Gå til innhold

Reinstallere Windows XP Codecs


Anbefalte innlegg

Prøvde å installere en codec pakke (husker ikke navnet, da jeg prøvde en del forskjellige) for å spille av en film jeg lastet ned. Det stod at pakken skulle støtte det G-Spot sa jeg trengte, men dengang ei. Så jeg avinstallerte pakken og denne presterte å ta med seg samtlige av windows sine standard codecs (de som ligger i windows xp på en ny installasjon). Jeg prøvde selvsagt å reinstallere codecpakken, men de kom ikke tilbake av den grunn.

 

Jeg fant en annen pakke på 50 mb som støtter alt mellom himmel og jord, og ville spille filen jeg lastet ned. Problemet er at jeg nå sittet med et system som kan spille samtlige av verdens bisarre codecs (151 fungerende video codecs, i følge g-spot) men ikke standard windows audio.

 

Windows' video-codecs ble installert med den nye pakken. Det jeg trenger er altså en måte å reinstallere windows xp sine standard audio-codecs. Jeg har prøvet, uten hell, å lete etter hjelp på google. Det kan da vel ikke være vanskeligere enn å finne ut hva de heter og pakke dem opp fra cden?

 

 

..hjelp? :cry:

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har deaktivert system restore

har ikke prøvet repair installation enda

 

tror nemlig kanskje at jeg har funnet kilden til problemet

 

har kjørt g-spot på en nyinstallert maskin og sammenliknet med denne

begge maskinene har windows media player 9 installert

begge maskinene bruker samme lydcodec, som jeg på en eller annen måte har klart å stappe inn igjen

på video codec, derimot, viser maskinen som ikke kan spille filen en merkelig sak:

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------

DSH 4CC WMV3

DSH Friendly Name Microsoft Windows Media Video 9

DSH Driver or Wrapper C:\WINDOWS\system32\qcap.dll

DSH DirectShow CLSID CLSID_AVICo {D76E2820-1563-11CF-AC98-00AA004C0FA9}

FIL File Description Windows Media Video 9 VCM

FIL Company Name Microsoft Corporation

FIL File Version 9.0.1.0369

FIL Internal Name wmv9vcm

FIL Legal Copyright © Microsoft Corporation. All rights reserved.

FIL Original Filename wmv9vcm

FIL Product Name Windows Media Video 9 VCM

FIL Product Version 9.0.1.0369

VFW Name MS-WMV9

VFW Driver File C:\WINDOWS\System32\wmv9vcm.dll

VFW Description Microsoft Windows Media Video 9

--------------------------------------------------------------------------------------

 

denne codecen er installert i tillegg til den som faktisk kan spille av filen, og jeg mistenker at denne har første prioritet. når codecen er registrert og installert og alt mulig kræsjer media player ved forsøk på avspilling.

 

hvordan kan jeg fjerne denne codecen fra systemet?

har prøvet å avregistrere filene med regsvr32, men da sier gspot bare at codecen ikke er registrert, og media player prøver ikke en gang å bruke den andre, før den sier at filen ikke kan spilles.

 

har også prøvet å avregistrer OG slette filene, men da får jeg bare feilmelding både om at den ikke er registrert og om manglende filer

 

finnes det ikke et hendig lite program som kan fjerne codecs?

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...