Gå til innhold

FANBUS, LED hjelp

Anbefalte innlegg

ok.. jeg skal bestille LED'er osv for å fikse meg en fanbus/baybus...

jeg skal vel ha 3mm LED'er?

og hvilken type av 3mm LED'er skal jeg ha?

hvis du ser under "optokomponenter" og "3mm lysdioder" så er det jo ei laang liste.. og siden jeg er helt uvitende når det kommer til elektronikk osv.. hvordan LED type skal jeg ha, og hvor store motstander må jeg isåfall ha... btw.. jeg skal ha blå og røde LED'er..

vær så snill å hjelp en uvitende stakkar.. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: ebola på 2001-08-18 00:28 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3mm eller 5mm skal vel gå greit. Du vil sannsynligvis se at det står noe om mcd. Dette er lysstyrken når den lyser rett fram. Det vil sannsynligvis også stå antall grader, som viser vinkelen med denne lysstyrken (utenfor er den svakere).

Dimensjonering av motstand beregnes på følgende måte (om jeg ikke husker feil) :

Spenning fra spenningkilde (ofte 12V) - spenning over dioden (ofte 2.1 V)

-----------------------------------------------------------------------

Strøm i ampere

For eksempel : En lysdiode bruker 30 mA og skal ha 2.1 V. Motstanden må da være :

12 - 2.1

-------- = 327 ohm

0.03

Lenke til kommentar

tak.. jeg fant det ut i går kveld.. snakka med en kompis som har litt bedre greie på slik, + han huska formelen for å regne ut antall ohm :smile:

hvor mange watt trenger/bruker en slik LED, funker det med 0.6 Watts motstander.

og

hva er forskjellen hvis jeg setter en 274 ohms motstand istede for en 300 ohms motstand på LED'en(hvis jeg bruker en blå LED[vare nr:75-021-72]) Dette er regnet ut på samme måte som du har gjort det, og det skal på 12V ledninga..

takk for hjelpa så langt...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-08-18 11:19, ebola skrev:

tak.. jeg fant det ut i går kveld.. snakka med en kompis som har litt bedre greie på slik, + han huska formelen for å regne ut antall ohm :smile:

hvor mange watt trenger/bruker en slik LED, funker det med 0.6 Watts motstander.

og

hva er forskjellen hvis jeg setter en 274 ohms motstand istede for en 300 ohms motstand på LED'en(hvis jeg bruker en blå LED[vare nr:75-021-72]) Dette er regnet ut på samme måte som du har gjort det, og det skal på 12V ledninga..

takk for hjelpa så langt...

0.6 W motstand holder. Såvidt jeg ser går det 0.3 W over motstanden.

Med mindre motstand får du jo en høyere spenning over LED'en. Hvorvidt den vil "dø" av dette, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Har bytta til gult og rødt led på kassa mi. Er ganske tøft med gult, hvis du har et bra led.

Trodde jeg hadde det, helt til jeg fikk satt i en gul 'varsel lampe' i baybussen.

Ledene kjøpte jeg på clas ohlson, så ikke kjøp gule led der.

Men det røde er bra

(men jeg har ikke testa den røde lapa som jeg også kjøpte sammen med den gule, så jeg kan ikke si med sikkerhet om det røde er kjempe bra)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...