Gå til innhold

Smoothwall trøbel - løst


Anbefalte innlegg

Har en smoothwall, og er relativt fornøyd. Kun en ting jeg missliker, og det missliker jeg til gjengjeld sterkt:

 

Hver gang jeg forsøker å laste opp mer enn ca 128 kb, viser programmet jeg bruker en hastighet på 20-90 kB/sek. Så henger den i noen sekunder (0 kB/s), kansje begynner den igjen, men så slutter internett å virke og ett-to minutter senere kopler den fra linja.

 

Unødvendig å si: Dette er utrolig iritererende...

 

Noen som vet om en løsning på dette problemet?

 

Specs smoothwall maskin:

90 Mhz Pentium 1 (plass til en til på hovedkortet da...)

24 MB RAM (0 kb swap i bruk: Deaktivert snort IDS, squid etc. kun ssh som kjører av "ekstra" ting)

1,5 GB HD (måtte droppe SCSI-diskene som satt i den, smoothwall GPL støtter ikke SCSI...)

10 megabit AMD nettverkskort "Grønn"

(single linje) ISDN jensen (?) ISDN kort "rød"

 

EDIT: Info fra "setup" via ssh

Protocol: Euro (EDSS1)

Card: W6692 based PCI cards

Local phone number: 67****** (nummeret til B-linja)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hver gang jeg forsøker å laste opp mer enn ca 128 kb, viser programmet jeg bruker en hastighet på 20-90 kB/sek. Så henger den i noen sekunder (0 kB/s), kansje begynner den igjen, men så slutter internett å virke og ett-to minutter senere kopler den fra linja.

Kanskje litt trafficshaping hjelper (dersom buffer problemet med xdsl-modem også gjelder for isdn-kort). Dvs. at den "dreper" idsn-kortet ditt ved å fylle opp bufferen alt for fort.

Lenke til kommentar

Nei, du kan sette max-grense ved upload (dvs inn til rød sone, for å si det på den måten), slik at bufferen ikke blir oversvømma (dersom dette er problemet). Husker det var en tråd om akkurat dette for et år siden eller to, men da om adsl modem (hvor folk klaga på at de mista download hastighet når de uploada - dette fordi bufferen til modemet ble fylt opp og måtte droppe innkommende pakker (samme buffer), ikke fordi det var halv duplex slik noen påstod).

 

Alt som behøvs er en enkel linje i en config fil, skal se om jeg finner fram den tråden igjen.

 

Edit: Du får se om du får dette til å funke (med modifikasjoner såklart):

Traffic shaping

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Titter på det nå. Forsøkte også smoothwall sine egne support forumer, men lite napp der.

 

Fant denne linja:

tc qdisc add dev ppp0 root tbf rate 125kbit latency 80ms burst 1800

 

eneste er at jeg ikke aner hva det for noe. tc er instalert på boksen da:

[kyrre@kyrre kyrre]$ ssh 192.168.0.1 -p 222 -l root
[email protected]'s password:
Last login: Sat Mar 27 16:42:39 2004 from 192.168.0.200
[root@smoothwall root]# tc
Usage: tc [ OPTIONS ] OBJECT { COMMAND | help }
where  OBJECT := { qdisc | class | filter }
      OPTIONS := { -s[tatistics] | -d[etails] | -r[aw] }
[root@smoothwall root]#

 

Så nå gjenstår det bare å dekode den tc greia og legge den i et eller annet init/dialup script.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mente kb/s på kortet, samt åpne porter. Jeg faller i hvert fall fra internett i windows hvis jeg bruker mange forskjellige tjenester (altså forskjellige porter) på en gang.

 

Du bruker vel tilfeldigvis ikke Telenor Internett?

Lenke til kommentar

Har ikke andre kompatible kort.

 

Har du opplevd det at du trykker "kople til" - den kopler opp, du er på nettet - i ca 2-5 sekunder, og så dør linja. DVS. den blir ikke koplet ned, men du får ikke sendt/motatt. Bare å kole opp/ned (den koler ned etter et minutt eller så). Disse "raptusene" kommer gjerne i serier på 3-4 stykker, så er alt normakt igjen.

 

Har dog merket at ting er noe mer stabilt med nyeste oppdatering.

 

Har ikke testet IP cop. kansje tester jeg. Har den web-grensesnitt for å kople opp/ned?

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm.. Tror jeg løste problemet. Byttet pc til en 200 mhz jeg hadde stående, som hadde hele 64 MB RAM... Det tror jeg hjalp - jeg greide å laste opp en 500 kb fil! :D

 

Fremdeles laster den 128 kb opp i syke hastigheter, for så å stoppe. Veeeldig morro å følge med på ping...

 

Digg etter å ha vært ute av stand til å laste opp selv sakte en stund nå...

 

Hovedårsak: MAS fra mamma og pappa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...