Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor problem.


Anbefalte innlegg

:hmm: Kom på en ting.

motoren har en jevn og fin gange når bilen står i ro.

eneste den bråker endel, ventil klikking som en kompis kalte det.

Ventil tikking kan forveksles med stempelring tikking(knekte stempelringer).

Sjekk kompressjonen på alle sylindra, den skal være tilnærmet lik på alle sylindra.

Hvis kompressjonen er mye lavere på en eller flere av sylindrene, har du kanskje "blowby" eller ventiler som ikke sitter ordentlig.

Mål ved varm og kald motor.

Tror du kan se bort fra feil med girkassa hvis bilen triller fint i fri.

Vannlekkasje? Har du høy motortemperatur? Motorer taper effekt hvis de er for varme, eller er motoren slapp når den er kald også?

 

Må jo bare se på alle alternativene. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan kan jeg måle kompressjonen?

 

og, jeg kjørte gjennom slik radiator rens og fyllte på med ny kjøleveske.

 

og dagen etterpå gikk bilen som ei kula, mye kvikkere, motortempen var mye lavere i snitt og varmeanlegget inni bilen funker mye bedre nå.

 

fikk stillt tenningen idag, ingenting feil. var etpar småting som dem påpekte, som jeg ikke vet ennå

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heihei.

 

Du kan måle kompresjonen selv.

 

Du trenger en kompresjonsmåler som du får kjøpt på Biltema.

 

Fremgangsmåten er rimelig enkel:

 

1. Skru ut alle tennplugger.

 

2. Trekk ut ledningen til bensinpumpa (for ikke å overflømme motoren).

 

3. Skru i kompresjonstesteren i sylinder 1 og kjør motoren på starteren i ca 15 sekunder. Les av resultatet, og noter ned.

 

4. Gjenta for sylinder 2, 3 og 4. Verdiene bør ikke avvike mer enn +/- 3-5%.

 

5. Skru på plass tennpluggene. OBS på riktig moment. Primera har alu topp.

 

6. Husk å sette på ledningen til bensinpumpa når du er ferdig. :)

 

Har du spørsmål, spør før du begynner.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kan også nevnes at testen må kjøres på både varm og kald motor for å være sikker på at det ikke er slitasje på stempelringer og/eller sylindervegger.

 

I Tromsø finner du nok den billigste komp.måler på Bilxtra.

Bruksanvisningen som følger med er god.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

heh, jeg har noe som kalles "singel-point injection". ei dysa istedet for 4 som på de nyere modellene.

 

men vel, skal ha den på verksted neste uke, så får se om dem finner noe. (noe dem bør..)

 

prøvde en annen ting noen nevnte, en ting for å sjekke om den kjører på alle sylindrene. mens motoren går på tomgang, så trekker man opp en og en pluggkabel å hører om motoren forandrer turtall, noe den gjorde.

 

har det noe med kompresjonen å gjøre? eller er det noe helt annet?

Lenke til kommentar
prøvde en annen ting noen nevnte, en ting for å sjekke om den kjører på alle sylindrene. mens motoren går på tomgang, så trekker man opp en og en pluggkabel å hører om motoren forandrer turtall, noe den gjorde.

Så lenge motoren forandrer turtall, er alt ok.

Drar du derimot av en av pluggledningene og motoren ikke forandrer turtall, vet du at det ikke er tenning på den pluggen.

 

har det noe med kompresjonen å gjøre? eller er det noe helt annet?

Turtallet synker litt fordi motoren må dra på en "død" sylinder.

Man kan jo si at det har noe med kompresjon å gjøre, siden det gjør det tyngre for motoren å dra den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...