fflex Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 tror emne sier det meste....lurer lurer litt pga min altfor varme cpu... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Det sier seg nesten selv; Det er jo bare kjerna (core) som har kontakt med kjøleblokka. Et tyyynt lag er nok! Lenke til kommentar
Hawk_72 Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Ta en titt her. http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Er bare på den lille firkanten i midten av brikken som skal ha et tynt lag med kjølepasta på seg. ca 10 *15mm sånn omtrent. Dette er om du har amd prosessor. Til pentiumen som har heatspreader legger du et tynt lag over hele. Kjølepastaen er der for å forbedre varmeoverføringen så der du ser ribba tar borti prosessoren smører du på et tynt lag. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Er mer cpu-relatert enn "annet om hardware". Flyttet. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2004 hmm....ok jeg har alltid trodd man skal ta det på selve vifta.. Jeg er ikke HELT blank når det gjelder dette da, jeg har gjort det flere ganger før. Men akkurat nå sliter jeg....har 52 grader idle...det er noe som ikke stemmer.. men uansett takk for hjelpen..skal nok prøve å smøre det på utfira kjernen istedenfor vifta ja. hehe... Lenke til kommentar
snole Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Kjølepastaen er der for å forbedre varmeoverføringen så der du ser ribba tar borti prosessoren smører du på et tynt lag. Ikke for å kverulere, men oppgaven til pastaen er å sørge for varmeoverføring der ribba og kjernen ikke berører hverandre. Pastaen gir bedre varmeoverføring enn luftlommen som vil danne seg der ribbe og kjerne ikke berører hverandre. Før (rundt Pentium 100-200) drev folk å planslipte CPU'er og ribber for å få så bra kontakt som mulig. Beste varmeoverføringen er der ribbe og kjerne berører hverandre, uten noe imellom. Syntes det var greit å forklare, siden det skrives mye om emnet, og at det kan være greit for folk å vite hvorfor vi bruker pasta, og hvorfor et syltynt lag er nok. Men du har helt rett i at pastaen er der for å forbedre varmeoverføringen fra CPU til ribbe. Resten av teksten kan misforståes som at pastaen er der for å gi bedre varmeoverføring mellom CPU og ribbe der de faktisk berører hverandre. Hvilket ikke er tilfelle. Bottom line, pastaen er der for å fylle alle de 100 vis av mikroskopisek luftlommene som oppstår mellom CPU og ribba. Huff, dette ble litt mye rør, tilgi meg, for jeg er en smule trøtt og litt brizen ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå