Gå til innhold

Kunstnerlønn

Anbefalte innlegg

Er dette et nødvendig gode/utgift for at Norge skal berikes av kunst i fremtiden? Er det riktig å holde liv i (økonomisk) mislykkete kunstnere?

Skal rettighetene være like for en mislykket kunstner som for en mislykket gründer?

Bør man bytte ut kunstnerlønenn med et kunsterstipend, som kan gies til unge, LOVENDE kunstnere?

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja eg vil tru det. Problemet med kunstnera er at dei ofte ikkje blir kjende før etter sin død, derfor etterlater dei sin kunst verdiar til nestegenerasjon utan og sjølv få nyte godt av det. Er sjølv veldig lite opptatt av kunst. Det må i alle fall kunne brukast til noke visst det skal ha noke verdi meiner eg.

Lenke til kommentar
Kunst er oppskrytt, skal vi apsolutt betale noken for å lage kunst så må vi passe på at det er dyktige kunstnere i alle fall.

Kunst er jo kunst uansett.

Det kommer kun ann på øyet som ser om det er vakkert eller ikke.

Men markedsverdien av en kunstner... Synes mange nok det er fint, er det jo ikke noe problem!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Det er bare 625 personer som får statlig kunstnerlønn i Norge pr. i dag, så en stor utgiftspost er det nok ikke. :) Skulle da mene at vi har et stipendsystem også. Jeg er intet kulturmenneske, men mener at kunst ikke burde måles i markesverdi. Det er det nok ting som måles i allerede. Må alt og alle ha en markedsverdi?

Lenke til kommentar
Mangfold er bra, men hvis ingen kjøper kunsten til en kunstner, kan det komme av at den ikke er interresant nok eller spessiell nok?

Det er forskjell på at menge og på at noen kjøper junsten.

Det skal faktisk en god del til for at man skal klare å livnære seg på bare kunst, uansett hvor populær man er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...