Gå til innhold

Vanskelig å få jobb uten utdanning?


RAM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men. Om utdanning er det viktigste eller ei, med tanke på å få seg jobb, kommer vel litt an på. Man er ikke nødvendigvis garantert jobb og økonomisk velstand hvis man velger høyere utdanning.

 

Du er bare garantert en ting her i livet. Mulighetene for økonomisk frihet og velstand er betraktelig høyere med høyere utdannelse.

 

Til trådstarter: Høyere utdanning kan ikke sammenlignes med VGS. Du har en helt annen frihet. Du kommer og går som du selv føler for. Er du drittlei skole, ta et år fri. Jobb på rema etc. Jeg hadde aldri klart å gå rett fra VGS over på høgskole. Hadde to år jeg gjorde andre ting, før jeg begynnte på høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Du er bare garantert en ting her i livet. Mulighetene for økonomisk frihet og velstand er betraktelig høyere med høyere utdannelse.

Ja, til og med sannsyneligheten for å bli gjeldsoffer blir høyere. Det er jo bare et studielån og en trafikkulykke unna (les; uføretrygdet)

 

Men ikke misforstå meg. Jeg mener ikke å si at høyere utdanning ikke er bra. Jeg presiserer bare at man ikke er garantert velstand med høyere utdanning, og at mulighetene for å lykkes (økonomisk) så absolutt fremdeles er til stede uten høyere utdanning.

 

Play your cards right, så går det meste bra.

Litt hell oppi det hele er heller ikke å forakte. :)

Lenke til kommentar
Du kan jo ta deg jobb i renholdsverket (les: søppelmann), krever vel minimalt med utdannelse, og er relativt godt betalt.

Vasker, parkeringsvakt, taxisjåfør...

Mulighetene er mange :p

det er egen utdaning for og bli vasker ikke Vgs men noe 1 årig skole :D

 

Btw høyere utaning er tull . sats heller på yrkesfag og gå ut i lærer i to år med LØNN og rett i full jobb etter det(uten 300K i studie lån :p) ..med fagbrev som er mere verd en 4 år på høyskole i arbeidsmarked . da har du allerede arbeidserfaring og det er noen som alle arbeidgivere liker

 

med det er mange valg for pers uten utanelse og . mye i byggebranksjen men ca 200K i året

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

RAM - Hvis du faktisk klarer å få deg heltidsjobb som "spill- anmelder", ville du da holdt på med det i femti år? Kan si meg enig i at VGS er total formatering av all inspirasjon, kreativitet og visjoner, men, vel, er vel egentlig ikke no "men" der. :dontgetit: Du kan jo alltids verve deg!

Lenke til kommentar
..med fagbrev som er mere verd en 4 år på høyskole i arbeidsmarked .

Dette er jo bare svada. Dersom du er snekker eller mekaniker (o.l) stemmer det

nok, men nå er det ikke mange snekkere som tar høyere utdanning. For folk som tar IKT-driftsfag, er det nok ikke mange som har fagbrev i dette, som ville slått ut folk som har tatt f.eks. Bachelor++ på en høyskole.

 

At folk kan klare seg uten høyere utdannelse? Ja, selvfølgelig kan man det, men i en høyere utdannelse ligger det en sikkerhet.

Lenke til kommentar
Btw høyere utaning er tull . sats heller på yrkesfag og gå ut i lærer i to år med LØNN  og rett i full jobb etter det(uten 300K i studie lån :p) ..med fagbrev som er mere verd en 4 år på høyskole i arbeidsmarked . da har du allerede arbeidserfaring og det er noen som alle arbeidgivere liker

Det du sa der er tull. Hvordan vil arbeidsmarkedet se ut om alle velger det som der og da ser ut som den enkleste løsningen. Ikke alle mennesker har samme forutsetning for å lykkes med fagbrev. Ta meg som et eksempel. Jeg er nærmest ubrukelig når det gjelder arbeid med hendene. Jeg er flink med tall, derfor holder jeg på med revisorutdanning.

 

Ja, jeg sitter igjen med studielån, men jeg regner med å tjene greit med penger også. Det er derfor jeg sitter på et bibiliotek og regner skatt, mens sola skinner ute.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

det er egen utdaning for og bli vasker ikke Vgs men noe 1 årig skole :D

 

Btw høyere utaning er tull . sats heller på yrkesfag og gå ut i lærer i to år med LØNN og rett i full jobb etter det(uten 300K i studie lån :p) ..med fagbrev som er mere verd en 4 år på høyskole i arbeidsmarked . da har du allerede arbeidserfaring og det er noen som alle arbeidgivere liker

 

med det er mange valg for pers uten utanelse og . mye i byggebranksjen men ca 200K i året

Jeg liker ikke denne fokusen på lønn, men:

Etter at du har tatt høyere utdanning kan du tjene bra uten å satse liv og lemmer. Går du i jobb rett etter at du har tatt fagbrev, vil jeg tro du ikke får så veldig høy startlønn, med mindre du jobber masse overtid eller har et yrke som krever at du er lenge borte og/eller som er farlig (risikotillegg).

 

Forresten får du ikke 300K i studielån om du tar femåring utdanning. Det er mindre enn som så.

Lenke til kommentar
Du kan jo ta deg jobb i renholdsverket (les: søppelmann), krever vel minimalt med utdannelse, og er relativt godt betalt.

Vasker, parkeringsvakt, taxisjåfør...

Mulighetene er mange :p

det er egen utdaning for og bli vasker ikke Vgs men noe 1 årig skole :D

 

Btw høyere utaning er tull . sats heller på yrkesfag og gå ut i lærer i to år med LØNN og rett i full jobb etter det(uten 300K i studie lån :p) ..med fagbrev som er mere verd en 4 år på høyskole i arbeidsmarked . da har du allerede arbeidserfaring og det er noen som alle arbeidgivere liker

 

med det er mange valg for pers uten utanelse og . mye i byggebranksjen men ca 200K i året

Tror du bør plusse på en god del år med arbeidserfaring der så kansje :)

Lenke til kommentar
Ja, til og med sannsyneligheten for å bli gjeldsoffer blir høyere. Det er jo bare et studielån og en trafikkulykke unna (les; uføretrygdet)

 

Dette er feil, om du tar studielån, og blir uføretrygdet så får du ettergitt (slettet) studielånet ditt. Bevis finner du her

Faktisk er lån i lånekassen et helt kurrant lån, du får utsettelser hvis du har problemer med å betale, du betaler ikke som arbeidsledig, du får ettergivning ved å bosette deg enkelte steder i Nord-norge o.s.v. Selv vil jeg etter endt utdannelse ha godt over 300.000 i studielån, men jeg ser på det som en investering i fremtiden min :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Iss er et vaskefirma

 

Men, ikke for å slenge dritt eller noe, men Norge er kanskje et av de dummeste landene å utdanne seg i.

 

Med det tenker jeg på lønnsforskjellen mellom en som er faglært og en som ikke er det. Jeg tenker ikke på yrker som doktor, advokat eller ing osv, som er yrker som krever en viss kompetanse.

 

Så det så.

 

Må i tillegg nevne studilånet, som suger når rentene begynner å spise mer og mer av lønna.

 

Men for all del, utdanning er å foretrekke. Dette gir deg spesialisering innen et felt, og dermed åpner opp noen små dører innen det feltet i arbeidsmarkedet.

I tillegg får en kanskje jobbe med det en liker, noe som kanskje er det viktigeste!

 

Helt til slutt må jeg nett nevne at det er ferdig uteksaminerte akademikere som øker mest på arbeisledighetsmarkedet. Vel å merke om man deler opp søkerene i utdanningsgrupper, prosentvis.

Dette til dels for at de kun vil godta den jobben de er ute etter, ikke etter jobber de kan få. Tenker både på geografisk og økonomisk, kanskje til og med hierarkisk innad i bedriften.

 

hmmmm, dette ble da veldig seriøst....... HJELPE OG TRØSTE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...