Gå til innhold

Problemer med 5V-railen på K8NNXP?

escariot

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har nå hatt a64 3200+, og GB K8NNXP en stund. Noe jeg har lagt merke til (som for meg er litt skremmende) er at 5V ikke er i nærheten av 5V - mer nøyaktig flytende mellom 2.8-4.8V, og den ligger mest ved ca. 3.8V. DPS-tingen (som tilfører 3 ekstra faser til HK) får jeg ikke brukt, siden den fører til at maskinen min ikke slår seg av, samt at maskinen (etter å ha blitt slått av fysisk) booter vilkårlig på bios F9, F11 og F12.

Strømforsyningen min er en Antec Truepower 430W som jo egentlig kun skal tillate +/- 3% endring, noe den ikke virker å gjøre. På min forrige PC (Intel P4 2.4, ASUS P4S8X-X hk) stemte +/- 3% endring.

Det jeg lurer på er om dette kan være skadelig, og i såfall for hva. Burde jeg sende hele kortet inn (har ikke lyst til å være uten data...)? Ellers er maskina helt eksemplarisk, og har fått overklokket den til 236x10 1:1 og kjørt 3dmark01 og 03, Prime95 kutta etter 4 min... (LDT satt fra 3->2.5X)

Håper dere har noen tanker om dette!

På forhånd takk,

mvh

Escariot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du setter i den DPS saken for ekstra strøm til hovedkortet blir nok 5V stabil, det problemet med at maskinen starter når du slår han av er ikke verre en at du da bare holder fingern på "start" knappen så slår du den jo av , hadde samme problemet på et slikt kort og vil tro det er noe i bios som forhåpentligvis kan fikse s med en biosoppdatering .

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar!

Men, problemet strekker seg litt lenger enn som så (og så vidt jeg husker var 5V like ustabil med DPS installert, men jeg kan jo selvsagt huske feil.. får prøve når jeg kommer hjem igjen) fordi etter at jeg har slått av med av-knappen på kabinett skjer en eller flere av følgende:

-bios booter opp enten som f9,f11 eller f12 (#random funksjon?)

-all informasjon med unntak av LDT endringer og DRAM speed (auto,200,166) blir satt tilbake til standardinnstillinger (gjelder fsb/htt, vcore, minne latency osv..)

Dette fører egentlig til at all klokking er som millionene i lotto, i banken når man ser på, men når du slo av tv'n sitter man igjen med 50kr

Og hvilke komponenter bruker egentlig 5v?

Escariot

Lenke til kommentar

Takker for svar Hårek!

Aner ikke om DPS har noen som helst innvirkning på 5V'ern, men det skader vel ikke å prøve igjen. Tror ikke det skal være PSU som er på Hardangervidda, da målinger på mitt forrige system viste disse godt innenfor normalen.

En annen ting (som jeg kom på nå) er at når jeg overstiger 224x10 med 1.55vCore, så viser på FanSpeed (eller hva nå det programmet het igjen) AIDA32 og CPU-Z alle 1.647. Mulig all monitoring er fullstendig tullerusk, eller så har mitt hovedkort en tendens til å stille seg selv etter forholdene.

Leste på microplex at 5V styrer følgende:

Brukes til elektronikken og i en viss grad til motorer.

Tja.. hvilken elektronikk?

Multimeter, da må jeg vente til jeg drar hjem til påska.. broder'n har, men jeg tviler på at han gidder å sette seg i bilen å rase rundt i 2.5 time bare for å titte på 5V min.. Og vet ikke om jeg gidder å dra med meg hele data-sulamitten på toget (hvorfor solgte jeg bilen?? og til underpris?)

Tror jeg foreløpig bare setter min lit til den allmektige gud, og erklærer herved Jihad mot min egen 5V.. håper det skremmer den på plass!

Escariot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...