Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk med hub

Anbefalte innlegg

Heisann.

Sitter her med et stort problem.

Lurer egentlig på hvordan jeg får et par kompiser av meg opp i nettverk!

Vi sitter med en hub og den pcen med Internett tilgang har 2 nettverkskort.

Kan noen være så snill og forklare oss trinnvis hvordan man deler nettet med HUB?!

Har slitt i hele kveld med dette nå.

Vi cs gamere har ikke særlig peiling på dette.

Vær så snill og hjelp oss.

Hjelp oss fra punkt til punkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, sett ip addressen på det kortet som skal brukes i lan'et til 192.168.0.1 og det andre kortet som skal til internett setter du på automatisk. den andre pcen på lan'et burde vel ha 192.168.0.2.

også husker jeg ikke lenger.. :(

Lenke til kommentar

Så må du skru på Internet Connection Sharing på PC'n med ADSL, og sette Gateway på den adnre PC'n til 192.168.0.1

I tillegg må du kanskje sette DNS-serverne manuelt på den andre PC'n. Disse finner du ved å gå i kommandolinjen på PC'n med ADSL og skrive ipconfig /all

Edit: Om du har Tele2 ADSL (funker hos noen andre ISP'er også) så kan du kople en kabel rett fra modemet og inn i uplink på HUB'en. (Om du ikke har uplink port så kopler du med en kryssa kabel til en hvilken som helst port). Så kopler du bare de andre PC'ene også inn i HUB'en.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Slik aktiverer du Deling av Internett-tilkobling på en nettverkstilkobling:

Åpne Nettverkstilkoblinger.

Klikk den eksterne tilkoblingen, tilkoblingen til lokalt nettver, PPPoE-tilkoblingen eller VPN-tilkoblingen du vil dele, og klikk deretter Endre innstillinger for denne tilkoblingen under Nettverksoppgaver.

Merk av for Tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens Internett-tilkobling i kategorien Avansert.

Tatt fra Windows Hjelp.. Du kunne kanskje kikket der? under hjelp og støtte :)

Lenke til kommentar
Så må du skru på Internet Connection Sharing på PC'n med ADSL, og sette Gateway på den adnre PC'n til 192.168.0.1

I tillegg må du kanskje sette DNS-serverne manuelt på den andre PC'n. Disse finner du ved å gå i kommandolinjen på PC'n med ADSL og skrive ipconfig /all

Edit: Om du har Tele2 ADSL (funker hos noen andre ISP'er også) så kan du kople en kabel rett fra modemet og inn i uplink på HUB'en. (Om du ikke har uplink port så kopler du med en kryssa kabel til en hvilken som helst port). Så kopler du bare de andre PC'ene også inn i HUB'en.

Det som er kjekt er og lage en oppringningstilkobling ( pppoe ) og dele denne.. for da blir pcen som skal dele internett en DHCP og du slipper å fylle inn noe på den andre.. utenom å sette automatisk IP

Lenke til kommentar

Kun telenor bruker PPPoE og det finnes ingenting kjekt med det ;).

Enkleste er utvilsomt adsl modem -> hub -> pc'er, hvor disse da får en ip rett av ISP'en.

Evt:

adsl -> router -> lan -> pc'er.

Sistnevnte er min favoritt (duh) men førstnevnte fungerer helt fint det og.

Lenke til kommentar
Kun telenor bruker PPPoE og det finnes ingenting kjekt med det ;).

Enkleste er utvilsomt adsl modem -> hub -> pc'er, hvor disse da får en ip rett av ISP'en.

Evt:

adsl -> router -> lan -> pc'er.

Sistnevnte er min favoritt (duh) men førstnevnte fungerer helt fint det og.

Det jeg mener er at en pppoe opprigning ( FALSK EN JA ) er kjekk, fordi den gjør pcen om til en DHCP server som gir ut IP'er fra 192.168.0.* og setter egen IP til 192.168.0.1 og det samme i klientenes gateway.

Ikke alle ISP'er deler ut mer enn èn IP vettu ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...