Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dyrere bredbånd ved bruk av Telio?

Anbefalte innlegg

Leste i Aftenposten at telenor vil øke bredbåndsregningen med 60 kroner pr måned når man sier opp fasttelefonen. :mad:

"For ADSL-leverandørene NextGentel og Tele2 er det slik at kundene som abonnerer på de billigste alternativene blir sittende igjen med ekstraregningen på 60 kroner i måneden hvis kunden sier opp fasttelefon-abonnementet."

Dette er uavhengig av hvem som leverer bredbåndet. Vil dette si at jeg som har NGT må betale 60,- mer pr måned når jeg sier opp fasttelefonen? :cry:

Endret av Daywalker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leser teksten så står det at abbonenter med de billigste alternativene blir straffet. Hva menes med det? Gjelder det kun Bravo eller går det på bindingstid? :hmm:

Litt av grunnen til at jeg valgte Telio IP telefoni er at jeg er grundig lei av telenor og deres fastpris. Gjør alt for å slippe å betale en krone til Telenor. Litt surt om de nå skal fakturere meg 720,- året for at jeg IKKE har fasttelefon. :angry:

Håper Post- og Teletilsynet stopper denne galskapen snarest.

Lenke til kommentar
Noen leverandører har opplyst om økningen dersom fast-telefon ikke er i huset, det gjelder å lese den lille skriften.

Noen leverandører øker ikke prisen, det har vært en tråd på forumet om dette tidligere.

HER

Har sett gjennom vilkårene til NGT og kan ikke se at det står noe om at en må abbonere på fasttelefon. Det eneste jeg vant var dette:

"***) Du må ha fasttelefon for å bestille ADSL Alpha 704. "

NGT har vel sluttet å levere denne hastigheten for en stund siden, så da kan jeg vel gå ut fra at NGT ikke har noe krav til fasttelefon? Står det noe med liten skrift andre steder?

Anyone?

Endret av Daywalker
Lenke til kommentar

"Post- og teletilsynet har sett på saken men har foreløpig ikke trukket noen konklusjoner"

Det må da bare bli bråk av dette...

Go Telenor, dere har nettopp sikret dere mot meg som kunde for all framtid...

Og hvorfor skal man velge Telenor? De er dyrest både på fasttelefon og mobiltelefon, greit at de ble billigere på bredbånd nå, selv om tilbudet deres fortsatt stinker gammelt gress om du ikke har fasttelefon hos dem - dess er upstream på telenor avleggs for lengst...

Bye Telenor - jeg må dessverre innrømme at jeg vurderte dere som bredbåndsleverandør, heldigvis valgte jeg NGT!

Lenke til kommentar

Det som er saken her er at telenor har "bundlet" telefoni og BredBånd(bb). Dersom du har telefon fra telenor betaler du 60 kr mindre for bb abb. Hvis du da sier opp telefonen må du betale 60 kr mer fi mnd for bb abb.

*Redigert på oppfordring*

Endret av Tabaqui
Lenke til kommentar
Leste i Aftenposten at telenor vil øke bredbåndsregningen med 60 kroner pr måned når man sier opp fasttelefonen. :mad:

"For ADSL-leverandørene NextGentel og Tele2 er det slik at kundene som abonnerer på de billigste alternativene blir sittende igjen med ekstraregningen på 60 kroner i måneden hvis kunden sier opp fasttelefon-abonnementet."

Dette er uavhengig av hvem som leverer bredbåndet. Vil dette si at jeg som har NGT må betale 60,- mer pr måned når jeg sier opp fasttelefonen? :cry:

Dette er jo GAMMELT nytt, og ikke noe telenor har kommet med pga. telio eller noe.

Lenke til kommentar
"***) Du må ha fasttelefon for å bestille ADSL Alpha 704. "

NGT har vel sluttet å levere denne hastigheten for en stund siden, så da kan jeg vel gå ut fra at NGT ikke har noe krav til fasttelefon?

NGT leverer Alpha der de ikke kan levere ellers, de bruker sikkert Telenor sitt utstyr.

Alphaproduktene er kun tilgjengelige i utvalgte områder hvor NextGenTel ikke leverer de øvrige produktene.

Lenke til kommentar
Dette gjelder bare telenor. Dersom du har bb fra en annen leverandør gjeler ikke dette deg.

Det er tull. Det ville vært best om du redigerte innlegget slik at ikke det blir misforståelser.

Ja, Telenor har monopol, og det er ingenting vi kan gjøre med det. Et håp er at post og teletilsynet kan presse telenor til å redusere avgiften.

Og som nevnt, denne avgiften har ALLTID vært der. Den er bare blitt mer aktuell for folk nå i det siste.

Lenke til kommentar
Det som er saken her er at telenor har "bundlet" telefoni og BredBånd(bb). Dersom du har telefon fra telenor betaler du 60 kr mindre for bb abb. Hvis du da sier opp telefonen må du betale 60 kr mer fi mnd for bb abb. Dette gjelder bare telenor. Dersom du har bb fra en annen leverandør gjeler ikke dette deg.

