Rolfus Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Har 4 led's @ 2,1V som jeg vil ha på 10mA og må da bruke 360Ohm resistans (koble på 12V), dette skjønner jeg.. Men den praktiske delen av dette er litt gresk for meg, tenkte kanskje å gjøre ting etter følgende skjema: Blir dette helt galt? er det nødvendig med resistor på Jord eller er det nok å kun bruke den på 12V? Hadde vært kjekt å forstå dette før jeg satte i gang med koblinga. Takker for svar! Endret 28. mars 2004 av Rolfus Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) hmz. ser riktig ut. bare husk at den lengste pinnen på LED'en er pluss. edit. du trenger ikke jord på noen usle leds edit2: de sikk sakkene, skal de være resistanser ? Endret 28. mars 2004 av Diablito2k Lenke til kommentar
Rolfus Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Takk for svar Diablito2k, ja den grovtannede saga er resistans. Tenkte å ta 12V fra gul fra en molex kontakt og jord fra svart. (+/-) stemmer ikke det? Tenkte å koble på samme måte som denne 3 pins kontakten er koblet på en 4 pins Endret 28. mars 2004 av Rolfus Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 resistansen skal kun være på pluss siden.. stemmer det ja. 12v =gul+svart Lenke til kommentar
Rolfus Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Flott. Da kobler jeg som tenkt, men uten resistans på jord(negativ). Blir det som tenk kommer bildedokumentasjon. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Dette blir helt feil. Du tegner jo kobling i parallell, men du må koble i serie. Du har regnet riktig, 12V - (4 x 2.1) / 10mA = 360 ohm. Men det forutsetter at du kobler i serie (alt "etter hverandre"). Det spiller jo ingen rolle om en motstand står på pluss eller minus, alt står i serie. Slik du har tegnet så ble det jo 720 ohm, siden du hadde 2 motstander i serie. Lenke til kommentar
Rolfus Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Javel, bra jeg fikk vite det iallefall. Men hvordan vil Nitromarsjipan's skjema se ut 'in real life'? Jeg er så utrolig dårlig til å forstå slike illustrasjoner.. Lenke til kommentar
Rolfus Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Tusen takk Tho®¿! Setter pris på det. Skal prøve dette, selv om jeg ikke helt skjønner hvordan det kan fungere.. Kanskje problemet er at jeg tenker "lyspære"?.. Endret 28. mars 2004 av Rolfus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå