Gå til innhold

Hemmelig adresse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1: Du kan ikke inkludere andre sider, og kjøre PHP-kode fra de sidene, siden de allerede er parset før de kommer til din side.

2: Folk kan uansett ikke se kildekoden til siden din, så om du bruker en vanlig URL, skal ikke det bli noe problem, siden det ikke vises i HTML-koden som outputtes.

Lenke til kommentar
1: Du kan ikke inkludere andre sider, og kjøre PHP-kode fra de sidene, siden de allerede er parset før de kommer til din side.

Stemmer dersom den eksterne serveren .php fila ligger på støtter PHP. MEN dersom du legger fila på den eksterne serveren som f.eks. .html (obs! andre kan lese kildekoden hvis de går inn på fila), og bruker include, vil fila bli parset på den lokale serveren som en del av koden.

Lenke til kommentar
2: Folk kan uansett ikke se kildekoden til siden din, så om du bruker en vanlig URL, skal ikke det bli noe problem, siden det ikke vises i HTML-koden som outputtes.

dette stemmer bare nesten. det er lett aa laste ned kildekoden til en side for saa aa se kildekoden paa den maaten

Lenke til kommentar

dette stemmer bare nesten. det er lett aa laste ned kildekoden til en side for saa aa se kildekoden paa den maaten

Du kan se HTML, CSS og evt. JS, men PHP vises ikke i kildekoden, da den allerede er parset til HTML.

Hvis du skal laste ned en .php-side uten å få parset den først, må du gå via FTP, og den døren er _meget_ skjelden åpen...

Lenke til kommentar

Eller man kan utnytte sikkerhetshull og forandre slik at .php ikke blir parset. Et eksempel kan være et uploadscript hvor man uploader en .htaccess-fil som sier at .php skal behandles som vanlig HTML. Resultatet vil da være at brukeren får hele kildekoden, i stedet for bare outputen av HTML-koden.

Selv legger jeg de viktigste klasse-filene mine utenfor rooten, slik at scriptet er utilgjengelig for HTTP-request. Slik beskytter jeg siden min selv om PHP-filene ikke blir parset på ordentlig måte.

Lenke til kommentar
Du kan se HTML, CSS og evt. JS, men PHP vises ikke i kildekoden, da den allerede er parset til HTML.

Hvis du skal laste ned en .php-side uten å få parset den først, må du gå via FTP, og den døren er _meget_ skjelden åpen...

hvis du bruker wget/kommandoen i Linux laster du ned hele siden og kan da lese hele filen ved hjelp av en text editor... slenger du paa -r lastes ned alle filene som det er linket til fra den ene filen du laster ned...

det finnes en haug med tilsvarende programmer i baade Winodws og Linux... og de bruker port 80

Lenke til kommentar
hvis du bruker wget/kommandoen i Linux laster du ned hele siden og kan da lese hele filen ved hjelp av en text editor... slenger du paa -r lastes ned alle filene som det er linket til fra den ene filen du laster ned...

det finnes en haug med tilsvarende programmer i baade Winodws og Linux... og de bruker port 80

wget går via webserveren og .php-filen blir derfor parset først. Det testet jeg nå nettopp.

Lenke til kommentar

Hvis adressen er hemlig kan du legge den i en annen fil som du includer. Plasser filen i en beskyttet mappe.

Selv om det skal mye til for at PHP koden vises så er det vanlig å gjøre med f.eks. passord til databaser - så dersom adressen er hemmlig kan du gjøre det med den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...