Gå til innhold

CSS: problem med pos. av child element

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med min første webside. Begynte på prosjektet i samband med webdesign faget vi har på skole.

Nå er jeg altstå relativ fersk på CSS, så vær snill mot meg :)

http://eple.hib.no/~h104295/minside/

Jeg har en div ramme som er posisjonert relativt (blå, inneholder "indresøvde online"). Inni denne har jeg plassert en div absolute som inneholder en del tekst.

Jeg trodde altså at den ytre div'en ramme (den blå) skulle utvide seg slik at det ble plass til den indre div'en. Dette skjer jo altså selvsagt ikke. Den indre "flyter" jo bare fint utover... Jeg har prøvd overflow:visible, men det hadde jo heller ingen effekt.

Hvordan skal jeg få til dette uten å angi høyde på den ytre div'en? (jeg vil ikke ha høyde) :-)

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du posisjonerer noe med position: absolute;, så vil denne posisjonere seg uavhangig av alt som er rundt, eller i forhold til parent-elementet hvis det også er pososjonert med position: absolute; ...

så bakgrunnen vil ikke følge med innholds-div'en din når du bruker position: absolute;..

vil anbefale deg å lese opp på float, boxmodels og css positioning.. ;)

- box model tutorials ;)

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar
Når child elementet er posisjonert absolutt opphører det å fungere som et child element. Skjønner du bedre da?

Nei, det skjønte jeg ingenting av.

I følge standarden skal absolutt posisjonerte elementer posisjoneres i forhold til nærmeste slekting oppadgående som er posisjonert med annen verdi enn static. Altså, nærmeste oppadgående slekting med verdi for position som er ulik static.

m.a.o f.eks et foreldreelement posisjonert som relative i mitt tilfelle.

Sitat fra forelesingsnotatene til min foreleser...

edit: prøver å formulere meg litt bedre

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Dersom du posisjonerer noe innenfor en annen div som er absolute, vil child elementet forholde seg til parent element selv om child er satt til absolute.

Om jeg forstår deg riktig så er jeg fullt klar over dette. ( i mitt tilfelle er foreldreelement relativt, men dog...) Problemet mitt er at jeg vil at forledreelementet som er relativt skal gi plass til child-elementet som er absolute!. Se for øvrig første inlegg og se dokumentet!

Lenke til kommentar

Jeg har lest i hele dag... Har to bøker og har googlet en haug av sider, men jeg finner ikke noe spesifikt om akkurat det jeg lurer på! Kan ikke noen bare gi en enkel forklaring på hvordan jeg gjør dette da?

Eller en link til en side som forklarer akkurat det jeg lurer på, ikke en haug med annen CSS-svada...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...