Gå til innhold

Vanskelig å få jobb uten utdanning?


RAM

Anbefalte innlegg

Selv om jeg går allmenne fag på videregående, så er jeg ikke sikker på om jeg skal studere i mange år.

Jeg kunne aller helst tenkt meg å slutte på skolen og ta en jobb som f.eks. spill- anmelder, fordi jeg mener man ikke trenger å ha så stor utdanning for å teste spill.

 

Eller trenger også spill- anmeldere utdanning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst, det lønner seg så sinnsykt å satse på utdanning. Selv om du er driiiiiita lei skolen og ikke orker mere, så GJØR DET! Ta deg et hvileår etter vgs, jobb på meny, rema e.l. for å deretter fortsette på utdanningen din. Uten ordentlig utdanning vil aldri få et virkelig godt liv..

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Men, er penger nødvendigvis nødvendig for å ha et godt liv?

 

(rart formulert setning...)

Definer et godt liv. Men hvis du ser på det hele litt objektivt så er det jo klarere enn soleklart at man får et bedre liv hvis man har bedre økonomi enn hvis man må samle på hver eneste femtiøring. Tenk deg at du kan gå i butikken og kjøpe nærmest hva som helst uten å måtte tenke på om du har råd til dette eller ei! Å være økonomisk uavhengig er veldig viktig.

Lenke til kommentar

Dessuten er videre utdanning etter videregående som regel veldig annerledes. Det blir ikke sammme "gå på skolen og gjøre lekser" feelingen. Du er mye friere.

 

Så min oppfordring:

Søk på høyskole eller universitet i en annen del av landet enn den du er fra, treff masse nye mennesker, fest og ha det morro. Tre-fem gøyale år (selvsagt litt stress også i perioder), og vips så blir det mye lettere å få seg en god jobb.

Lenke til kommentar

Jeg er utrolig enig i det HolgerLudvigsen sier.

En av grunnpilarene til et godt liv er frihet.

 

Men. Om utdanning er det viktigste eller ei, med tanke på å få seg jobb, kommer vel litt an på. Man er ikke nødvendigvis garantert jobb og økonomisk velstand hvis man velger høyere utdanning.

 

Det er mange sivilingeniører der ute med fulltids jobb hos ISS, for eksempel. Og det var vel neppe ISS de hadde i tankene da de tok seg opp 300.000Kr i studielån.

 

Alt kommer som sagt an på hva man har lyst til.

Og om man synes kampen dit er verdt det.

 

Det viktigste er at man fullfører videregående. Hvilken linje man tar spiller egentlig liten rolle, med mindre man har noe spesielt i tankene.

 

Det er for eksempel lettere å få seg jobb på et kjøkken uten å ha gått kokk - og stuert, enn det er å få seg jobb på en barnehage uten å ha gått helse - og sosial.

Lenke til kommentar
Men. Om utdanning er det viktigste eller ei, med tanke på å få seg jobb, kommer vel litt an på. Man er ikke nødvendigvis garantert jobb og økonomisk velstand hvis man velger høyere utdanning.

 

Det er mange sivilingeniører der ute med fulltids jobb hos ISS, for eksempel. Og det var vel neppe ISS de hadde i tankene da de tok seg opp 300.000Kr i studielån.

Dersom du er siv.ing, og gidder å flytte litt på deg, får du en relevant jobb. Skjønner forsåvidt at ikke alle er keen på å flytte til en bygd i Finnmark, men da kan du heller ikke klage på at du jobber på ISS. Dessuten, etter noen år i (f.eks) Finnmark, er det jo også en stor sjanse for at du også kan få deg relevant jobb nærmere der du ønsker.

 

Studielån på 300.000? Uff, nå ble jeg minnet på om realitetene i det jeg driver på med ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...