Gå til innhold

Lillaskjær på bildene

Anbefalte innlegg

Etter den store utblåsningen på F-828-kameraet fikk jeg modellbesøk, og skulle ta masse bilder. Noen av disse ville jeg ta med vinduet og plantene som bakgrunn. Og etter å ha stillt hvitbalanse og lys, trodde jeg at dette ville gå bra uten de helt store feilene. men absolutt alle bildene ble kraftig ødelagt av dette KA-fenomenet. Ihvertfall de som hadde lyset direkte i "kontrast" mot kroppen. Har jeg et kamera som IKKE tåler motlys eller? Har lagt ut utsnitt av alle bildene jeg tok mot dette vinduet. Er det noe jeg kan gjøre for å redusere problemet? jeg mener, når jeg VIL ta bilder på den måten jeg har gjort her?

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Endret av F828
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fikse ganske mye i Photoshop.

Bruk adjustment layer - selective color, og demp magenta i de blå og magenta fargene. Omtrent som dette preset'et.

Legg til til et nytt adjustment layer - hue/saturation, velg magenta, og sett lightness til rundt -40.

For å få frem hudtoner, demp cyan også i selective color layeret, og kanskje legg til litt gult.

Eller noe sånn. Er litt fargeblind, og har ikke justert skjermen min, så det er mulig jeg bommer litt på fargene... :(

Rask test:

KA_04.jpg

Lenke til kommentar

Tuller du?

<pre>

<?xpacket begin='' id='W5M0MpCehiHzreSzNTczkc9d'?>

<?adobe-xap-filters esc="CR"?>

<x:xapmeta xmlns:x='adobe:ns:meta/' x:xaptk='XMP toolkit 2.8.2-33, framework 1.5'>

<rdf:RDF xmlns:rdf='http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#' xmlns:iX='http://ns.adobe.com/iX/1.0/'>

.........................

</pre>

Rareste EXIF jeg har sett på en stund.

Lenke til kommentar

Åååå, sorry. Det er EXIF-fila til Photoshop, så da skjønner jeg. den må åpnes i PS. Jeg skal legge ut en annen.

RED: EXIF-info til bilde No #05

Her er ihvertfall all infoen skulle jeg tro. Blir glad om noen finner ut (med sikkerhet) at jeg gjør noe alvorlig galt når jeg tar bildene her.

Make: SONY

Model: DSC-F828

Description:

Date modified: 26. mars 2004 12:25:22

Orientation: Top / left side

X-Resolution: 72/1

Y-Resolution: 72/1

Resolution unit: Inch

YCbCr-Positioning: 2

Date taken: 26. mars 2004 12:25:22

Date digitized: 26. mars 2004 12:25:22

Exposure time : 1/30

Exposure program: Aperture priority

Exposure mode: Auto

Exposure bias [EV]: 0,0

F-Number: F2,0

Focal length [mm]: 9

ISO value: 64

Max. aperture: F2

Flash: Fired

Metering mode: Spot

Light source: Unknown

White balance: Auto

Contrast: Normal

Saturation: Normal

Sharpness: Normal

Colour space: sRGB

File source: DSC

Custom rendered: Normal

Scene type:

Subject program: Standard

Image width: 2592

Image height: 1944

Components configuration: YCbCr

Average compression ratio: 4/1

EXIF version: 0220

FlashPix version: 0100

Makernote:

Compression: 6

X-Resolution: 72/1

Y-Resolution: 72/1

Resolution unit: Centimeter

JPEG offset: 2486

JPEG size: 15776

Index: R98

Version: 0100

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Blenderen spiller nok en stor rolle på f828 har jeg skjønt, så ja, høyere tall er nok veien å gå. Du har sikkert sett på div. tester, at ytterpunktene er "akilleshelen" for dette kameraet. Ser også at du har "Sharpnes" på normal, ville nok satt den på "Soft", for å ha bedre kontroll på justeringene i ettertid. (Å la Photoshop stå for skarping m.m. blir som regel mye bedre enn å overlate slikt til kameraet, for husk, at det ikke er "meningen" å få ferdige resultater rett fra kameraet.)

Edit:MLWirak;Du har vel litt erfaring med f828?(Ser i specs. at du har tilgang på det) Innspill her hadde vært velkomment...

Endret av egerstud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...