Gå til innhold

Test av Samsung Syncmaster 172X

Anbefalte innlegg

NB! Bildene kan virke litt blasse og dette skyldes at jeg ikke har godt nok lys mot skjermen som jeg skulle ønske. Må bare beklage dette. Alle bildene er thumbnails, så hvis du vil se større bilder er det bare å trykke på bildet. Ta også en titt på |king_m| sin test av skjermen for flere bilder. Jeg har også valgt å ikke gi den +/- og karakter, da jeg ikke har noe å sammenligne den med. Jeg vil heller gi utrykk for hvordan jeg mener skjermen er. Altså mitt syn på skjermen. Når det er sagt så håper jeg du finner det du måtte lure på angående skjermen nedenfor.

Innledning

Samsung Syncmaster 172X var en skjerm jeg hadde håpet at skulle komme med på “Den Store LCD” testen, men siden Samsung ikke hadde fått sendt ut noen modeller ennå, så gikk det dårlig. Jeg visste at min neste skjerm ville bli en LCD skjerm, men ikke hva slags merke og type. Jeg endte til slutt opp med to alternativer.

Syncmaster 172X og 173T. 173T hadde vært et sikkert kjøp, men siden det ikke er så fryktelig mange tester av 172X kontra 173T, så valgte jeg å gå for 172X.

Takk til |king_m| som overtalte meg til det (Til og med før han selv hadde bestilt skjermen!) Men over til detaljene:

Spesifikasjoner:

• Størrelse – 17”
  • Piksel avstand – 0.294mm
  • Farger – 16.2 millioner
  • Maks oppløsning - 1280*1024 75Hz
  • Lysstyrke – 270 cd/m2
  • Kontrastforhold - 500:1
  • Responstid – 12ms
  • Vekt – 3.75 kg
  • Video Innganger – Analog og Digital

Innhold

Er dette din først LCD skjerm så vil du merke med en gang at dette ikke veier mye!

Når jeg hentet skjermen min på Postkontoret var det som om jeg hadde en ”tung” koffert i hånden. Det første som møter deg når du åpner pakningen er følgende:

thumbnail_innhold.png

Skjermen er pakket godt inn og følgende følger med:

Quick Setup Guide – Denne mini manualen er en generell manual som følger med alle Samsung skjermer. Noe veldig nyttig er den ikke, da det for det meste er forklaring på hvordan man installerer drivere fordelt på nok språk.

Festebrakett for vegg – Utrolig kjekk festebrakett. Da slepper du å bestille dette ekstra fra web butikken du måtte bestille fra. Skruer følger også med!

VGA Kabel – Samsung legger med en VGA Analog kabel på rundt 1.5 meter. Denne kabelen er faktisk veldig tynn kontra den jeg har på den veldig gamle CRT skjermen min.

Bare for å si klart ifra. DVI kabel følger IKKE med på 172X. Det er nok akkurat samme system som på 173T. Denne ble levert uten DVI den første stunden, også med DVI kabel seinere. Samsung.com opplyser DVI kabel som Option, så da er det vel mest opp til web butikken. Jeg selv bestilte en Dual Link DVI Kabel, akkurat som oyvind_dahle, har som en skrytefaktor :p. Dual DVI kabel overfører mer, men trengs egentlig ikke til oppløsninger på maks 1280*1024.

Garanti papirer på skjermen følger også med.

Strømadapter og strømkabel – Uten dette hadde det vel ikke vært noen vits å bestille skjerm heller. Kablene er såpass lange at du lett kan la adaptere ligge bak pulten din.

SyncMaster Driver CD – Denne cd’en inneholder en Bruker manual, drivere til skjermen,

Programmet Natural Color og det beryktede programmet MagicTune. Magic Tune vil jeg komme innom senere.

Bilder av herligheten

Er vel ikke noe annet her på jord jeg elsker mer enn bilder. Har da litt godbiter til dere som dere kan sikle litt på.

thumbnail_front.pngthumbnail_ibruk2.pngthumbnail_ibruk.png

Design

thumbnail_siden.pngthumbnail_bak.pngthumbnail_knapper.png

Inntrykket av Samsung Syncmaster 172X er at den er en veldig ren skjerm.

Fin og tynn kant rundt bildet og ingen knapper som bryter med designet. Her sitter nemlig knappene litt knotete til.Under på fronten faktisk.

Du bør faktisk bøye skjermen bakover hvis du skal kunne lese hva som står der.

Dette er, tro det eller ei, genialt!. Grunnen til dette kan du lese om senere i MagicTune

Ellers oser skjermen av kvalitet. Jeg tror denne skjermen passer veldig fint i et Dual Screen oppsett.

Foten til skjermen har en stor flate som gjør det nesten umulig å kunne velte skjermen, hvis du skulle ha behov for det ;).Og en skikkelig fin finesse med denne skjermen er at den kan legges nesten helt flat! Ta en titt på dette bildet.

thumbnail_flat.png

Bildekvalitet

Siden dette er min første LCD, så blir det vanskelig å sammenligne denne med en CRT av nyere dato. Jeg tror at jeg ikke kommer til å gå tilbake til CRT noensinne.

Gamle skjermen min hadde jeg 60Hz som refresh rate da den ikke tålte mer enn dette på 1280*1024. Det første du legger merke til på LCD er hvor behagelig det er for øynene.

For å sitere meg selv første gangen jeg så bildet på skjermen (utenom Boot)

”Jeg ser farger jeg ikke trodde eksisterte”.

Dette er virkelig en skjerm som kan gjengi farger. Siden jeg bruker DVI kabel, så slepper du egentlig å kalibrere skjermen i det hele tatt. Det er nesten litt Plug and Play preg over det. :p

MagicTune

thumbnail_magictune.png

Nå skjønner jeg hvorfor knappene ligger litt knotete, men designmessig genialt til” tenkte jeg etter at jeg fyrte opp MagicTune programmet. Her kalibrerer du alt selv gjennom et program, slik at du skal sleppe å måtte trykke på knappene på skjermen. Her kan du justere Lysstyrken, Kontrast og Oppløsning.

Du har også en Veiviser.

LCD skjermer har dette med å oppføre seg litt ”rart” i oppløsninger den ikke er laget for.

172X er laget for 1280x1024, og jeg måtte selvfølgelig da teste ut mindre oppløsninger :p

800x600 fungerte fint og jeg oppdaget ingen problemer ved denne oppløsningen.

På 1024x768 kan du merke en anelse at bildet er litt ”strekt” oppover, men dette er ikke veldig merkbart. 1600x1200 fungerte også, men siden skjermen ikke støtter denne, så blir oppløsningen for stor for skjermen slik at du må flytte rundt på skjermen med musa.

Spill / Filmer

Med oppgitt responstid på 12ms er denne skjermen en av de raskeste på markedet per dags dato og det er jo ingen tvil om at skjermen får en del ”Gamer” tilhengere.

Jeg satt i gang litt spilling med noen ganske heftige FPS spill for å se om jeg kunne oppdage ghosting på skjermen.

Unreal Tournament 2004 og Battlefield Vietnam var spillene som gikk gjennom min test prosess og jeg kan ikke si jeg la merke til etterslep. Det er først når du virkelig følger ekstra godt med at du kan se en anelse treghet, men dette er så lite at jeg tviler på at du har gjort et bomkjøp bare pga det.

thumbnail_battlefield.pngthumbnail_ut2k4.png

På filmfronten tok jeg fram Seabiscuit dvd’en og fant fram en av hesteløps scenene der, hvor det er fin natur og sterke farger. Det var akkurat som å se en ny film!

Fargene er utrolig sterke og jeg gleder meg virkelig til å bruke mange timer foran denne skjermen.

thumbnail_seabiscuit.png

Jeg har en egen liten test metode for å se etterslep på LCD, og denne funker alltid.

Da rett og slett å åpne Min Datamaskin (sett da at du bruker Windows) og flytt dette vinduet i et passe fort tempo fra et hjørne til et annet. Da kan du lett se etterslep, men dette er fordi at det tar lengre tid for pixlene å oppdatere fra hvit til svart enn fra grønn til mørkeblå. Derfor vil du kanskje ikke merke etterslep i det hele tatt i spill, men det er faktisk etterslep. Dette er ikke noe å bry seg om i det hele tatt. Bare et tips til dere hvis dere vil se hva etterslep er.

Siste ord

Ja da var det kommet til slutten av denne omtalen da.

Som sagt er det litt synd jeg ikke har noe annet enn den gamle CRT skjermen min å sammenligne med, men slikt er det bare. Jeg er kjempefornøyd med skjermen og mener den passer like godt fra film og spill til vanlig kontorbruk.

Den har en anelse etterslep, men da skal du virkelig se etter!

Skjermen jeg fikk i posten hadde ingen døde pixler på seg og det synes jeg er utrolig bra. Samsung har vel fortsatt ”10 døde pixler så kan du bytte skjerm” garantien og denne er litt høy syns jeg. Er det ting du lurer på ang. Skjermen eller vil at jeg skal teste ut så er det bare å si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gud bedre, dette var drit bra!!

Bøyer meg i støvet for en sinnsykt bra test :D

Men hvordan er denne i dagslys?

Skjermen er veldig lyssterk og behagelig å se på.

Akkurat her jeg har skjermen nå er det litt mørkt, men jeg skal prøve å simulere litt dagslys her :p

Legger opp noen nye bilder fra InGame, da disse ikke ble bra i det hele tatt så jeg.

Irrterer meg at kameraet mitt er så følsomt ovenfor lys og siden skjermen lyser ganske kraftig på full brightness så området rundt blir beksvart :)

Låner en lampe av naboen senere.

Endret av atticus
Lenke til kommentar

Nå ble jeg enda mer i tvil om jeg skal velge NEC1760NX eller Samsung 172X :hmm:

Har du forresten noe som helst å utsette på fargekvaliteten? Er svart 100% svart osv? Er det forresten noen som har prøvd begge skjermene og har muligheten til å gi meg en annbefaling?

Btw, imponerende godt gjennomført test!

Lenke til kommentar

TJ:

Nå har jeg sittet på denne skjermen i en uke, så nå har jeg fått litt mer inntrykk av skjermen :)

Fargekvaliteten er det ikke noe å si på, men jeg kan spore litt gjennomlys på svart fargen på høyre siden av skjermen. Det er ikke noe irriterende, men jeg ser jo lett at tilogmed min gamle CRT er litt bedre på svart fargen.

Men igjen så ser jeg farger jeg ikke så på CRT'en min (Merk: Det er veldig gammel den CRT'en).

Jeg tror oyvind_dahle har testet NEC'en, men han har igjen ikke testet 172X såvidt jeg vet :p.

Det er litt vanskelig å si "Denne skjermen er mye bedre enn xxx etc", når jeg ikke har prøvd noen andre LCD'er ennå. Kanskje denne skjermen egentlig er dårlig sammenlignet med andre skjermen, noe jeg tviler på, da Samsung er kjent for å produsere kvalitets skjermer.

Får se om den finns noen tester som sammenligner 172X og NEC1760NX.

Lenke til kommentar

Takk for svar atticus. Egentlig så tror jeg ikke det spiller særlig stor rolle hvilken av disse to skjermene jeg velger, siden begge ser ut til å være noen juveler (som Øyvind pleier å si det ;) )

Jeg må vel google meg rundt litt på nettet får å skaffe de oppplysningene jeg trenger for å klare å bestemme meg.

EDIT: Skriveleif

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...