ebola Skrevet 17. august 2001 Del Skrevet 17. august 2001 ok.. jeg skal bestille LED'er osv for å fikse meg en fanbus/baybus... jeg skal vel ha 3mm LED'er? og hvilken type av 3mm LED'er skal jeg ha? hvis du ser under "optokomponenter" og "3mm lysdioder" så er det jo ei laang liste.. og siden jeg er helt uvitende når det kommer til elektronikk osv.. hvordan LED type skal jeg ha, og hvor store motstander må jeg isåfall ha... btw.. jeg skal ha blå og røde LED'er.. vær så snill å hjelp en uvitende stakkar.. :smile: [ Denne Melding var redigert av: ebola på 2001-08-18 00:28 ] Lenke til kommentar
Flex Skrevet 18. august 2001 Del Skrevet 18. august 2001 3mm eller 5mm skal vel gå greit. Du vil sannsynligvis se at det står noe om mcd. Dette er lysstyrken når den lyser rett fram. Det vil sannsynligvis også stå antall grader, som viser vinkelen med denne lysstyrken (utenfor er den svakere). Dimensjonering av motstand beregnes på følgende måte (om jeg ikke husker feil) : Spenning fra spenningkilde (ofte 12V) - spenning over dioden (ofte 2.1 V) ----------------------------------------------------------------------- Strøm i ampere For eksempel : En lysdiode bruker 30 mA og skal ha 2.1 V. Motstanden må da være : 12 - 2.1 -------- = 327 ohm 0.03 Lenke til kommentar
ebola Skrevet 18. august 2001 Forfatter Del Skrevet 18. august 2001 tak.. jeg fant det ut i går kveld.. snakka med en kompis som har litt bedre greie på slik, + han huska formelen for å regne ut antall ohm :smile: hvor mange watt trenger/bruker en slik LED, funker det med 0.6 Watts motstander. og hva er forskjellen hvis jeg setter en 274 ohms motstand istede for en 300 ohms motstand på LED'en(hvis jeg bruker en blå LED[vare nr:75-021-72]) Dette er regnet ut på samme måte som du har gjort det, og det skal på 12V ledninga.. takk for hjelpa så langt... Lenke til kommentar
Flex Skrevet 18. august 2001 Del Skrevet 18. august 2001 Quote: On 2001-08-18 11:19, ebola skrev:tak.. jeg fant det ut i går kveld.. snakka med en kompis som har litt bedre greie på slik, + han huska formelen for å regne ut antall ohm :smile:hvor mange watt trenger/bruker en slik LED, funker det med 0.6 Watts motstander. oghva er forskjellen hvis jeg setter en 274 ohms motstand istede for en 300 ohms motstand på LED'en(hvis jeg bruker en blå LED[vare nr:75-021-72]) Dette er regnet ut på samme måte som du har gjort det, og det skal på 12V ledninga..takk for hjelpa så langt... 0.6 W motstand holder. Såvidt jeg ser går det 0.3 W over motstanden. Med mindre motstand får du jo en høyere spenning over LED'en. Hvorvidt den vil "dø" av dette, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
ebola Skrevet 18. august 2001 Forfatter Del Skrevet 18. august 2001 tror dere at gule LED's er stilige? rød er så vanlig.. og, hvor stor er power LED'en på chieftec kabinett? Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 18. august 2001 Del Skrevet 18. august 2001 Har bytta til gult og rødt led på kassa mi. Er ganske tøft med gult, hvis du har et bra led. Trodde jeg hadde det, helt til jeg fikk satt i en gul 'varsel lampe' i baybussen. Ledene kjøpte jeg på clas ohlson, så ikke kjøp gule led der. Men det røde er bra (men jeg har ikke testa den røde lapa som jeg også kjøpte sammen med den gule, så jeg kan ikke si med sikkerhet om det røde er kjempe bra) Lenke til kommentar
ebola Skrevet 18. august 2001 Forfatter Del Skrevet 18. august 2001 jeg tar sjansen på å kjøpe gule LED's fra elfa.. de skal på 7V delen, men det er ikke de som skal lyse mest :smile: 12V powwa! :smile: Lenke til kommentar
kaktus_ Skrevet 18. august 2001 Del Skrevet 18. august 2001 Power LED'en på Chieftec sine kabinetter er 3mm.. Dritkult med kombinasjonen signalgul hd / blå power Lenke til kommentar
ebola Skrevet 18. august 2001 Forfatter Del Skrevet 18. august 2001 hmm.. jeg har sjekka på chieftec kabinettet(DX01WD på microplex.no ) og synes 3mm vil bli litt lite hvis jeg skal ha det på fanbus'en min.. er 5mm er passende størrelse da.. Lenke til kommentar
kaktus_ Skrevet 18. august 2001 Del Skrevet 18. august 2001 5mm er akkurat passe, selv om 8mm absolutt ikke er av veien. Har 4 8mm rød/grønne LEDs til 4 brytere, og disse har perfekt størrelse og lysstyrke, og et stort pluss er at lysvinkelen er større jo større LED'en er. Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 30. august 2001 Del Skrevet 30. august 2001 ... Mye kulere med blå LEDer da, men det kommer an på hva man selv foretrekker :smile: Jobber med et prosjekt nå som har tatt litt av... skal gi poste bilder og spesifikasjoner etter hvert Lenke til kommentar
ebola Skrevet 30. august 2001 Forfatter Del Skrevet 30. august 2001 høres bra ut :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå