Gå til innhold

Varm cpu, hjelp!

fflex

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat montert ny vifte og smørt på goop og alt....men temp ligger nå på 57 grader idle, hmm....

Kan det være noen spesielle grunner til det? Jeg har tatt et tynt lag på kjernen...

Kan det feile cpu noe?

noen som har noen forslag?

har forresten MSI k7n2g (nforce2) Hk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
palomino ja. jeg setter jo på kjølernen på riktig måte...hva mer kan man gjøre holdt jeg på å si?

Det er skikkelig irriterende egentlig, broren min har xp2000 og den kommer på maks 50 grader...

Du må nok slite med litt høyere temp. med Palomino enn T-bred, ca.10-12C.

Men det er ikke farlig før tempen kommer over 80C

Lenke til kommentar

50 til 60 grader er helt ok så lenge du ikke ønsker å overklokke cpu. Jeg regner med at rom temp = ca 20C.

Hvilken cpu kjøler er det? Husk at selv om det står at den er beregnet til for eksempel xp 3200+ så betyr det ikke at du skal få lave temps med den, det betyr bare at kjøleegenskapene er tilstrekkelig for at en xp3200+ ikke går i dass.

edit: Leste topic og så at du har en volcano 9. Se om du har koblet den riktig og at du har hatt på et veldig tynt lag med kjølepasta. Hvis du har montert kjøleren feil kan du ha skadet kjernen og da fyker temperaturene i været, eneste måte å sjekke dette på er enten fysisk eller ved å prime og se om den er meget ustabil.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har nøyaktig samme cpu og kjøler i en av "ekstra"-maskinene mine. Ligger på 56-57c idle den også. Jeg var litt desperat i begynnelsen med denne temperaturen, men har vel slått meg til ro med at den er helt ok.

Edit: ser nå at du får denne temperaturen med vifta på høyeste hastighet... det var litt merkelig, ja. Jeg har den tempen med vifta på Low.

Prøv oppdatering av bios og/eller andre programmer, f.eks AIDA32 og sjekk temperaturen med dette. Det er ikke 100% sikkert at de tallene du har er korrekte.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Hadde samme cpu selv med Palomino kjerne. Med Glacialtech Igloo 2500 lå jeg på 42 grader idle og 60 grader full load (Prime95). Med en dårligere Igloo 2320 lå jeg på 58 grader idle og opp mot 80 grader med full load.

Synes temperaturen din er for høy med en slik kjøler. Hvis alt er riktig montert og kabinett-temp er under kontroll må Volcano 9 være kraftig oppskrytt.

Lenke til kommentar

Volcano serien = hørselvern.

Nei zalman har noen gode kjølere der ute, finnes en til ca 450 kr som er så godt som lydløs. Litt vanskelig å installere (bruker di fire hullene rundt cpu) men bråker ingenting og kjøler bedre enn di fleste andre kjølere. Anbefales :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du har montert kjøleren feil kan du ha skadet kjernen og da fyker temperaturene i været, eneste måte å sjekke dette på er enten fysisk eller ved å prime og se om den er meget ustabil.

Ville ikke cpu gått helt i dass hvis man skader kjernen?

Min cpu ligger på 56c idle med tt volcano 11+ :cry:

Lenke til kommentar
Hvis du har montert kjøleren feil kan du ha skadet kjernen og da fyker temperaturene i været, eneste måte å sjekke dette på er enten fysisk eller ved å prime og se om den er meget ustabil.

Ville ikke cpu gått helt i dass hvis man skader kjernen?

Min cpu ligger på 56c idle med tt volcano 11+ :cry:

Ikke altid, om man skader kjernen så kan temperaturene øke drastisk og ustabilitet blir et faktum. Har sett et par stykker amd som har vært utsatt for litt ekstra belastning og temperaturene har vært godt over det som er normalt.

Men normen er selvsagt at cpu går rett i dass.

Snodig at biosen skulle vise såpass mye i feil :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ikke altid, om man skader kjernen så kan temperaturene øke drastisk og ustabilitet blir et faktum. Har sett et par stykker amd som har vært utsatt for litt ekstra belastning og temperaturene har vært godt over det som er normalt.

Men normen er selvsagt at cpu går rett i dass.

Snodig at biosen skulle vise såpass mye i feil  :dontgetit:

Så det kan være noe galt med min xp 2800+ da den ligger på 56c idle ,ed 2% cpu load med tt volcano 11+ på 3500 rpm. Kjenner flere som har den cpu, og de har ikke temperaturer som er i nerheten av min engang. En kompis av meg sin ligger på 38c idle med en boxed vifte på 2200 prm.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...