Gå til innhold

Kræsj


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting er jo risikofritt, da. Man kan selvsagt senke farten til 30 km/t og sjansen for å dø i en kollisjon vil være liten helt til en fyr kjører forbi deg og traileren som kommer imot svinger over i ditt felt for unngå kollisjon med han som drar forbi deg....

Nei, det viktigste er å holde samme fart som resten av trafikken og ikke provosere utålmodige bilister til uforsvarlige forbikjøringer.

 

Dø engang skal man jo uansett, og da er det kanskje bedre å dø med et skikkelig smell, enn med et hest stønn i en sykeseng :-)

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar

Noen som tar "utfordringen" fra NAF?

 

Gjør slik

Testen utføres på følgende måte: Stå stille med samlede ben og fall fremover uten å ta deg for med armene. Du treffer da gulvet med en fart på cirka 20 kilometer i timen. Vi regner med at de fleste har betenkligheter med å gjøre dette, selv om det altså kun resulterer i en smell på bare 20 kilometer i timen

 

:evil:

Lenke til kommentar

Jeg tør ikke å gjøre det stående, men jeg gjør det wee-man i jackass gjør. Dvs. stå på knærene med hendene på ryggen, for så å lene seg framover (og holde hodet bakover slik at det ikke knuses ned i bakken.). Dette gjør jeg riktig nok bare på sånne matter som er i gymsaler og lignende.

Lenke til kommentar

Husk på at i ein kollisjon er det faktisk tre kollisjoner nesten samtidig:

1) Du og bilen treff eit hardt objekt (annen bil, fjellvegg osv)

2) Du blir kasta fram og treff innsida på bilen.

3) Dine indre organ som fortsatt er i bevegelse når du treff innsida på bilen kræsjer mot innsida av ribbebeina dine.

 

Det er skadene i punkt 3 som så oftest er dødelige, skadene i dei to andre punkta gjer berre vondt. :scared:

Lenke til kommentar

Sluffy: kverrulering, desuttan er maten inne i magesekken mjuk og følger organene sine bevegelser.

Og dei tre punkta er punkt som blir brukt for opplæring slik at folk lærer kva som er dei store livstruande trusselane i ein kræsj. Det er dei som har vært innvolvert i ein kraftig kræsj som ikkje har synlege skader som du må halde eit auge med.

Lenke til kommentar

Ved en momentant bråstopp i 100 km/t vil aorta, den store hovedpulsåren som fører blodet fra hjertet, rives tvers over og medføre dødelige indre blødninger.

Men for at dette skal skje kreves det at man kjører rett inn i en fjellvegg eller en bil som er tyngre enn din. Det må altså være snakk om en voldsom bråstopp.

En bil kan ha så mange airbager du vil, men den beste måten å beskytte seg på er en tung bil som smadrer poloen du krasjer med og skyver den foran deg flere titalls meter. Dette medfører en "myk landing" for deg. Bare synd for han som satt i poloen :no:

Lenke til kommentar
Noen som tar "utfordringen" fra NAF?

 

Gjør slik

Testen utføres på følgende måte: Stå stille med samlede ben og fall fremover uten å ta deg for med armene. Du treffer da gulvet med en fart på cirka 20 kilometer i timen. Vi regner med at de fleste har betenkligheter med å gjøre dette, selv om det altså kun resulterer i en smell på bare 20 kilometer i timen

 

:evil:

Når du kjører bil så har du hendene på rattet og beina på pedalene. Du vil automatisk dempe en del av støtet du får når du krasjer i 20 km/t. Sammenligningen er ikke reell.

Lenke til kommentar
Trur jeg skal anskaffe meg en gedigen 4x4 bil. En som sluker bensin, men til gjengjeld holder meg trygg. Er kanskje ikke så trykt for de idiotene som bestemmer seg å kjøre inn i meg, men det får ikke hjelpe.

Som sagt tidligere, tanks... :p

Lenke til kommentar

De sammenlikningene med at en krasj i 100km/t tilsvarer et fritt fall på 40meter er så tullete som det kan få blitt. Fordi i et fritt fall så gir ikke grunnen etter med en eneste millimeter, og stoppen blir momentan. I en bil vil fronten bli presset inn med ihvertfall en meter som da blir bremselengden. Dette utgjør en stor forskjell.

 

Tenk deg at du faller 10 meter og lander på asfalt. Hvis du overlever vil du trolig få store skader. I det du treffer bakken vil du ha en fart på ca 36km/t. 99% av alle som krasjer med en fjellvegg i 36km/t vil spasere uskadet fra bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...