Christer1 Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Hei.. Lillebroren min har fått pc.. Han er 11 år Han får ikke internett enda..Men tenkte at vi kunne dele filer. Også når min pc stod på kunne han få sitte på nettet på sin egen. Derfor lurer jeg på om det er et program som kan se hva han har vært inne på? Og hva han er inne på? Sånn at jeg kan jeg gå inn på min pc etterpå å se hva han har vært inne på? Går dette? Takker for svar.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 (endret) Det var litt uklart hva du mener med hva han er "inne" på? Jeg regner med at du mener at du vil kontrollere hva slags sider han ser på internett, eller vil du se hva slags programmer han bruker, eller hvilke filer han har hentet fra din maskin? Deler dere internett-tilkobling via din maskin, i f. eks XP? Endret 27. mars 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
Christer1 Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 (endret) Det var litt uklart hva du mener med hva han er "inne" på? Jeg regner med at du mener at du vil kontrollere hva slags sider han ser på internett, eller vil du se hva slags programmer han bruker, eller hvilke filer han har hentet fra din maskin? Deler dere internett-tilkobling via din maskin, i f. eks XP? Vi deler ikke enda.. men tenkte at vi kunne gjøre det. Når min pc står på så kan han sitte på nettet med siden egen.. Da må min stå på. Så da har vi kontroll på hvor mye han sitter. Tenkte på internett sider og hva han søker på etter på nettet.. Hvis det går ann å se hvilke programmer han bruker så kan jeg jo ta med det også. Men det er ikke så farlig.. Tror ikke jeg skal la han hente filer fra min maskin enda Tenkte mere på at jeg må sende de over til han. Edit: Ja vi har XP pro. Jeg har norsk og han har engelsk.. Har vel ikke noe å si det? Endret 27. mars 2004 av Christer1 Lenke til kommentar
hart Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Tror ikke jeg skal la han hente filer fra min maskin enda Tenkte mere på at jeg må sende de over til han. Akkurat det løser dere lett ved å lage en mappe på din og/eller hans maskin som er delt (shared).. så kopierer du over det du vil at han skal se... Ikke del for mye, bare en mappe eller det som han kan ha bruk for. Lenke til kommentar
Mordar1 Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 stakars broren din.. hvor gammel er han? hva med litt privatliv til surfinga? Lenke til kommentar
Christer1 Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 stakars broren din.. hvor gammel er han? hva med litt privatliv til surfinga? Han er 11 år. Han får ikke internett enda. Derfor kunne han gått igjennom min pc;) Så hadde han fått internett.. Han driver mest med 123spill og msn da;) Av det vi har sett. Lenke til kommentar
Christer1 Skrevet 27. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2004 Tror ikke jeg skal la han hente filer fra min maskin enda Tenkte mere på at jeg må sende de over til han. Akkurat det løser dere lett ved å lage en mappe på din og/eller hans maskin som er delt (shared).. så kopierer du over det du vil at han skal se... Ikke del for mye, bare en mappe eller det som han kan ha bruk for. Okey.. Da gjør jeg det, men det med å se hva han har vært inne på nettet å søkt etter og sånt? Går det fra min pc ? Eller går det bare fra hans pc? Eller går det ikke i det hele tatt Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Det er bare å sjekke loggen i IE. Så ser du hvor broren din har vært Lenke til kommentar
k-man Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Okey.. Da gjør jeg det, men det med å se hva han har vært inne på nettet å søkt etter og sånt? Går det fra min pc ? Eller går det bare fra hans pc? Eller går det ikke i det hele tatt Den beste måten å få til å "overvåke" hans internet bruk på er å installere en proxy server på din maskin. og så sette opp nettleseren på hans maskin til å bruke din maskin som proxy server. Da kan du hente ut aktivitets logger etc, og du trenger ikke å bruke "deling av internet" og sånt for at han skal få tilgang.. Lenke til kommentar
hart Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 (endret) enig med deg at det er bedre å begrense skaden før den skjer enn å drive å sjekke cachen hele tiden.. om noen år så lærer han å slette den uansett. Internett er stort og skummelt for en 11 åring. Bra tiltak christer1 Bra noen viser ansvar. Endret 27. mars 2004 av hart Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 (endret) Bruk WinVNC så ser du skjermbildet hans hele tiden, og ser alt han gjør. Evt installer en keylogger, og et surfefilter som blokkerer ut enkelte sider. Det kan du også gjøre på router-nivå dersom dere har slikt. Endret 27. mars 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 legg inn norton på hans pc, og sett slik at han ikke kan gå inn på "adult" pages Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 legg inn norton på hans pc, og sett slik at han ikke kan gå inn på "adult" pages akkurat som det hjelper... Må nok ha andre tiltak enn kun filter for at det skal være effektivt. Filter i tillegg kan være ok, men i tillegg kanske litt opplæring av ungen slik at han vet hvordan han skal te seg? Lite eksempel kan være Redd Barna's Bare et lite forslag. -b- Lenke til kommentar
kurtnern Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 jeg vil også anbefale WinVNC. ser hele tiden hva han holder på med. Du finner et bra WinVNC program på: tightvnc.com Lenke til kommentar
Christer1 Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 Skjønner ikke hvordan jeg får koblet pc'ene sammen Når har jeg satt nettverkskabel fra routeren inn i nettporten i hovedkortet. Så tok jeg en annen nettverkskabel fra nettverkskortet mitt inn til nettverkskortet til en annen pc.. Er det riktig? Har prøvd å sette opp et hjemmenettverk på nettverksinnstillinger, men de finner hverandre ikke Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få koblet de sammen? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) 1. Kabelen mellom ditt nettverkskort, og nettverkskortet til lillebroren din, må være krysset. 2. Begge må ha samme nettverksmaske. (255.255.255.0 er standard) 3. Begge bør ha samme arbeidsgruppe. 4. Begge bør være innenforbi samme ip-range (f.eks: din har 192.168.0.1 og lillebroren din har 192.168.0.2) 5. Installér så et VNC-program (f.eks. TightVNC -> server på broren din sin, client på din) Voilá, your'e done! Endret 28. mars 2004 av jallakim Lenke til kommentar
Christer1 Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 1. Kabelen mellom ditt nettverkskort, og nettverkskortet til lillebroren din, må være krysset.2. Begge må ha samme nettverksmaske. (255.255.255.0 er standard) 3. Begge bør ha samme arbeidsgruppe. 4. Begge bør være innenforbi samme ip-range (f.eks: din har 192.168.0.1 og lillebroren din har 192.168.0.2) 5. Installér så et VNC-program (f.eks. TightVNC) Voilá, your'e done! på pakka stod det: ''UTP cat 5 cable with RJ45 connectors 10,0 m''. Går det med denne kabelen? Den er kjøpt på biltema. Hvordan finner jeg nettverksmaske? Og hva er ip-rang..? Har ikke drevet mye med dette som dere sikkert skjønner. Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg.. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 på pakka stod det: ''UTP cat 5 cable with RJ45 connectors 10,0 m''. Går det med denne kabelen? Den er kjøpt på biltema. Hvordan finner jeg nettverksmaske? Og hva er ip-rang..? Har ikke drevet mye med dette som dere sikkert skjønner. Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg.. Nei, den kabelen vil desverre ikke fungere. Nettverksmasken er ikke noe du finner, det er noe du angir på samme sted som du angir ip-adresse. IP-range beskriver flere ip-adresser innefor samme "range". Dvs om 3 datamaskiner har følgende ip-adresser; 10.0.0.1 & 192.168.0.1 & 10.0.0.2, er det bare den første og den siste som er innenfor samme ip-range. Vet du hvordan du angir en ip-adresse manuelt? Lenke til kommentar
Christer1 Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 på pakka stod det: ''UTP cat 5 cable with RJ45 connectors 10,0 m''. Går det med denne kabelen? Den er kjøpt på biltema. Hvordan finner jeg nettverksmaske? Og hva er ip-rang..? Har ikke drevet mye med dette som dere sikkert skjønner. Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg.. Nei, den kabelen vil desverre ikke fungere. Nettverksmasken er ikke noe du finner, det er noe du angir på samme sted som du angir ip-adresse. IP-range beskriver flere ip-adresser innefor samme "range". Dvs om 3 datamaskiner har følgende ip-adresser; 10.0.0.1 & 192.168.0.1 & 10.0.0.2, er det bare den første og den siste som er innenfor samme ip-range. Vet du hvordan du angir en ip-adresse manuelt? Oki. Får kjøpe en annen kabel da. Nei, vet ikke hvordan jeg skriver inn ip-adressen manuelt, har alltid gjort det automatisk. åssen ledning trenger jeg da? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Du trenger en krysset kabel. Den ser akkurat likedann ut som den du allerede har, bare at 2 av ledningparene er krysset. Først høyreklikker du på Mine Nettverkssteder. Velg "egenskaper". Du får da opp følgende bilde: Høyreklikk på "Lokal Tilbkobling". Velg "egenskaper". Du får da opp følgende vindu. Velg "Internett-protokoll (TCP/IP)", og trykk på "egenskaper". Du får da opp følgende bilde: Der skriver du inn ip-adressen du vil ha. Husk at alle datamaskiner må ha forskjellige ip-adresser, ellers klusser det seg til på nettverket. Trykk "ok" når du har skrevet inn en ip-adressse. Trykk "ok" igjen. Voilá, du er ferdig. Håper du får det til. Lykke til. cheers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå