Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pers ville jeg aldri kjøpt Mac, det er for dyrt i forhold til ytelsen (generelt middelmådig ytelse, og stive priser). Nå er jeg ikke veldig kjent med videoredigeringsprogramvare (som jo har vært en Mac greie en stund) men jeg vil tro du har tilgang på minst like mye programvare for PC, sikkert også den billigere.

Mac's sterke kort er vel igrunn designet... den er lekker, det skal de ha :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Sånn bærbart sett ville jeg gått for mac fremfor pc.

Hør på ham :p

Nei, en ting er en stasjonær mac å redigere på, men en bærbar er bare skrap.

Lenke til kommentar
Sånn bærbart sett ville jeg gått for mac fremfor pc.

Hør på ham :p

Nei, en ting er en stasjonær mac å redigere på, men en bærbar er bare skrap.

Som om ikke bærbar pc er noe skrap?.. du får jo ikke samme ytelsen i en bærbar pc som i en stasjonær pc.. akkurat sånn er det med mac også.. dette fordi at man har andre komponenter(som tar mindre plass). og fordi de skal være strømfattige.. Personlig ville jeg valgt mac. Da jeg ikke tror ytelsesforskjellen er så utrolig stor.. prisen er heller ikke så stor forskjell på.. Men designet til Apple kan ingen slå asså.. 12" powerbook.. :) groooooovieee.. rene lommepcen.. (bare med finere design enn de fleste lommepcer.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Som om ikke bærbar pc er noe skrap?.. du får jo ikke samme ytelsen i en bærbar pc som i en stasjonær pc.. akkurat sånn er det med mac også.. dette fordi at man har andre komponenter(som tar mindre plass). og fordi de skal være strømfattige.. Personlig ville jeg valgt mac. Da jeg ikke tror ytelsesforskjellen er så utrolig stor.. prisen er heller ikke så stor forskjell på.. Men designet til Apple kan ingen slå asså.. 12" powerbook.. :) groooooovieee.. rene lommepcen.. (bare med finere design enn de fleste lommepcer.)

Bærbare pc er ikke skrap. Bærbare pc'er leveres med både P4 3.2 GHz og AMD 64, mens Powerbook ikke leveres med G5 enda. Ytelseforskjellen er stor. Har vel 5-6-7 venner som har Powerbook's til 25-26k, men min laptop til 17k banker deres for det.

Lenke til kommentar

men en pentium 4 3,2ghz yter ikke like bra i en bærbar som i en stasjonær? gjør den vel? ikke som jeg har forstått ihvertfall.. så iforhold til stasjonær så er det noe skrap.. også hvis man tenker på prisen..

Lenke til kommentar

Man velger ikke Mac for ytelse, man velger det for programmene, Final Cut Pro er det beste redigeringsprogrammet og er bare tilgjengelig for Mac. Ytelsen mellom PC og Mac har mye å si i programmene og "alle" de profesjonelle programmene (alt fra Adobe osv) er optimalisert til Mac. Har du ikke sjangs til å få testet en Mac? Du skulle gjort det før du hadde bestemt deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
men en pentium 4 3,2ghz yter ikke like bra i en bærbar som i en stasjonær? gjør den vel? ikke som jeg har forstått ihvertfall.. så iforhold til stasjonær så er det noe skrap.. også hvis man tenker på prisen..

Det finnes bærbare som måler seg med stasjonære, men de koster flesk. Det mest riktige blir vel å sammenligne bærbare pc'er med stasjonære mac'er. Da blir ytelse/pris mer lik.

Lenke til kommentar

Det finnes bærbare som måler seg med stasjonære, men de koster flesk. Det mest riktige blir vel å sammenligne bærbare pc'er med stasjonære mac'er. Da blir ytelse/pris mer lik.

Joda.. Kan være enig i den siste der.. Med at man kan sammenligne bærbar pc med stasjonær mac. Men det er kun hvis man snakkas pris/ytelse. ikke kun ytelse.

Lenke til kommentar

en jeg kjenner fikk en mac G5 til hul

den kosta visst 40 lapper, 2x2GHz CPU med 1 GHz FSB 1,5GB ram osv osv...

jeg spurte hva i granskauen han skulle med den, siden han ikke driver med nie innen videoredigering elns i det hele tatt.

hva kom han med? jo, han likte å ha en maskin som aldri krasjet.

dessuten likte han å vite at han slo alle pentiumer og AMD'er i nesten samtlige benchmark tester

det er latterlig å skryte av at du har en mac som slår, (ikke knuser, bare slår) en pentium i nesten samtlige benchmark tester. riktig....hans 40k dyre mac slår andre PC'r som koster 30k mindre...mye å skryte av?

tenk deg å mekke en PC for 40 da....det hadde blitt heftig det å!

menne uansett....PC er mer spennende enn MAC....hva med LAN f.eks? har aldri hørt om egne LAN for MAC.

MAC er i mine øyne en kontorpc...ikke en hjemmepc for en 17 åring.

i denne G5'en som han fikk var det bare 160 GB hdd....hadde jeg gitt 40k for en datamaskin, hadde jeg krevd minimum 500GB.

Lenke til kommentar
jeg skal kjøpe en bærbar pc eller mac. den vill hovedsaklig bli brukt til redigering av video. hva bør jeg kjøpe, mac eller pc ?

For å svare på spørsmålet...

Det er verdt å vurdere en mac, men du bør prøve det først. Jeg var for et par dager vitne til en kamerat som redigerte en kortfilm med Final Cut Pro, og flyten i dette arbeidet var helt annerledes det jeg er vant til fra Windows. Det er litt vanskelig å forklare, men jeg skjønte programmet gjennom å se han arbeide. Sånn rent ytelsesmessig så vil du kanskje få mer igjen for pengene ved å velge Windows, men hva er egentlig den begrensende faktoren? Maskinen eller han som sitter ved tastaturet? I mitt tilfelle er det flere år siden jeg forsto at mine oppgaver ikke krevde den rå ytelsen som en topp maskin gir. Men nå spiller jeg ikke da.

Så ut fra det du sier, jfr. at du skal bruke maskinen til videoredigering, så tror jeg ikke du kan tråkke feil. Siden du i det hele tatt vurderer mac (all respekt for det :thumbs: ), så mistenker jeg deg for å ha ha lyst på en... Har jeg rett? I så fall er det bare å finne den nærmeste butikk som selger maskinen og be om å få leke deg litt. Eller enda bedre - finn noen som har en, og gå på besøk (macbrukere pleier å være glad i overløpere...).

Lykke til!

swanky

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...