Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router for lan..?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal ha et nettverk til helga og trenger en router som skal brukes til å kontrolere hvilke porter som skal få komme ut til internet og som skal være dhcp server. Har ingen server ledig til dette. Siden jeg ikke har tid til å bestille noe, så må det være fra komplett. Da det bare er en 30min kjøring herfra. Men vil gjerne høre om noen har god erfaring med en spesiell router derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmm, jo faktiskt, den kan det også, tror jeg... velge hvilken port eller hvilke porter man vil sperre på hvilke IP adresser innen lanet, ikke noe prob. og sperre hele internetten for den og den maskina f.eks... om det var det det var snakk om.

OKai.. for jeg har en sånn en.. bare med WLAN på .. og den har URL filter, Port Forwarding, Firewall som kan slippe requests eller blokke requests INN i nettverket.. og ikke ut..

Lenke til kommentar
Hmmm, jo faktiskt, den kan det også, tror jeg... velge hvilken port eller hvilke porter man vil sperre på hvilke IP adresser innen lanet, ikke noe prob. og sperre hele internetten for den og den maskina f.eks... om det var det det var snakk om.

Dette er en meget tungvinn måte å sperre porter på. De fleste programmer som brukes mot internet, kan man definere custom-ports.

Derfor er den beste måten å blocke alle porter by-default, og heller åpne aktuelle porter. Til dette vil det, raskeste og billigste, være å sette opp en linux-boks med iptables. Voilá, og du har en førsteklasses router.

(og har man en linux-boks, er det bare fantasien som setter grenser. http-server, ftp-server, dhcp, cs-server, dc-hub, iptraf, etc..)

Lenke til kommentar
Okay, dimdal, akkurat DET kan den ikke...

jallakim: den kan forresten fiint brukes te det du nevnte. Har ftp, http, dc, cs og masse sånn skit kjørendest knirkefrit på tvers av flere maskiner hjemme.

Ikke for å være vanskelig... men det var vel det han han ville ha den til da..

Lenke til kommentar
jallakim: den kan forresten fiint brukes te det du nevnte. Har ftp, http, dc, cs og masse sånn skit kjørendest knirkefrit på tvers av flere maskiner hjemme.

Var ikke det jeg snakket om heller :roll:

Jeg snakket om en linux-boks som står som firewall (blocker porter, slik som Dj Frost vil). Men det positive med en linux-boks, er at i tillegg til firewall, kan man enkelt legge til cs-server, ftp-server, www-server, og alt annet fete stasj.

Du snakker om at man fint kan spille, etc, på tvers av maskinene - det skulle bare mangle, siden dette er lokalt, og en router påvirker ikke dette i det hele tatt.

cheers.

Lenke til kommentar

Heisann! Takker for svar!

Det jeg ville bruke routeren til var å blocke alle porter ut mot nettet og kun åpne aktuelle etterhvert som det ble behov. For det er ikke ønsket at internett skal bli belastet med kazaa, imesh og nett spilling. Den skal brukes til surfing, mail, irc og oppdateringer av spill og programvare.

Å så at den har dhcp sånn at det går kjapt å få delt ut ip sånn at alle kommer på nettverket og internett.

Selvfølgelig hadde nok Linux fungert bedre. Men har ikke sjangs til å få satt opp noe sånt nå. Har verken ledig server eller så stor kunnskap angående linux. Sist satte vi opp dhcp på en windows maskin, men så var d det med portene da.

Den 3com routeren som blir nevnt må vel være aktuell for meg. Tror den skal klare jobben. Eller?

Endret av Dj Frost
Lenke til kommentar
Selvfølgelig hadde nok Linux fungert bedre. Men har ikke sjangs til å få satt opp noe sånt nå. Har verken ledig server eller så stor kunnskap angående linux. Sist satte vi opp dhcp på en windows maskin, men så var d det med portene da.

Du er unskyldt :yes:

Den 3com routeren som blir nevnt må vel være aktuell for meg. Tror den skal klare jobben. Eller?

Tror den skal greie biffen jau :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...