Bolson Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 (endret) Jeg har tenkt å få litt mer futt i min 8-9 mnd gamle PC (Ikke sikker på om jeg trenger det, men morro lell). I motsetning til enkelte andre (spøk) kaster jeg ikke penger ut av vinduet stadig vekk. Mitt bruksmønster ergrafisk/bildebehandling (Photoshop, Indesign) med tildels store filer 50 - 500 Mb, video (encoding/redigering), litt spill (Blitzkrieg, Age of Empire) som ikke trenger så mye mer ytelse, og vanlig arbeid. Spesifikasjonene mine er: ASUS P4P800 DeLuxe Intel P4 2,6 @ 2850 800FSB PowerColor Radeon 9800 Pro 2 * 256 mb Twinmos m/Winbond PC3200 Antec Sonata Kabinett m/Antec TruePower 380W 160 GB Seagate 7200.7 S-Ata Overklokkinga jeg har i dag har jeg kjørt med siden maskina var ny. Temp CPU - er på 28 - 20 Idle og 48 - 52 load. HK temp er 28 - 30 idle og 35 load. Redusert hastighet på boxed CPU kjøler (vifte). Faktor 12/16 (dvs ca 2200 rpm). Har bare den bakre kabinettvifta. Krav til CPU-kjøler (vifte) er maks 25 dB. Har selv tenkt på enten Zalman CNPS7000A-AlCu eller CNPS7000A-Cu. Helst den første pga vekt. Ingen andre vifter skal heller ikke øke lydvolum over 25 dB. Kan være aktuelt å sette inn kabinettvifte nr 2 (ved harddisker) Vil bytte bort GPU vifte med Artic VGA Silencer, og trolig minne med 2*512MB Geil DDR PC4000 Cl 2,5. Kit med 2 minnebrikker. Målet er å kjøre PC-en stabilt på mellom 3,2 og 3,4 Ghz. Noe særlig med voltmodding er ikke aktuelt, heller ikke modding av kabinett. Dere kunnskapsrike brukere der ute kan sikkert gi meg gode råd om det er andre CPU-vifter som er bedre, eller erfaringer med Zalman. Endret 28. mars 2004 av Bolson Lenke til kommentar
kaliber Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Jeg vill kjøpt en mist frostbite kjøler, en veldig god kjøler og er meget støysvak. P.S kjøp oxo litt artic silver 5, da blir det bra Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Jeg vill kjøpt en mist frostbite kjøler, en veldig god kjøler og er meget støysvak.P.S kjøp oxo litt artic silver 5, da blir det bra Tenkte den som en mulighet, men synes "reviewen" i Overklokking.no ikke var særlig god. Er kanskje den litt for negativ. Men det jeg er mest interessert i er tilbakemelding fra brukere som har installert enten Zalman, Mist eller andre bra "lydløse" CPU-kjølere/vifter og overklokket. Hva er idle/load temperature og hvor mye overklokket. Tar gjerne i mot kommentarer på minne også. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Vet ikke helt jeg... men jeg tror at du blir nødt til å tåle litt mer støy hvis du skal klokke CPU enda mer enn du allerede har gjort Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Vet ikke helt jeg... men jeg tror at du blir nødt til å tåle litt mer støy hvis du skal klokke CPU enda mer enn du allerede har gjort Enig. Skal du klokke mye uten støy trenger man vannkjøling f.eks. Det man eventuellt kan gjøre er å kjøpe en kjøler med viftestyring, så kan man regulere sjøl hvor mye futt/bråk man ønsker Endret 28. mars 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 CNPS7000A-Cu er jo veldig bra da. Kjører min 2.8C på 3.6GHz med den, uten noen form for problemer. Den er jo også nesten lydløs på full effekt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) CNPS7000A-Cu er jo veldig bra da. Kjører min 2.8C på 3.6GHz med den, uten noen form for problemer. Den er jo også nesten lydløs på full effekt. Hvilken idle/load temperatur har du med såpass hard klokking. C4STOR og Andreasfe: Les min første post, jeg skal ikke ha støyløs maskin, men klokke så langt jeg klarer med maks 25 dB på CPU-kjøler. Rett og slett fordi mitt Antec Sonata kabinett er utrolig stille, i dag er det CPU-kjøler og GPU som lager mest støy, men svært lant fra noe lurveleven (stille nok til at man kan sove). Vannkjøling er uaktuelt. Etter det jeg vet finnes det bedre kjølere enn Intel Boxed kjølere. Ellers har både de kjølerne jeg har vurdert og MIST "Frostbite" viftestyring. I tillegg er det viftestyring både i kabinettet (PSU) og HK (Asus Q-fan). Endret 29. mars 2004 av Bolson Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Det er egentlig ikke så har klokking, vet om mange som har fått 3,4 på boxed kjølingen! Men On-topic: De kjølerene du nevner er superstille! Jeg ville gått for noe sånt! Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Har samme HK og bruker denne viften: Link Denne er helt rå, og passer meget bra for overklokkere. Lenke til kommentar
Dolphin36 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Har nettopp kjøpt og montert en Thermalright SP94 med denne viften og kan anbefale dette. Ved 8 volt(styrer viften fra HK) går viften med ca 2100 rpm og er lydløs. Ved 2100 rpm sank stress tempen på min P4 2.8C med 10 grader i forhold til med boxed kjøleren på fullt. Øker jeg til 12v på viften(3100 rpm) synker tempen ytterligere 3-4 grader selv om det da blir noe søy fra viften(32dB iht spesifikasjonene). Lenke til kommentar
j0sh Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Kjører en MIST Frostbite på en [email protected] og temp ligger på 38idle og 48load. Kjører da viften på laveste hastighet (~2100rmp?), og den er knapt hørbar. Anbefales Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå