Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netopia Ruter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om den har DMS. Men problemet er at Netopia-ruteren er satt opp til å sperre alt av innkommende koblinger. Hvordan slår jeg av dette? Jeg har tenkt til å starte en FTP-server, og trenger hjelp til det.

Lenke til kommentar

Har samme Router fra ngt.

Du må telnet'e (skriv telnet 10.0.0.1 i dospromt) routeren din og du må ha user og password for å komme inn i den. Har samme problemet selv, må vel ringe til ngt og vente i en time for å snakke med dem for å få det.

Eller er det et default user/pass på disse Netopia routerene?? Om noen vet så fortell da vel..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-28 14:29, Henning82 skrev:

Har den en DMS funksjon? Legger du inn IP'en til den maskina du vil skal gå forbi brannmuren, vil trafikken gå forbi brannmuren.

- Men kanskje du kan konfigurere brannmuren til å slippe forbi den trafikken (og bare den) du vil?

Heter det ikke DMZ? *pirke*

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-28 21:33, rogerDAT skrev:

Bare et lite spm til denne netopia routeren. Er dette router fra ngt eller. Vet at de har begynt med netopia routere. Tenker på å bytte pga det kunne vært greit å har hardware firewall.

Ja, det er en router fra NGT. Det er selvfølgelig veldig greit å ha en hardware firewall, men problemet er at hvis jeg ønsker å starte en FTP-server, så er det helt håpløst med Netopia-routeren, fordi den avviser all inkommende trafikk uansett! :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-29 05:39, FooKer skrev:

Har samme Router fra ngt.

Du må telnet'e (skriv telnet 10.0.0.1 i dospromt) routeren din og du må ha user og password for å komme inn i den. Har samme problemet selv, må vel ringe til ngt og vente i en time for å snakke med dem for å få det.

Har logget med på routeren med brukernavn "admin" og passord "noway", men problemet er at da kommer jeg inn på menyer som jeg ikke skjønner bæret av. Er det noen som vet hva slags endringer jeg må gjøre inne på menyen for at jeg skal kunne kjøre FTP-server og ICQ-phone, samt Netmeeting?

Er det noen som har Netopia router fra NGT og som har løst dette problemet? :eek:

Lenke til kommentar

NB! Jeg tar ikke noe ansvar for hvis du ødelegger konfigurasjonen på ruteren din. Jeg tok mine forhåndsregler ved å ta en backup av config-fila i ruteren over TFTP.

1. Start tftpro, som ligger i goodiestools på cd-rom plata.

2. Telnet inn til ruteren, velg så menyen:

Quick Menus... -> TFTP

3. Skriv inn IP'en på maskinen du kjører TFTP-serveren på i rubrikken "TFTP Server Name:"

4. Skriv inn et navn på config fila i "Config File Name:", f.eks ngt.config

5. Velg så "SEND CONFIG TO SERVER..."

Config fila skal nå ha havnet i C:TFTPboot, hvis du da ikke valgte en annen katalog :smile: Ta godt vare på den.

For å sette opp en intern server bak nat på Netopia ruteren, så må du først åpne for portene i brannveggen (filteret), så bruke en server liste til å forwarde portene til rett privat IP.

Filteret som er aktivert skal normalt hete NGT. Portene du må åpne blir da 20 - 21 for FTP. Et behjelpelig dokument kan du finne her:

http://www.netopia.com/en-us/support/techn...re/NQG_039.html

Så må du inn og endre serverlisten, slik at port 20 - 21 blir forwardet til rett ip bak ruteren. Greit nok beskrevet i dokumentet her:

http://www.netopia.com/en-us/support/techn...re/NQG_025.html

Ellers så står det mye bra om brannveggen i den noe rotete manualen, som også følger med på CD'en.

http://www.netopia.com/equipment/pdf/manua...4541_manual.pdf

Lenke til kommentar

On 2002-03-30 11:03, Mister skrev:

Ja, det er en router fra NGT. Det er selvfølgelig veldig greit å ha en hardware firewall, men problemet er at hvis jeg ønsker å starte en FTP-server, så er det helt håpløst med Netopia-routeren, fordi den avviser all inkommende trafikk uansett! :sad:

Er det umulig å sette opp firewall'en slik at den aksepterer innkommede trafikk? Hvis dette er tilfelle blir det nok utelukket å spørre ngt om å få byttet router. Får ta til takke med Cisco sin og heller kjøre software firewall bak.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-30 20:42, rogerDAT skrev:

Er det umulig å sette opp firewall'en slik at den aksepterer innkommede trafikk? Hvis dette er tilfelle blir det nok utelukket å spørre ngt om å få byttet router. Får ta til takke med Cisco sin og heller kjøre software firewall bak.

Det er ikke noe problem, les litt i manualen, og i denne technoten:

http://www.netopia.com/en-us/support/techn...re/NIR_052.html

I utgangspunktet så inneholder den oppsatte brannveggen regler som både spererrer og tillater noe trafikk.

Merk at reglene i hver liste (inngående og utgående) er uavhengige av hverandre :smile: Så den ene lista kan godt åpne for all uspesifisert trafikk, og den andre stenge som default. Er ingen regler spesifisert, så slipper ruteren all trafikk igjennom.

Hvis man har regler som kun åpner for trafikk, så vil alt som ikke er spesifisert bli sperret.

Har man regler som både sperrer og åpner for trafikk, så vil alt annet bli sperret.

Har man et sett med regler som kun sperrer for trafikk, så vil alt som ikke er spesifisert bli sluppet igjennom.

Lenke til kommentar

Leste det Zenit skrev om endring i både filter og serverliste.

Vi har et internt nettverk, og forsøker å sette opp en FTP-server på maskinen med adresse 10.0.0.3 Jeg snakket med NGT om akkurat dette, og fikk beskjed om at NAT(serverlisten) var det eneste man måtte instilles. Men har jo erfart at dette ikke var nok. Åpnet for port 20-21 og mappet disse mot riktige interne IP, men det var likevel umulig å komme inn på FTP-serveren som kjørte på denne maskinen.

Når jeg da leste din innlegg skjønte jeg litt mer. Var inne og så på linkene du gav. Men hva er egentlig forskjellene på instillingene man gjør i serverlisten, og instillingene man gjør i filteret ?

For meg ser dette ut som akkurat det samme: Altså port-nr, intern IP og public IP. Er det slik at denne infoen må legges inn begge steder ? (, og slik er det bare ?)

[ Denne Melding var redigert av: thotta på 2002-04-02 00:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-02 00:04, thotta skrev:

Vi har et internt nettverk, og forsøker å sette opp en FTP-server på maskinen med adresse 10.0.0.3 Jeg snakket med NGT om akkurat dette, og fikk beskjed om at NAT(serverlisten) var det eneste man måtte instilles. Men har jo erfart at dette ikke var nok. Åpnet for port 20-21 og mappet disse mot riktige interne IP, men det var likevel umulig å komme inn på FTP-serveren som kjørte på denne maskinen.

Når jeg da leste din innlegg skjønte jeg litt mer. Var inne og så på linkene du gav. Men hva er egentlig forskjellene på instillingene man gjør i serverlisten, og instillingene man gjør i filteret ?

For meg ser dette ut som akkurat det samme: Altså port-nr, intern IP og public IP. Er det slik at denne infoen må legges inn begge steder ? (, og slik er det bare ?)

Infoen må legges inn begge steder. Grunnen til det er at trafikken først går gjennom filteret, så blir den NAT'et. Kanskje i omvendt rekkefølge, men uansett :smile: Og det er NAT-delen som til syvende og sist forwarder portene.

Fordi standard-filteret (NGT) er satt opp med regler som tillater og sperrer for trafikk, så vil alt annet bli sperret. Ergo må porter man forwarder først åpnes i filteret, så legges til i serverlisten for å bli "forwardet".

I Serverlista: Velg Service FTP. Husk å la public IP stå som 0.0.0.0, den adressen vil automatisk referere til den eksterne IP'en, også hvis den skifter. Intern IP blir 10.0.0.3

I Filteret (for port 20):

Sett enabled til: Yes

Forward til: Yes

La source og dest. IP bli stående som 0.0.0.0

Protokoll TCP

Destination port compare: equal

Dest. port ID: 20

Lagre endringer, og opprett et filter for port 21.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...