The Stig Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 (endret) Hei & Hallo Nå syntes jeg det er på tide og få klarhet i dette; klokking+garanti=? Jeg har hele tiden trod du mistet garantien så snart du cloket, men igjen dynamsik cloking (software-klokking) er jo ikke direkte farlig, så lenge man ikke øker volt-styrken. Så, noen som har erfaring fra ganger du har kranglet i pc-"sjappa" fordi de hever det er cloket eller lignende. Har nemelig lagt merke til enkelte uenigheter om dette i div topic'er, så kansje greit og få klarhet i det hele? Dette er ment som en "poll" legg inn din mening Endret 28. mars 2004 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 jeg synes det hele kan oppsummeres ganske enkelt. ødelegges utstyret pga du har overklokket (software klokking) så skal man ikke få noen som helst garanti. ødelegges utstyret mens det er overklokket (software klokking) men det er en helt annen grunn til at div utstyr er blitt ødelagt, og det ikke har noe som helst med overklokkingen å gjøre, så burde man få garanti. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 MEN i praksis er det vanskelig for en butikk å avgjøre om man har klokket eller ikke, så er man uærlig og flink til å lyve kan man fint komme seg rundt dette... dvs så lenge man ikke gjør endringer som kan sees fysisk som f.eks blyant trikset som ble brukt for å låse opp multiplier på endel AMD CPUer. Dog står det i garantiavtalene man gjør at all klokking/tweaking av utstyret fører til tap av garanti, uansett. Dette fremgår veldig tydelig, med mindre man har kjøpt utstyr som er laget for dette formålet. Det ble blant annet solgt overklokkete datamaskiner en stund og da er produsent av disse garantipliktig, med mindre man selv har gjort noe dumt. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Så lenge du ikke sier at du har overklokket, er det vanskelig å finne det ut. Egentlig er disse reglene for garantisaker litt merkelig. Det heter jo også at hvis du flasher bios på hovedkort, så mister du garantien. Hvorfor er det da slik at hvis du ringer webshopen og sier at du har problemer med å få hovedkort & cpu til å virke stabilt, at du får beskjed om å prøve å oppgradere biosen??? Dette spørsmålet har jeg fått mange ganger. Har faktisk spurt dem rett ut: Hva bør jeg gjøre??? Har du prøvd å oppgradere bios? Nei, mister jeg ikke garantien da? Jo i grunnen merkelige greier...... -z00l- Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 en annnen sak er jo ati sin overdrive funksjon som softklokker automatiskt Rare greier det der Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 når jeg hadde fx5200 (jeg var liten og uviten, og karen i komplett kassa anbefalte det når jeg sa jeg skulle ha det til å spille ) men uansett, så fulgte det med sånn overklokkings programm.. Da må jo det fortsatt gå på garantien, uansett om det er klokka eller ikke... Eller? Ballemann Lenke til kommentar
It's me Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Overklokking har sin egen del på forumet. Denne posten flyttes. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Fremdeles ingen som vet? Hadde vært fint og få klarhet i dette. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Overklokking bryter garantien på kortet/prosessorer, så lenge ikke en Leverandør går god for noe. F.eks ATI sin overdrive funksjon. Overklokket prosessorer er det ikke garanti på lenger. Brente Prosessorer, død p.g.a høy spenning osv dekkes ikke på garantien. Prosessorer som har fysiske "skader" i det hele tatt, dekkes ikke på garantien! Skjermkort som har hatt fjernet orginale kjøleribber på, eller satt på minne ribber etc. er det ikke garanti på lenger. Det er heller ikke garanti om klistremerker el er fjernet på kort, prosessorer osv. Ganske enkelt oppsummert, er et produkt brukt utenfor spec eller normal bruk, dekkes ikke dette på garantien. En ting må sies, det er stor forskjell på hva de forskjellige butikkene godtar eller ikke på garanti. Men alle produsenter har egne rettningslinjer for hva de dekker eller ikke som butikken burde/må følge for å motta garanti penger. For eksempel, INGEN AMD prosessorer med fysiske skader på kjernen blir godkjent av AMD, none! Oppklarende? Endret 29. mars 2004 av Pritorian Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 japp, tusen takk. Men hva skjer hvis man for eks fjerner org. kjølre-ribbe på grafikk-kortet og smører på litt kjøle-pasta for og så sette den på igen? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 japp, tusen takk. Men hva skjer hvis man for eks fjerner org. kjølre-ribbe på grafikk-kortet og smører på litt kjøle-pasta for og så sette den på igen? Man bryter faktisk garantien på kortet. Noe som er ganske synd, siden å bytte vifte ofte gor lengre levetid på et skjermkort. Men som jeg har sagt tidligere, det er noen webshopper/produsenter som godtar slikt om kortet er like helt og orgianlt når det leveres inn til rep/bytte. -P- Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 uansett, du får ingenting visst du klokken pcn!! det er du selv som gjør det.! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå