Opus Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Kom på en ting. motoren har en jevn og fin gange når bilen står i ro.eneste den bråker endel, ventil klikking som en kompis kalte det. Ventil tikking kan forveksles med stempelring tikking(knekte stempelringer). Sjekk kompressjonen på alle sylindra, den skal være tilnærmet lik på alle sylindra. Hvis kompressjonen er mye lavere på en eller flere av sylindrene, har du kanskje "blowby" eller ventiler som ikke sitter ordentlig. Mål ved varm og kald motor. Tror du kan se bort fra feil med girkassa hvis bilen triller fint i fri. Vannlekkasje? Har du høy motortemperatur? Motorer taper effekt hvis de er for varme, eller er motoren slapp når den er kald også? Må jo bare se på alle alternativene. Lenke til kommentar
sony606 Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 hvordan kan jeg måle kompressjonen? og, jeg kjørte gjennom slik radiator rens og fyllte på med ny kjøleveske. og dagen etterpå gikk bilen som ei kula, mye kvikkere, motortempen var mye lavere i snitt og varmeanlegget inni bilen funker mye bedre nå. fikk stillt tenningen idag, ingenting feil. var etpar småting som dem påpekte, som jeg ikke vet ennå Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. april 2004 Del Skrevet 3. april 2004 Flott! Sa de noe om clutchen? Lenke til kommentar
sony606 Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 nopes, var bare motoren dem konsenterte seg om. dem stilte tenningen, kontrollerte CO %'en og slike småting. Lenke til kommentar
sony606 Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 fikk ikke svar. har jeg mulighet for å måle kompresjonen, eller må bilverksted gjøre det? Lenke til kommentar
DeadLock Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Heihei. Du kan måle kompresjonen selv. Du trenger en kompresjonsmåler som du får kjøpt på Biltema. Fremgangsmåten er rimelig enkel: 1. Skru ut alle tennplugger. 2. Trekk ut ledningen til bensinpumpa (for ikke å overflømme motoren). 3. Skru i kompresjonstesteren i sylinder 1 og kjør motoren på starteren i ca 15 sekunder. Les av resultatet, og noter ned. 4. Gjenta for sylinder 2, 3 og 4. Verdiene bør ikke avvike mer enn +/- 3-5%. 5. Skru på plass tennpluggene. OBS på riktig moment. Primera har alu topp. 6. Husk å sette på ledningen til bensinpumpa når du er ferdig. Har du spørsmål, spør før du begynner. Lykke til! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Kan også nevnes at testen må kjøres på både varm og kald motor for å være sikker på at det ikke er slitasje på stempelringer og/eller sylindervegger. I Tromsø finner du nok den billigste komp.måler på Bilxtra. Bruksanvisningen som følger med er god. Endret 12. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
salomo Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Er nok ikke ventiltikking siden det er hydrøyliske ventilløftere. Tror du skal sjekke om det kommer fra registret. Er det ikke orginalt med innsprøytning på den bilen, det har jeg på min 92 mod. Lenke til kommentar
sony606 Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 heh, jeg har noe som kalles "singel-point injection". ei dysa istedet for 4 som på de nyere modellene. men vel, skal ha den på verksted neste uke, så får se om dem finner noe. (noe dem bør..) prøvde en annen ting noen nevnte, en ting for å sjekke om den kjører på alle sylindrene. mens motoren går på tomgang, så trekker man opp en og en pluggkabel å hører om motoren forandrer turtall, noe den gjorde. har det noe med kompresjonen å gjøre? eller er det noe helt annet? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 prøvde en annen ting noen nevnte, en ting for å sjekke om den kjører på alle sylindrene. mens motoren går på tomgang, så trekker man opp en og en pluggkabel å hører om motoren forandrer turtall, noe den gjorde. Så lenge motoren forandrer turtall, er alt ok. Drar du derimot av en av pluggledningene og motoren ikke forandrer turtall, vet du at det ikke er tenning på den pluggen. har det noe med kompresjonen å gjøre? eller er det noe helt annet? Turtallet synker litt fordi motoren må dra på en "død" sylinder. Man kan jo si at det har noe med kompresjon å gjøre, siden det gjør det tyngre for motoren å dra den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå