TCi Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 (endret) Hei Jeg har lenge fundert på hvorfor den klassike fildelingen i XP ikke fungerer like bra som i Windows 2000. Som standard så er enkel fildeling aktivert. Da har alle brukere tilgang og du kan bare sette på at alle har lese rettigheter eller skriverettigheter. Noe som er ganske idiotisk dersom du vil ha litt sikkerhet og kontroll. Problemet ligger i den klassiske delingen av XP. Dersom jeg deler ting og legger til Everyone så vil ting fungere ganske normalt, men da vil delingen ha lik funksjonalitet som enkel fildeling. Over til poenget.. Dersom jeg lager lokale brukere og legger de til mappene de skal ha tilgang til så vil det i Windows 2000 komme opp et login vindu der du kan skrive inn brukernavn og passord (mulig den kommer uansett) når du skriver inn ip-adressen til maskinen. Men det vil det ikke gjøre i XP. Det virker som XP logger seg inn med samme brukernavn og passord som del innloggete lokale brukeren. Noe som er ganske idiotisk. Så er det noen som har opplevd det samme eller har en løsning på problemet? Jeg har prøvd en rekke ting i gpedit.msc, men ingen av de endringene som jeg har gjort har hjulpet. Husker ikke hvilke akkurat nå. Nå har jeg og nettopp reinstallert XP Pro + SP1 så problemet ligger ikke der.. Jeg har testet fra maskin til maskin og lokalt på min egen maskin, men ingen login skjerm kommer opp. Dette har fått meg til å sette opp en FTP-server istedet, noe som er helt greit. Men jeg ønsker også å ha windows sin fildeling også som et alternativ, da det ikke er nødvendig å laste ned filene før du kan bruke de. Det vart en ganske lang post dette Håper noen kan hjelpe til, på forhånd takk! Endret 26. mars 2004 av TCi Lenke til kommentar
TCi Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Tenker jeg *bumper tråden slik at noen kanskje har noen innlegg i det hele tatt... Rart noen ikke har erfaringer med dette... Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Dette problemet har irritert meg grenseløst, og har derfor "tvunget" meg over på løsninger som FTP. Da mange jeg kjenner faktisk ikke har FTP-klient (som egentlig er en banal sak, men that's not my point), har jeg "måttet" bruke Windows Fildeling. Da har jeg måttet stresse med å lage brukere i henhold til brukeren som skal ha tak i filen - samt deaktivere at brukeren kan logge på lokalt. Stress! Men jeg har funnet ut at dersom man har enkel fildeling enablet (pro, samt standard i home), popper vinduet opp der man må skrive brukernavn/passord. Jeg husker en gang laaangt tilbake i tid, da jeg klarte å fjerne denne sperren - slik at man fikk opp påloggingsvinduet. Men om jeg husker det? Neiiida. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Etter at Windows XP kom tvang jeg meg over på løsninger som Linux. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Jeg husker en gang laaangt tilbake i tid, da jeg klarte å fjerne denne sperren - slik at man fikk opp påloggingsvinduet. Men om jeg husker det? Neiiida. Du får sette hodet i bløt og HUSKE det Trenger alle tips jeg kan få. Og ikke kom med annet enn konstruktive løsninger... all tull om at "jeg gikk over til blablabla" hjelper bare ikke... skjerpings folkens Endret 15. april 2004 av TCi Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Tenker jeg *bumper tråden slik at noen kanskje har noen innlegg i det hele tatt... Pass på, bumping er ikke lov på dette forumet, hvis en mod ser det, stenger han tråden... Burde du ikke vite det med 1300+ innlegg? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Pass på, bumping er ikke lov på dette forumet, hvis en mod ser det, stenger han tråden... Burde du ikke vite det med 1300+ innlegg? Og du burde vite hva du snakker om Siterer retningslinjene, § 10; ...Bumping av tråder skal unngås, men i nødsfall kun 2 ganger, hver gang minimum 5 dager etter siste post.... Og som du ser, postet TCi den første posten 26/03/2004, og bumpet 15/04/2004. Mer enn 5 døgn, samt første gangen. Endret 15. april 2004 av jallakim Lenke til kommentar
TCi Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Tenker jeg *bumper tråden slik at noen kanskje har noen innlegg i det hele tatt... Pass på, bumping er ikke lov på dette forumet, hvis en mod ser det, stenger han tråden... Burde du ikke vite det med 1300+ innlegg? Retningslinjer.. Bumping av tråder skal unngås, men i nødsfall kun 2 ganger, hver gang minimum 5 dager etter siste post. Virker da greit i følge dette.. EDIT: jallakim: You beat me to it Endret 15. april 2004 av TCi Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 You beat me to it I'm born to it Lenke til kommentar
gerri28 Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 du har jo en mulighet ved å høre klikke på mine nettverkssteder å velg koble til nettverksstasjon, der kan du koble til med en annen bruker. vara kansje ikke helt slik du tenkte det, men det er en mulighet. ellers så kan du se på denne linken: http://support.microsoft.com/?kbid=318030 finner en del info om sharing og winxp der kan også være lurt å se på lokal sikkerhetspolicy som du finner under administrative verktøy på kontrollpanelet. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Linux med samba er jo et godt alternativ. Det fungerer fint hjemme hos meg iallefall. Her er en guide jeg har brukt med hell. Endret 15. april 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 du har jo en mulighet ved å høre klikke på mine nettverkssteder å velg koble til nettverksstasjon, der kan du koble til med en annen bruker. vara kansje ikke helt slik du tenkte det, men det er en mulighet. Det stemmer. Ved å koble til nettverksstasjon kan man velge brukernavn. Men det er jo allikevel en tungvind måte. Blir idiotisk om ikke windows xp pro har et annet alternativ. ellers så kan du se på denne linken: http://support.microsoft.com/?kbid=318030 finner en del info om sharing og winxp der Det er ikke dette vi har problemer med, stod faktisk ingenting som hjalp noe bedre på der. Desverre. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 ellers så kan du se på denne linken: http://support.microsoft.com/?kbid=318030 finner en del info om sharing og winxp der kan også være lurt å se på lokal sikkerhetspolicy som du finner under administrative verktøy på kontrollpanelet. Jeg har lest den linken du gav meg fra før. Siden jeg får utdelt ip fra en DHCP server så kan jeg ikke endre netbios for nettverkskoblingen... Har også sett overalt og testet ut mange ting i den lokale policy'en, ingenting som endre på noe iallefall. Det som XP gjør feil ved deling av mapper osv er at når du legger til en bruker, så blir det regnet som en lokal bruker. Og den andre feilen er at XP bruker den innloggede brukeren for å få tilgang. Tenkte dette kanskje har noe med Passport greien, men har ikke funnet ut av noe der.. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Linux med samba er jo et godt alternativ. Det fungerer fint hjemme hos meg iallefall. Her er en guide jeg har brukt med hell. Som jeg sa tidligere: Jeg vil ikke høre om "Gå over til blabla" Dette er et problem som skal løses, ikke ignoreres Endret 15. april 2004 av TCi Lenke til kommentar
bertie Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 jeg har ikke hatt tid(og ork) til å sette meg ned å få det til, men jeg tror man kan løse det ved å gå inn på user accounts på den brukeren som skal logge seg på. Der kan man velge bruker, og så trykke på "manage my network accounts". Har i mellomtiden bare opprettet kontoer på serveren for hver enkelt bruker jeg, men det er ingen fullgod løsning... bertie Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 To ting du kan sjekke: 1. Kjører servicen "secondary-logon"? Hvis ikke så vil den aldri kunne prompte deg for brukernavn/passord 2. i gpedit.msc - user conf - admin templ - windows component - windows explorer har du to innstillinger å se på: "request credential for network installations" og "do not request alternate credentials". Jeg regner med at de bør stå enabled og disabled men du kan jo lese og prøve deg frem. Og jeg er helt enig...ikke kom med noen "bytt over til XXX for det bruker jeg." Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 FTP klient er vel inkludert i windows? run -> cmd -> ftp Svarer egentlig ikke på problemet, men siden du har satt opp FTP, så slipper folk egentlig å laste ned (Litt tungvint å bruke den kommandoen, men men) Lenke til kommentar
Makky Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Jeg har det samme problemet på mine maskiner. Men det som er rart er at det bare skjer på noen maskiner. Jeg reinnstalerte 3 pcer med samme innstillinger osv (en egen "dele" bruker på alle), 1 kødda mot de to andre, 1 kødda bare mot den ene, og 1 som funka perfekt på alle Løsningen min var å lage en bat-fil med net-use kommando til den brukeren og ip til maskinen... tungvindt ja, men det funker. må bare dobbelklikke på fila så kommerj eg inn på de andre maskinene Edit: Bruker XP pro på alle maskinene ob1: Dette har like mye med nettverk å gjøre som med windows. Mer nettverk mener nå jeg Endret 15. april 2004 av Makky Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Burde ikke denne stå under windows-forumet? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Min erfaring: Ved XP home på klient maskin må server ha et brukernavn som er det samme som brukernavnet som er logget på klientmaskinen. Passord trenger ikke være det samme. Dersom passordet ikke er det samme vil man få mulighet til å skrive inn passord. Dette er samme opplegg som på w9x/me. Ved XP Pro (eller w2k) på klienten vil maskina først prøve å logge seg inn på server med lokalt brukernavn/passord. Funker ikke det vil du få spørsmål om bruker/pass. Dersom du har vært inne på en server og senere vil inn på samme server med et annet brukernavn enn det du var sist, må du restarte klientmaskina! Det finnes nemlig brukbar måte å logge ut fra en smbserver! (Dvs. man kan logge ut med "net use", men det er mye knoting.) For å få ting til å virke nogen lunde stabilt må man mounte (map networkdrive). Da har man muligheten til også å unmounte. SMB er i seg selv en kriseløsning. Ved å sette en linux maskin som smb master og wins server, blir ting en god del bedre, men fortsatt smb suger. Det som hadde vært nyttig er å ha en nfs løsning for windows. Slik at man kan browse nfs shares, og gå inn på dem slik som man kan med smb (når det funker). Det er sikkert noen som har laget noe sånt, det gjelder bare å finne det. Om noen skulle finne noe slikt setter jeg stor pris på å få vite hvor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå