Gå til innhold

NTFS versjoner


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg formaterte en partisjon på windows XP med disk-management, og partition magic viser at det er NTFS versjon 3.1.

Formaterte en annen partisjon med win2000 med disk management, og partition magic viser NTFS versjon 3.0.

Formaterte en ny partisjon med partition magic v8.0 og det viser versjon 3.0.

På grunn av ulike versjoner kan ikke partisjonene "merges", så jeg prøvde å finne no info om det....

http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/ntfs/ver.htm så sier de at:

Apparently, there was also an earlier version of NTFS, called NTFS 1.0 or NTFS 3.1 (or so I believe), which was used on the first version of Windows NT: Windows NT 3.1.

De sier og at NTFS 1.1 er det samme som NTFS 4.0.

Og så sier de:

I then discuss the newest NTFS version, NTFS 5.0, which is an integral part of Windows 2000

Hvorfor formaterer XP med NTFS 3.1 og hvorfor formaterer win2k med NTFS 3.0.

Burde ikke de bruke NTFS 1.1/4.0 og hvor ble av NTFS 5.0?

 

Noen som har peiling?

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Q: Which version of NTFS is installed on my Windows XP system ?

A: The following versions are currently available:

 

NTFS v1.2 on Windows NT

NTFS v3.0 on Windows 2000

NTFS v3.1 on Windows XP

(fra http://www.ntfs.com/quest1.htm)

 

Mens på http://www.ntfs.com/ntfs_basics.htm finner jeg dette:

What's New in NTFS5 (Windows 2000)

 

Har lest på Microsoft sine sider at NT 3.1 og 3.5 hadde inkompatible versjoner av NTFS. Men noen oversikt over versjoner fant jeg ikke.

Virker som det er litt forvirring rundt disse versjonsnumrene, ja.

Lenke til kommentar

Vil det si at Win2k partisjon må være 3.0 og XP partisjon må være 3.1....?

Noen som vet hva som er "best" ?

Er det likegyldig hvilken versjon som er på en logiske partisjon når du bruker 2k eller XP?

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Råder til forsiktighet når det kommer til NTFS og PM. Skal du bruke Windows NT(uansett hvilken) er den integrerte diskformateringen den beste. Har brukt NTFS i flere år nå(siden winNT 4.0) og har kun dårlig erfaring med bruk av PM sammen med NTFS. Siste jeg prøvde var PM7, da mistet jeg flere GB med data i et forsøk på å merge to partisjoner. Samme med NTFS partisjoner opprettet i PM, de er kompatible, men ikke stort mer enn det samme hva PM måtte påstå(har erfart dette selv, b.l.a anbefaler jeg ikke å installer NT på en PM NTFS partisjon). Klok av skade bruker jeg ikke PM mer :) Og skal jeg merge partisjoner presser jeg heller dataene inn på andre partisjoner og gjør det ordentlig, vet at dette ikke alltid er enkelt, men det er den eneste sikre måten(dvs du garantert ikke mister noe).

 

Mao ville ikke bekymret meg for versjoner av NTFS, fordi noen referer til kjernen av NT også når de snakker om NTFS(derav NTFS 5), noe som i utgangspunktet er feil. Uansett med siste SP vil både w2k og nt4 støtte siste NTFS versjon.

Lenke til kommentar
Når du bruker PQ Magic v.8.0 kan du velge mellom v.3.0 og v.3.1, hvor sistnevnte har XP i parentes bak.

Det kan jeg ikke finne, verken i den wizard greia, eller med enkel høyreklikk og format....

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...