Her tror jeg du blander litt. Avgiften gjelder uansett hvilken leverandør du har. Har ikke noe med Telenor å gjøre. Dvs har du NGT og sier opp fasttelefonen gir telenor deg en ekstraregning på 720,- i året for bredbåndet ditt. Måten de gjør det på er at de sender regningen til NGT som igjen må øke månedsavgiten til brukerene. Spørsmålet blir om NGT selv dekker hele eller deler av dette beløpet selv eller om kunden må ta hele ekstraregningen. :thumbdown:

Vil presisere at NGT her bare er et eksempel, og at det gjelder ALLE leverandører som går gjennom telenor sitt nett.

Lenke til kommentar
Dette gjelder vel bare for leverandører som bruker Telenors nett?

Og ikke NGT og Catch som bruker eget?

Tror nok dette gjelder alle som leverer bredbånd GJENNOM telenor sin kobberledning. NGT har ikke lagt inn egen ledning i mitt hus i allefall, så jeg går ut fra at jeg får svi. :roll:

Lenke til kommentar
Hvis ikke Nextgentel dekker det beløpet for deg, så ja.

Men dette er jo for at Telenor fortsatt skal ha vedlikehold på kabelen som går inn til huset ditt. Veldig forståelig spør du meg

Det begynner å være bortimot 20 år siden at de gravde ny kabel.Det vil si 14400 Kroner.Det er ca 200 Boliger i Byggefeltet som jeg bor i.Da blir det 2.8 millioner.Det er bare for vedlikeholdet av den siste biten.(Du vet at det er på sentralen de oppgraderer).Selskapene som benytter Telenors nett betaler da for oppgraderinger i nettet.Dette var bare et eksempel på mitt nabolag.Telenor er som Microsoft de tåler ikke konkurannse.Det var en feil av staten da de solgte Telenor,at de lot Telenor få beholde kobbernettet.For jeg tror neppe at telenor kunne ha konkurert på samme vilkår som de andre.Når det er sagt så synes jeg at vi skal ha et sterkt nasjonalt teleselskap.Konkurannse er bra bare se hvorfor Microsoft frykter Linux som de gjør.

Lenke til kommentar

Daywalker og GeeZuZz: helt uenig. har ngt selv, og ikke telefon. Betaler ikke noe mer i mnd en standard (faktisk mindre siden jeg er student). Jobber selv for en isp/telefoni provider, og uten at vi må betale noe mer er det kun kunder med både telenor telefon og bb som får dette problemet dersom de sier opp telefonavtalen med telenor.

Som en eller annen sa. Avigiften har alltid ver der, og den ligger allerede inne i prisen du betaler for bb. At andre ISPer en telenor allikevel klarer å ligge lavere på pris går bare utover deres egen fortjeneste. Du betaler ikke noe mer for BB om du har telefon eller ikke hos noen andre en telenor. Ikke hos de jeg vet om i alle fall..

Endret av Tabaqui
Lenke til kommentar
Daywalker og GeeZuZz: helt uenig. har ngt selv, og ikke telefon. Betaler ikke noe mer i mnd en standard (faktisk mindre siden jeg er student). Jobber selv for en isp/telefoni provider, og uten at vi må betale noe mer er det kun kunder med både telenor telefon og bb som får dette problemet dersom de sier opp telefonavtalen med telenor.

Som en eller annen sa. Avigiften har alltid ver der, og den ligger allerede inne i prisen du betaler for bb. At andre ISPer en telenor allikevel klarer å ligge lavere på pris går bare utover deres egen fortjeneste. Du betaler ikke noe mer for BB om du har telefon eller ikke hos noen andre en telenor. Ikke hos de jeg vet om i alle fall..

Håper det stemmer da, men hva er da poenget med artikkelen både i Aftenposten og på text tv (TV2 og NRK) og sikkert mange andre media. Tror nok det er noe i dette, men at det kanskje i NGT sitt tilfelle ikke blir belastet kunden. :dontgetit:

Uansett så tviler jeg ikke på at Telenor er i stand til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Før hadde jeg Telenor ISDN og Internett over denne . dette utgjorde ca 700-1000 kr pr mnd bare på telefon (fastavg + samtaler) i tillegg kom internett med ca 1000 kr mnd.

Nå har jeg trådløst bredbånd +IP telefon for dette betaler jeg ca 600 kr mnd, altså en besparelse på 1100-1400 pr mnd. dvs at jeg sparer minst 13200 pr år.

Lenge leve Telenor :thumbdown::thumbdown:

Lenke til kommentar

Delvis feil. At ikke du merker noe til problemet skal du takke NGT for. En en annen tråd konkluderte vi med at NGT faktisk er så generøse at de betaler det for deg. NGT får regningen fra Telenor, men i stedet for å sende den videre til deg, slik de andre ISP'ene gjør, så betaler de den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...