ilpostino Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 jeg vet at det er mulig å lese infor fra url'en i asp (request.querystring), men hvordan gjøres dette i php?? prøvd å se etter i boken jeg har om php (beginning php) meg har ikke funnet ut av hvordan dette gjøres i php. noen som kan hjelpe meg meg dette? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 27. mars 2002 Del Skrevet 27. mars 2002 Om du meiner variablar som Code: index.php?text=blablabla&name=URL vil du her få to variablar i PHP-skriptet index.php, kalla $text og $name, med henholdsvis verdiane "blablabla" og "URL". Du kan legge til fleire ved å sette til "&variabel-navn=variabel-verdi". mvh., Vegard Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2002 men hvordanhenter jeg ut disse verdiene? hvis jeg har en side med url'en: index.php?text=blahblah&name=URL hvordan får jeg hentet ut blahblah fra den første stringen (text=blahblah) og URL fra den andre? har tenkt å gjøre det slik at en php-fil skriver ut en side avgengig av hva som er i url'en. som feks: if(text=blahblah) { echo etellerannet; } else() { echo noe annet } det er jo selvfølgelig mulig å dele disse stringene pga liktegnet (=) men først må jeg klare å hente ut hele greit fra url'en..... [ Denne Melding var redigert av: ilpostino på 2002-03-27 23:41 ] Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2002 fant ut av det. må bruke $HTTP_POST_VARS Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Sjekk dette. Om URLen blir "index.php?text=blablabla", så har du ein variabel som heiter $text, som inneheld "blablabla". For å visa innholdet, ville du brukt Code: echo "Følgende tekst ble sendt inn via parameter: $textn"; mvh., Vegard Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2002 men $text henter vel ikke ut blablah ut av seg selv ?? Lenke til kommentar
kyrree Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 når en bruker td index.php?valg=ok så setter denne strengen variabelen valg = ok $valg er da = "ok" håper dette hjelper deg litt :smile: Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Quote: On 2002-03-27 23:39, ilpostino skrev:men hvordanhenter jeg ut disse verdiene?hvis jeg har en side med url'en: index.php?text=blahblah&name=URLhvordan får jeg hentet ut blahblah fra den første stringen (text=blahblah) og URL fra den andre?har tenkt å gjøre det slik at en php-fil skriver ut en side avgengig av hva som er i url'en. som feks:if(text=blahblah) { echo etellerannet;}else() { echo noe annet}det er jo selvfølgelig mulig å dele disse stringene pga liktegnet (=) men først må jeg klare å hente ut hele greit fra url'en.....<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ilpostino på 2002-03-27 23:41 ]</font> husk to likhetstegn i spørringer og husk gåseøynene: if(text=="blahblah") { echo etellerannet; } else() { echo noe annet } Variabelen som du putter inn i siden. f. eks. index.php?text=hei blir automatisk gjort til en tilgjengelig variabel i scriptet ditt. f.eks. echo $text //hei Lenke til kommentar
Razul Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Quote: On 2002-04-03 12:34, ddd-king skrev:Variabelen som du putter inn i siden. f. eks. index.php?text=heiblir automatisk gjort til en tilgjengelig variabel i scriptet ditt.f.eks. echo $text //hei Det gjør den ikke i PHP 4.1.2. Noen som veit hvorfor? Noe jeg må stille inn manuelt? Lenke til kommentar
alexholm Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Quote: On 2002-04-04 10:15, Razul skrev: Quote: On 2002-04-03 12:34, ddd-king skrev: Variabelen som du putter inn i siden. f. eks. index.php?text=hei blir automatisk gjort til en tilgjengelig variabel i scriptet ditt. f.eks. echo $text //hei Det gjør den ikke i PHP 4.1.2. Noen som veit hvorfor? Noe jeg må stille inn manuelt? Hmm det var da rart, har 4.1.2 (windows) og index.php?text=hei blir da $text her.. mulig register_globals er skrudd av i php.ini? Mvh Alexander L Holm Lenke til kommentar
Razul Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Jepp, den var satt til off. Det stod også i fila mi at i neste versjon av PHP skulle det ikke være mulighet til å slå den på. Betyr at jeg kanskje må begynne å bruke HTTP_POST_VARS heretter. Vel, det er jo helt klart en fordel for sikkerheten da. Da blir jo snart PHP like sikkert som ASP. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. april 2002 Forfatter Del Skrevet 5. april 2002 har jeg bare kommet halveis i en 1100-siders bok i asp, men jeg vil si at php virker lettere å programmere. dette med hensyn i å opprette variabler og knytte verdier til disse, arrays, loops +++ php støtter kryptering, noe ikke asp gjør. dermed vil jeg påstå at php også er sikrere. (Ved kryptering i php brukes crypt()) jeg har nettop lastet opp en ny hjemmeside som er laget helt og holdent i php. adressen er http://www.ilpostino.no Lenke til kommentar
christt Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Du må vel ha en SSL hvis kryptering skal ha noe for seg... Samme om du bruker ASP eller PHP... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 jo'a....bør vel bruke ssl eller ipsec hvis det skal ha noe for seg, men hvis du feks skal bruke passord eller annet på din hjemmeside hvor du ønsker å kryptere er det jo bedre å bruke crypt() enn å innstalere ssl eller ipsec... Lenke til kommentar
christt Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: On 2002-04-15 13:29, ilpostino skrev:jo'a....bør vel bruke ssl eller ipsec hvis det skal ha noe for seg, men hvis du feks skal bruke passord eller annet på din hjemmeside hvor du ønsker å kryptere er det jo bedre å bruke crypt() enn å innstalere ssl eller ipsec... Hva hjelper det da? Passordoverføringen er jo ukryptert uansett mellom klient og server så lenge du ikke bruker SSL eller noe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå