Gå til innhold

Enkel og klassisk fildeling i Windows XP

Anbefalte innlegg

To ting du kan sjekke:

1. Kjører servicen "secondary-logon"? Hvis ikke så vil den aldri kunne prompte deg for brukernavn/passord

2. i gpedit.msc - user conf - admin templ - windows component - windows explorer har du to innstillinger å se på: "request credential for network installations" og "do not request alternate credentials". Jeg regner med at de bør stå enabled og disabled men du kan jo lese og prøve deg frem.

Og jeg er helt enig...ikke kom med noen "bytt over til XXX for det bruker jeg."  :angry:

1.Secondary logon kjører ja..

2.Fikset den, men ingen login vindu. Må vel ikke restarte? Får teste en restart og kanskje, siden policy instillinger som regel skjer når brukeren logger seg på..

Når jeg legger til en bruker i den klassiske fildelingen så kommer det opp følgende bane på brukeren:

\<datamaskin-navnet>\<brukernavn>

Kan noen sjekke om Windows 2000 bruker det samme?

Jeg testet med Everyone og en lokal bruker, men ingen fikk tilgang til mappen og login vindu kom ikke opp nei.

EDIT: Jeg testet med en Windows 2000 maskin i fra skolenettverket (sitter med remote desktop), men 2000 maskinen klarer heller ikke å få tilgang til mappen som jeg deler med Everyone med leserettigheter.. Så problemet ligger i "server"-delen til XP...

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved XP home på klient maskin må server ha et brukernavn som er det samme som brukernavnet som er logget på klientmaskinen. Passord trenger ikke være det samme.

Dersom passordet ikke er det samme vil man få mulighet til å skrive inn passord. Dette er samme opplegg som på w9x/me.

Ved XP Pro (eller w2k) på klienten vil maskina først prøve å logge seg inn på server med lokalt brukernavn/passord. Funker ikke det vil du få spørsmål om bruker/pass.

Har aldri fått sånn logon-ting jeg... bare når jeg har brukt home, av en eller annen snål grunn. Det er denne vi vil ha opp på andre klientmaskiner, noe vi ikke får.

Lenke til kommentar

Var på Lan party for noen helger siden. Da en kompis skulle "share" en mappe, han brukte wizarden til dette (ikke le). etter det fant han ikke oss, eller vi ham. Vi hadde hatt kontakt hele dagen før. (vi klarte spille sammen, da det ikke pleier å være problemet)

Har alltid hatt tull med fildeling i xp :no::no:

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar

Litt offtopic:

Det er en bug, husker ikke helt hvordan det lå ann, om det var w2k man måtte ha fix til eller om det var xp som trengte fix. Den bugen gikk på kommunikasjon mellom xp og w2k, og hadde ingenting å si på deling mellom to w2k maskiner eller to xp maskiner.

Fiksen er hvertfall mulig å søke opp på ms hjemmeside.

Lenke til kommentar
Litt offtopic:

Det er en bug, husker ikke helt hvordan det lå ann, om det var w2k man måtte ha fix til eller om det var xp som trengte fix. Den bugen gikk på kommunikasjon mellom xp og w2k, og hadde ingenting å si på deling mellom to w2k maskiner eller to xp maskiner.

Fiksen er hvertfall mulig å søke opp på ms hjemmeside.

Tror nok det er XP som trenger en fix. Takk for tipset, skal lete litt rundt hos MS..

Lenke til kommentar

Jeg leter fremdeles på MS. Men jeg snublet over dette:

Kan noen med Home Edition av XP sjekke om de klarer å aktivere klassisk fildeling med denne register endringen?

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa

ForceGuest=1

Dersom den er 1 så virker det som at enkel fildeling er aktivert.

ForceGuest=0

Virker som dette er klassisk fildeling. Virker i Pro...

- Imens leter jeg videre i jakten på login vindu :cry:

Lenke til kommentar
Det er utrolig mange nyttige instillinger i registeret som MS definitivt burde ha gjort tilgjengelige i en eller annen kontrollpanel GUI. Men det tør de vel ikke gjøre, for da kunne de jo risikert at folk ble fornøyd med  windows versjonen sin.

Vi har da Tweak UI da, men det er da begrenset hva som kan gjøres der og... Også gpedit.msc (XP Pro) er kjekk.

Regner med at jeg sender en mail til MS i løpet av uken og sjekker om de kan gi meg svar på dette problemet.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...