstruksjonen må være THX godkjennt for at det skal bli 100%. Personlig synes jeg THX er ripoff på "vanlige" anlegg(dyr lisens for produsente å betale til Lucas Arts), men har gjerne en kjekt-å-ha faktor...

 

 

Stikk innom en av elektrokjedene og se hvilke komplett surroundpakke de kan tilby der.. Får noe brukbart til rundt 4-5000kr. Integret reciver/DVD, 5 sattelitter og en sub funker greit nok. Vil anbefale å gå for et kjent merke (Sony, philips, pioneer,jvc osv) ikke bare pga lydkvalitet, men også all-over kvalitet og holdbarhet på produktet.

Lenke til kommentar

Hei.

Er enig i at romkonstruksjonen har også noe å si,men det gjelder jo også de andre surround systemene.Har en rimelig stor stue (30kvm).selv,og lyden på det settet jeg har, gir mer en nok lyd til den størrelsen,og det å få THX godkjent høtalere får du ikke uten videre,ved bare å betale en sum penger.Det må være en kvalitet på de også.Men, det er klart det er andre sett,som sikkert er like bra uten den sertifiseringen.Men mener at med den,så er du garantert god lyd til filmene.Men uansett så var det ment å anbefale,siden HomerJay spør.og jeg mener fortsatt det er et av de bedre kjøpene for en forholdsvis rimelig penge.

MVH MPEG.

Lenke til kommentar

Mente selvfølgelig ikke at produsenter kan kjøpr THX godkjenning helt uten videre. Og det er klart at det er bra med høytalere som er konstruert til å kunne gi x dB i gitt frekvensområde med rett følsomhet osv osv... Men det blir forbrukeren som må betale for at det har det fine stempelet på produktet. Identiske høytalere uten THX sertifiseringen skal i teorien da være billigere....

Bare en liten fotnote til produsentenes utstrakte bruk av fine ord og navn på tekologier som enten er helt lik konkurrente eller helt bortkastet for forbrukeren (refererer ikke til THX her!). :nei:

Gammelt visdommsord sier vel noe sånn som: er ikke gull alt som glitrer...

 

 

Uansett tror jeg vi er enig i at for 5000kr får en et helt kurrant hjemmekinoanlegg.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Ja ,vi er nok enige om pris og kvalitet her.Også enig i at kjøperen må betale for THX godkjenningen,og at det settet jeg nevner hadde blitt mye billigere uten den.Men samtidig forteller en slik sertifisering at,det,eller det,eller det anlegget gir deg kvalitetslyd.En liten veiviser for å si det sånn.Greit å vite for en som ikke har så godt peiling på hva som er bra eller ikke.Det finnes jo et hav av surround anlegg der ute,og det er lett å gå seg bort. :)

 

MVH MPEG

Lenke til kommentar

Enig med innleggene over. Z-680 gir mye bra filmlyd til en rimelig penge. Suben flytter mye luft. Jeg synes dog ikke Z-680 overbeviser til musikk, men det gjør heller ikke alt-i-ett settene til 5000,- fra elkjøp. Det blir flatt og lite oppløst.

 

Hvis trådstarter prioriterer musikk, kan det være en idè å kjøpe en god surroundreciever og fronthøyttalere. Da er det ikke så mye som skal til for å oppgradere til surround senere.

 

Som SilentNET nevnte, må du spørre deg om hvilke krav du stiller. Et plastikk anlegg setter ikke akkurat omgivelsene i bevelgelse når du ser på film. Det er din lommebok og din prioritering.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Om du blir fornøyd eller ikke med lyden på den pakken hos Claes Ohlson eller ikke er vanskelig å svare på for meg.

 

Du må nesten sette deg ned og tenke nøye igjennom hvilke krav du stiller, også se om den pakken inneholder enheter som i alle fall er teknisk gode nok til å nå de kravene. Også får du heller sjekke om det holder mål i din stue/rom etterpå.

 

Jeg ville aldri i livet ha kjøpt en pakke på den måten, og i alle fall ikke til en så lav pris, men da igjen, kravene mine er skyhøye, og langt over det som er fornuftig til vanlig hjemmebruk.

 

Eventuelt kan du høre om du har noe form for returrett på pakken om du ikke blir fornøyd. Det viktigste er dog uansett at du bruker mye tid på å finne ut hva du vil ha, og til hva.

Ser absolutt ikke uinteressant ut dette. Har lest litt om det, og virker som så å si alle som har testet og kjøpt anlegget er svært fornøyde. Personlig synes jeg høytalerne så litt for "harry" ut - har sansen for det litt mer minimalistiske stilrene, men kan sikkert evt. bli vant til det... Får også følelsen av at dette er et ganske typisk pc-surround-system (merke og utseende), men det er vel ikke det...

 

Så er jo spørsmålet om hvor "dårlig" det fakisk er til musikk... Viktigheten at film vs. musikk for meg er omlag 50/50 så får nesten gruble litt på det.

 

Takk for tipset, og de andre innspillene andre også har kommet med!

Lenke til kommentar

Hei.

Syns dere tar grundig feil ang. disse.De er rålekre,Og de passer faktisk bedre i stua en på et lite pc rom.Kan hende din venn har stillt det feil inn på et vis,siden han ikke syns det passer i stua.For jeg syns det er glimrende lyd til stue bruk.Men det er selvsagt smak og behag.Hvis dere referer til bildene på DIN SIDE .er jeg enig i at de ikke ser så lekre ut.Bildene yter ikke rettferdighet i forhold til virkeligheten.De ser mindre pene ut på de bildene vil jeg også si.men se de i virkeligheten,ta av trekkene foran,og du har et mye flottere anlegg straks.

les hva disse brukerne av settet sier:

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php...product_id=8653

 

MVH MPEG

Lenke til kommentar
Mhm.. Har begynt å vurdere denne pakken nå:

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=51739

 

Noen som har erfaringer med denne eller Panasonic generelt på dette området?

Hei.Har ikke noen erfaring med disse,men Panasonic lager bra lydutstyr.Og så ser de flotte ut også de høtalerene du linket til.Sikkert et godt kjøp det .Ikke lett å orientere seg i en jungel av surroundanlegg.Men lykke til.

MVH MPEG

Lenke til kommentar

Nå er ikke slike typer anlegg det jeg hadde satset mest penger på da, men de kan faktisk gi en ganske ok film opplevelse for pengene da. Det er verre med egenskapene til å gjengi musikk på en god måte. Her sliter alle slike kompakt system. Det være seg dyrere utgaver opp i 10-12 laken og pc høyttalere som Z-680.

Når det gjelder pc høyttalere som er THX sertifisert må vi huske på at dette slett ikke trenger være noe særlig kvalitetstempel i seg selv. Det gjelder nemlig forskjellige retningslinjer for denne sertifiseringen etter hvilke typer produkt det er snakk om. F.eks. må du som regel opp i 10 000 kr klassen dersom du vil legge beslag på en receiver som er THX sertifisert. Da sier det seg vel nesten selv at den klistrelappen som henger på diverse pc-sett knapt er verdt limet på baksiden ;)

Det beste rådet jeg har lest til nå i denne tråden er vedkommende som anbefalte å kjøpe en receiver og fronthøyttalere, og heller oppgradere med surround høyttalere ved senere anledning. Vil påstaå at dette er et greit kompromiss for å oppnå litt mer ok lyd til en passe pengesum.

 

Den Panasonic saken har jeg litt lite tro på. Har ikke hørt det så det er godt mulig jeg tar feil, men slike fancy høyttalere har det med at det de gjør best er å se bra ut. Det blir vel gjerne litt tynn og spinkel lyd ut av slike, da arealet av membranen faktisk har litt sammenheng med lyden de produserer.

Jeg syns det jeg har hørt av Pansonic fra før også har vært litt tynn i lyden også. Liker bedre klangen i JVC sine anlegg da. Men det er min smak...

Yamaha har også et anlegg i denne klassen . Yamaha Cinema Station DVR-S120 heter det. Det koster rundt 5000, og gir ganske god lyd for de kronene man betaler for det. Og bildekvaliteten er godkjent også. :)

Veit ikke hvor de selger dette på nettet så jeg kan desverre ikke linke til det.

 

Forvent bare ikke noe knall opplevelse når du hører musikk på anlegg i denne klassen ;)

Lenke til kommentar

Dersom jeg skal følge strategien om å kjøpe inn 2 stk fronthøytalere av kvalitet samt receiver først... Noen tips? Har sett litt rundt om på nett, og når jeg tenker kvalitet så tenker jeg umiddelbart HiFiKlubben. Svippet innom nettsidene og fant ut at de billigste fronthøytalerne det er konsensus om at er gode vil koste meg 8-10 000 tilsammen. I tillegg må jeg altså kjøpe inn en receiver (4-5000). Det blir litt for drøyt for en fattig student...

 

Hvilke merker bør jeg gå etter? Noen butikker jeg bør stole på/styre unna?

 

Tror jeg kommer til å følge denne strategien hvertfall. Altså kjøpe front'er og receiver nå, og tar resten senere (Har et par bakhøytalere jeg evt. kan bruke inntil videre).

 

Takk for innspillene.

Lenke til kommentar

Hvor stort er rommet du skal ha anlegget i? Er ikke sikkert at du trenger gulvstående høytalere.

 

Btw et lite tips: Når du har tenkt til å legge 5000,- i et anlegg, så vil jeg anbefale deg å ikke høre på noen av de fetere anleggene hos hofoklubben o.l - da vil du hate anlegget ditt ( snakker av erfaring ;) )

Lenke til kommentar

Generelt får man det man betaler for, også her. Men forskjellen i kvalitet merker man som klarest når man sammenligner med dårligere system enn det man har blitt vant med. Har du ett 5000 kroners anlegg i to måneder, vil du sikkert lettere høre forskjeller i lydkvalitet fra et 3000 kroners anlegg nok til å legitimere differansen i kostnad. Hører du derimot på et 20.000 kroners anlegg med "ører" tilvendt et 5000-anlegg vil de færreste høre forskjeller som legitimerer å spytte i 15000 mer i utstyr. Har man derimot hatt et anlegg til 20.000 i en lengre periode da, ja du ser tegningen...

 

Det beste tipset jeg kan gi, er uansett at du undersøker bruktmarkedene på nettet som f.eks www.hifisentralen.no, audioforum.no og lydogbilde.no.

Generelt vil god kvalitet holde sin bruktpris. Kjøper du en brukt receiver til halvpris (eks 2000 kroner), vil du med all sansynlighet få det samme for den to år senere.

 

mvh

 

noruego

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...