Gå til innhold

Overklokke P4 2,8 GHz Prescott

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe dette, og som dere kanskje ser har jeg valgt PC4000 minne.

Disse kjører på 500MHz, og med det vil jeg ha FSB-en opp til 1GHz.

(Riktig så langt? ;) )

Regnestykket for hva CPU-en blir på da er følgende:

2800 / 8 * 10 = 3500

Altså 3,5 GHz.

Går dette bra?

Jeg har snakket med en fyr som sier at jeg vil klare dette fint, selv med viften jeg får med prosessoren.

Går dette greit? :hmm:

Endret av marcen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får neppe stilit inn fsb'n på 1ghz....

En P4 2.8ghz prescott eller P4c og P4e CPU'r har en FSB på 200 som betyr at de er effektive på 800mhz altså 200x4 = 800. Du mente kanskje at du måtte få fsb opp til Effektive 1000mhz... det betyr at du må ha fsb på 250mhz for å klare 3.5ghz altså en P4 2.8ghz sin multiplayer er på 14x det vil si at du får 3500mhz på cpu når du har fsb på 250mhz 14x250 = 3500mhz

Veldig liten sansynlighet for at du klarer det med boxed kjøler'n den sliter med å holde CPU'n kald på standar hastighet.... En Prescott utvikler mye mer varme enn en vanlig P4 så ikke forvent at du klarer 3.5ghz! kanskje du klarer det med vannkjøling...

hjalp det litt?

mvh. troy

Lenke til kommentar

du får neppe stilit inn fsb'n på 1ghz....

En P4 2.8ghz prescott eller P4c og P4e CPU'r har en FSB på 200 som betyr at de er effektive på 800mhz altså 200x4 = 800. Du mente kanskje at du måtte få fsb opp til Effektive 1000mhz... det betyr at du må ha fsb på 250mhz for å klare 3.5ghz altså en P4 2.8ghz sin multiplayer er på 14x det vil si at du får 3500mhz på cpu når du har fsb på 250mhz 14x250 = 3500mhz

PC4000 = DDR500 = 250mhz, du vil klare 3.5ghz med disse på standar hastighet, men cpu'n vil neppe klare det

Veldig liten sansynlighet for at du klarer det med boxed kjøler'n den sliter med å holde CPU'n kald på standar hastighet.... En Prescott utvikler mye mer varme enn en vanlig P4 så ikke forvent at du klarer 3.5ghz! kanskje du klarer det med vannkjøling...

hjalp det litt?

mvh. troy

edit: glemte å skrive om minnet

Endret av Troy Henrik
Lenke til kommentar

Hmmm...

Se på CPU kjøleren jeg har valgt (link)

Den skal visst være bra...

Hvor langt opp tror du jeg kommer?

Hvor langt tror du jeg ville ha komt med en Northwood eller en annen med 512kb cache?

Endret av marcen
Lenke til kommentar

linken funker ikke / siden er til oppdatering...

Hvis du ikke velger en prescott 2.8ghz ville jeg ha valgt en P4c Northwood 3.0ghz eller en 3.2ghz...

med luft kjøling på en 3.0ghz ville du ha kommet garantert over 3.4ghz og kanskje over 3.6ghz med kun luft, jeg kan ikke si noe sikkert for dette av henger at du er heldig med hvordan cpu'n din er... Mange klokker bra andre klokker ikke fult så bra. Men du får den nesten 100% sikkert over 3.4ghz, men da må du igjen ha litt flax.

Å klokke en 2.8ghz til 3.5ghz er 700mhz som er forholdsvis mye. Men det er mulig hvis du får en bra cpu, mange har fått det og klart 3.5ghz, mens andre har ikke fått en fult så bra og klarer "ikke mer" enn 3.3/3.2ghz.

En kammerat av meg har en 3.2ghz den kjører nå på 4ghz men det er med vannkjøling, uten så klarte han 3.8ghz med Boxed kjølern.... 600mhz klokk med boxed kjøler er veldig bra, hvis du er heldig kan du også få en så bra CPU når du kjøper. Som du skjønner dette avhenger av FLAX.

Forskjellen mellom en prescott og en northwood er ihovedsak dette:

Prescott har 1mb cache, northwood 512kb cache

Prescott er dårligere i spill/3dmark's, og noen andre tester. Men bedre i noen andre litt irrelevante tester hvis du er en gamer er den bedre enn en northwood

Prescott utvikler mere varme, over 100watt @ max load (har jeg hørt). Northwood ligger på mindre enn 80watt.

Siden du ikke sier hva du skal bruke datan din til så tipper jeg at du skal game, derfor er det et smartere valg å ta en P4c isteden for en P4e prescott.

Jeg vil anbefale 2stk. veldig bra kjøle ribber og evt. vifte til.

denne her

eller denne

og

denne vifta

eller denne hvis du liker støy

sist nevnte vifte er veldig bra, men det tilsvarer støyet.

Hvis du har en vifte styring itillegg og kjører denne på 7v (altså lavest) så bråker den akseptabelt og dytter fortsatt veldig mye luft.

Mvh Troy :w00t:

Endret av Troy Henrik
Lenke til kommentar

Hvis du er en gamer så syns jeg du bør ta en northwood. Men du bestemmer selv :w00t:

men hvis du velger vannkjøling så er det egentlig samme hva du velger av CPU, men en northwood yter fortsatt best hvis du er en gamer:yes:

MIST tsunami er et kjempe bra sett, overklokking.no har jo tatt en test av det.

Det bråker lite, og kjøler bra.

Water chill er også til å anbefale mange som er fornøyd med det :thumbs:

som du får kjøpt ifra komplett, et vanlig water chill koster 200kr mer enn mist tsunami og da får du blokker til grafikkort, chipsett og CPU

Water chill antarctica er det samme settet men med en bedre CPU blokk, men har hørt om folk som sliter med lekasje når dem velger det settet, men dette er vel bare bruker feil. Når du kutter slangene til et vannkjølingsett så er det viktig at du kutter rett ned og ikke har noen som helst vinkel på slagen.

dette er to kvalitets sett:

Water chill

water chill antarctica

jeg så på hva du har og hva du skal kjøpe nå, de fleste vannkjølings kittene krever 120mm vifte plasser og i det kabinettet er bare 80mm, dette betyr at du må kutte og skjære, og i plexiglass er det veldig vanskelig.

og siden du ikke skal kjøpe nytt gfx så er det ikke noe poeng å kjøpe et vannkjølings sett til over 2000kr, så kjøp deg heller et nytt grafikk kort, et sapphire 9800pro lite-retail... så vil du få mye for penga, og kjøp deg luft kjøling til Northwood'n, så vil du bli veldig fornøyd, selv om det vil støye litt (men igjen det gjør vannkjøling også)

Mvh Troy :yes:

Endret av Troy Henrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...