Gå til innhold

Kunstnerlønn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men pointet er at det går. Får de store problemer kan da kunstnere som negere og asylsøkere og ungdom, gå med avisen f.eks?

Nei, Opera er ikke bortkastet. Dog mener jeg at når den er ferdig bygget, bør den eies av et AS som skal være brukerfinansiert.

så du mener altså at våres skattepenger skal finansiere et operabygg, som så skal overtaes av et aksjeselskap som da vil få alle inntektene selv?

Lenke til kommentar
Men pointet er at det går. Får de store problemer kan da kunstnere som negere og asylsøkere og ungdom, gå med avisen f.eks?

gjelder ikke dette alle som ikke har jobb/inntekt?

Ser ikke hva negere har med dette å gjøre, har asylsøkere fått arbeidstillatelse, og mange ungdom går med avisen allerede.

Lenke til kommentar

Kunst er viktig, men etter min mening må det være vakker kunst. Jeg støtter gjerne flotte malerier, skulpturer o.l som er til glede for allmennheten med noen skattekroner, men endel moderne kunst kan jeg styre meg for. Når folk stiller ut en hvit plate med en prislapp på 50.000 kr. blir jeg rett og slett provosert.

Jeg tror pene omgivelser gir oss bedre humør og kanskje litt økt livskvalitet. Å støtte kunstnere som gleder andre med kunsten sin er jeg med på.

Jeg er ikke veldig glad i Opera selv, men støtter dette fordi jeg mener at en hovedstad bør kunne tilby opera for de av innbyggerne som er interessert i dette. De som benytter operaen bør nok være med på å betale ved at endel av billettprisen går til finansiering av bygget.

Lenke til kommentar

Hvis en kunstner ikke klarer å holde liv i seg ved å selge malerier med to streker og en flekk for 15000,- kan han jammen finne noe annet å gjøre.

Min filosofi er at alle bør bidra til fellesskapet. Man skal i hvert fall ikke ta fra fellesskapet uten å gi det noe igjen...

Lenke til kommentar
Jeg er ikke veldig glad i Opera selv, men støtter dette fordi jeg mener at en hovedstad bør kunne tilby opera for de av innbyggerne som er interessert i dette. De som benytter operaen bør nok være med på å betale ved at endel av billettprisen går til finansiering av bygget.

Hvorfor må en hovedstad tilby ett overdådig operabygg? Oslo har en operascene allerede.

Men til saken, jeg er imot kunstnerlønn slik den er i dag. Ingen er vel så sær at de ikke klarer å jobbe noen timer per dag og lage kunst på fritiden? Jeg mener kunstnere kan få en kortere arbeidsdag enn folk flest og heller få kunstnerlønn som kompanserer for "mistet arbeidstid" om det er nødvendig. Om 6-timers dagen blir innført så tror jeg enhver kunstner kan jobbe en hel arbeidsdag og alikevel ha overskudd til kunsten.

Lenke til kommentar

Det er så godt som umulig å tjene penger på kunst i dag...

Det aller meste av hva som omsettes er jo gamle malerier osv (målt i verdi)

Uansett... de som regnes som de skikkelig store kunstnerene i dag solgte jo ikke en dritt når de levde og døde fattig. Vi kan da i allefall gi dagens kunstnere mulighet til å kjøpe seg litt brød og maling, eller er det for mye forlangt?

Lenke til kommentar
Er det riktig å holde liv i (økonomisk) mislykkete kunstnere?

Tja, mye bråk kunne vært unngått dersom f.eks. Tyskland hadde dette i 1920 og 30 årene ;)

:thumbup:

Må bare henge meg på. Den var helt sjæriff altså. :green:

Snakker vi en verdig kandidat til gullkorn-avdelinga?

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Alle liker forskjellige ting, noen liker opra, noen liker landskapsbilder, noen liker moderne kunst, noen liker satankunst. Man kan ikke definere hva som er god kunst eller ikke selv om mye moderne kunst er helt latterlig.

Når det er så få som får kunsterlønn synes jeg vi har råd til å spandere på oss det her. Bedre det enn at de måtte ha blitt private og bli tvunget til å ha en Carlsberg logo nederst i hjørnet ved siden av navnet

Lenke til kommentar

Greit nok at ikke alle liker opera, men det nye operahuset vil da ikke bare romme operaer. Ogsaa konserter med spennende artister og diverse musikaler (for dem som liker det) vil ogsaa finne veien der. Saa alt i alt vil nok operahuset bringe enda mer mangfold til hovedstadens kulturliv. Uansett er det litt seint aa klage paa at det blir brukt saa og saa mange milliarder, naar de allerede er blitt innvilget av stortinget.

Endret av Pdisch
Lenke til kommentar

Jeg digger opera, syntes staten kunne gitt det en god del i støtte. På den måten kunne de perfiksjonert seg. De kunne delt det til alle gratis. Det kunne blitt perfiksjonert slik at alle ville brukt den.

Det er kanskje ikke lovelig, det å gi statelig støtte til Opera. På den måten ville jo de fått et veldig bra gode de andre ikke får.

Opera er og blir den besta nettleseren, raskt og brukervennelig. Syntes staten kunne gitt dem litt støtte, de er jo norske.

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...